Šokoval na každém kroku a tvořil pro ty nejslavnější. Coco by z něj ale nejspíš klepla pepka! Tajnosti slavných
21.10.2019
Foto: Facebook
Popisek: Karl Lagerfeld
VIDEO Výstřednost, luxus, originalita… Excentrický představitel sebe sama byl už na první pohled tak mimořádný, že ho poznávali i ti, kdož o luxusní módě nevědí zhola nic. Rád šokoval a současně uchvacoval nejen nápady a fotografickým uměním, ale také inteligencí, vzdělaností, rozhledem, odvahou a prostořekostí.
Černý smoling, bílá košile s vysokým límečkem, rukavice bez prstů, nápadné šperky, bílé vlasy, stažené do ohonu, a sluneční brýle, které nikdy nesundával. Možná proto, že se snažil před povrchním světem utajit, jak košatá a zajímavá osobnost se za nimi skrývá. Žil tady a teď, nerad se ohlížel za svou minulostí a miloval vše nové, ať již šlo o technologie, kulturu či nejnovější módní trendy. Karl Lagerfeld se vypracoval na nejvlivnějšího módního návrháře dvacátého století a ve světě nejluxusnější modelové módy neboli haute couture se stal legendou.
První kolekce z roku 1984:
Pod matčiným vlivem
Karl Otto Lagerfeldt se narodil 10. září 1933 v Hamburku, svůj věk ale nepřiznával a obvykle si pět let ubíral. Jeho podvod až po letech odhalil německý deník Bild, který si dal tu práci, aby našel jeho někdejšího třídního učitele a bývalé spolužáky a zveřejnil s nimi rozhovory. Karlův otec, který pocházel ze švédské rodiny, se věnoval bankovnictví a zbohatl na uvedení kondenzovaného mléka do Evropy. Jeho matka, o hodně mladší než manžel, byla velkou milovnicí módy a vůní a byla to právě ona, kdo nejvíc ovlivnil nejen celý synův život, ale také i jeho kariéru. Už v dětství se Karl naučil mluvit plynně anglicky, italsky i francouzsky a miloval historii, mnohem víc než osudové události lidstva ho ale zajímalo dobové oblečení. A móda začala být jeho vášní.
Studium života
Ve dvaceti letech utekl s matkou do Paříže a o dva roky později se už dočkal prvního významného úspěchu. Jednu ze svých skic tenkrát do soutěže mladých neprofesionálních návrhářů Internationall Wool Secretariat Competition. Uchazečů o vavříny vítězství bylo několik tisíc, mimo jiné například i jeho pozdější významný kolega a konkurent Yves Saint Laurent, jenž zvítězil v kategorii šatů. Ani Karl ale nezůstal nepovšimnut. Získal ocenění za nejlepší návrh kabátu a navíc ještě něco pro jeho budoucí kariéru mnohem důležitějšího – práci u Pierra Balmaina, uznávaného návrháře, který oblékal mnoho královen, princezen a hvězd. Tím se mladému začínajícímu Němci pootevřela vrátka do světa pařížské haute couture. U značky Balmain zůstal do roku 1958, pak odešel k Jeanu Patouovi, kde sice získal mnoho cenných zkušeností, práce ho ale nebavila. Proto už po pouhém roce skončil s tím, že se vrátí ke studiu. Ani to ho ale neuspokojovalo, a tak strávil dva roky hlavně na plážích, kde studoval život.
Claudia Schiffer, tvář značky Chanel
(Lagerfeldova oblíbená topmodelka – 1990-2000):
Moudrá věštkyně
V té době navštěvoval tureckou věštkyni návrháře Christiana Diora Madame Zereakian, která mu předpověděla úspěch ve světě módy i parfémů. Na co se Karl podíval, tam nacházel inspiraci, takže se v šedesátých a sedmdesátých letech angažoval na mnoha frontách současně. Spojil své jméno se značkou Chloé, kde dostal volnou ruku při navrhování dámské kolekce, a jeho černobílé dekorativní modely s rafinovaným šikmým střihem z kolekce Deco doslova braly módnímu světu dech. Současně uplatnil svůj talent i u značky luxusních kožešin Fendi. V roce 1983 přešel ke značce Chanel, která díky němu získala na mladistvosti a vyšvihla se až na samotný vrchol haute couture. Karl propojil předválečnou elegantní klasiku legendární Coco Chanel s módními trendy a začal vytvářet až fantaskní kombinace. Třeba koženou bundu s džínovou minisukní či šněrovací kozačky se splývavými žoržetovými sukněmi. Doslova legendou se staly jeho ‘automobilové šaty‘, s prošíváním, které připomínalo nárazníky, a otvory, inspirovanými chladičem.
Konečně vlastním pánem
Současně v roce 1983 konečně založil i svoji vlastní značku, a přestože poměrně dlouho putoval mezi různými konkurenty, podařilo se mu vytvořit osobitý styl, díky němuž se stal absolutní módní legendou. Nikdy se nebál zkoušet nové věci, jeho modely byly vždy výrazné, kultivované a současně sexy. A navíc se v nich často zrcadlil i jeho smysl pro humor. Připomeňme si třeba ‘sprchové‘ šaty, které zdobil motiv tryskající vody, vyšitý korálky. Doslova v kult proměnil klasickou kabelku Chanel, jejíž motiv použil na náušnice, klobouk nebo čelenku do vlasů. Současně dál působil jako kreativní ředitel módního domu Chanel a tuto značku proměnil v nejslavnější všech dob, i když z některých jeho kreací by nejspíš legendární Coco ranila mrtvice. Byl typický workoholik, všechny své modely vždy osobně skicoval a až do poslední chvíle pracoval přinejmenším na 150 procent.
Karel Lagerfeld – The New Mix 2012
(hold elektronické muzice a kolekce jako-léto 2012):
Ďábel provokaci nevydýchal
Netvořil ale jen luxusní módu. Byl také mimo jiné autorem impozantních a výstředních koncertních modelů pro Madonnu a Kylie Minogue, tvořil divadelní kostýmy pro milánskou La Scalu či vídeňský Burgtheater. A stal se také uznávaným fotografem. Vydal několik vlastních publikací, fotografoval pro řadu módních časopisů včetně Vogue a byl také fotografem řady kampaní značek, pro které navrhoval. Ve své výstřednosti dokonce počátkem devadesátých let oslovil několik striptérek a bývalou italskou pornohvězdu Moanu Pozzi, které se zúčastnily jako modelky přehlídky jeho slavné černobílé kolekce. Způsobil tím tehdy pořádný skandál. Americká šéfredaktorka časopisu Vogue Anna Wintour to nevydýchala, během přehlídky demonstrativně povstala a odešla. Koneckonců tuhle dámu určitě znáte, stala se předlohou hlavní hrdinky úspěšného filmu Ďábel nosí Pradu a její představitelka Meryl Streep byla jedinou hollywoodskou hvězdou, která se nezalekla jejích výhrůžek a šla do projektu, natočeného podle novely bývalé asistentky šéfky Vouge Lauren Weisberger.
Z přehlídky do ulic
Svým nadhledem a smyslem pro modernizaci neovlivnil Lagerfeld jen Chanel, ale celý módní průmysl. Už v šedesátých letech, kdy se móda orientovala především na finančně nákladné luxusní modely tzv. haute couture, přišel jako první s myšlenkou levnější konfekce. Rozhodl se prorazit do ulic, aby byla jeho móda finančně dostupnější širšímu spektru zákazníků. Byl to právě on, kdo mimo jiné před pár lety obul modelky ke své kolekci haute couture do tenisek. Odstartoval tím současnou éru této kdysi jen sportovní obuvi, kterou nyní prožíváme. Rovněž pochopil, jak obrovský obchodní potenciál představují parfémy a kosmetika, která představovala pro zákazníky určitou porci luxusu, jen poněkud dostupnější než modely. Mimochodem, milé dámy, také vám mnohem víc voní parfémy, určené mužům, než ty dámské, a jste ve velkém pokušení používat spíš je? Tak to nedělejte. Prastaré pravidlo pro navrhování vůní totiž spočívá v tom, že muž má libě vonět partnerce a naopak. A jistě chcete být přitažlivá pro nos svého partnera, a nikoli pro raťafák sousedky ze třetího patra.
Lagerfeldovy slavné ‘kočičí‘ tenisky:
Terčem dortové války
Znovu se Karl stal velkým soustem pro světová bulvární média v roce 2001, když byl společně s Calvinem Kleinem terčem dortového útoku na módní akci v Lincolnově Centru v New Yorku. Agresory byli tenkrát členové organizace pro ochranu zvířat PETA, kteří tak protestovali proti nošení pravých kožichů. V roce 2004 vytvořil kolekce pro zasilatelský dům Quelle, následovaly dámské i pánské modely pro švédský řetězec H&M a jeho limitovaná edice byla beznadějně vyprodána během pouhých dvou dnů. Navrhl ale také například koncertní křídlo značky Steinway, řídil reklamní kampaň Adidas a byl rovněž autorem úspěšné limitované kolekce úspěšných brazilských voňavých plastových bot Melissa. O rok později se stal pro změnu hlavní postavou reality show Signé Chanel, která dokumentovala vytváření podzimní a zimní dámské kolekce značky Chanel.
Schytala to od něj i Angela
Geniální návrhář by jedinečná osobnost, charismatický, výstřední a svérázný. Neměl rád ošklivé lidi a ve vyšším věku začal být doslova posedlý dietami. Vybudoval si image, kterou po celá tři desetiletí nezměnil. Jakmile se kdekoli objevil štíhlý muž v černém smokingu a bílé košili s vysokým límečkem, s rukama v rukavicích bez prstů a bílými vlasy, staženými do ohonu, s masivními prsteny a vějířem, bylo jasné, že dorazil Karl Lagerfeld. Žil ze dne na den, nerad se ohlížel a měl rád přehled o všem, co se právě děje. Miloval vše nové, každý den přečetl několikery noviny, rád se vyjadřoval k společenským a politickým tématům a tak jako on rozuměl v showbyznysu politickému dění opravdu málokdo. Není divu, že se na jeho názor ptaly nejen módní magazíny, ale i jiná média. Spolupracoval s francouzským deníkem Libération, pro německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung zase pravidelně kreslil politické karikatury. Jeho kritice neunikla ani německá kancléřka Angela Merkel, kvůli jejíž migrační politice se údajně chtěl vzdát německého občanství. V roce 2017 dokonce migranty veřejně označil za „nepřátele Židů“.
Poslední Chanel show – Paris Fashion Week 2019:
Nepřišel jen jednou
Nenáviděl dlouhou chvíli, a tak už před lety založil i vlastní obchodní značku, jejíž vizuály charakterizuje typická silueta jeho profilu. Do poslední chvíle pracoval naplno, a na co sáhl, to se mu dařilo. Nechápal, když si někdo stěžoval na rychlost současné doby, vždy chtěl být ještě rychlejší. Pro své přehlídky vymýšlel fantaskní scény, na nichž se okolo mola točily pouťové kolotoče, vytvářel svérázné paláce, iluze sněhu či tropického ráje. Byl neustále moderní, například se stal po sedmdesátce nadšeným příznivcem nových technologií. Jako první návrhář v historii haute couture pustil na přehlídce hudební doprovod z vlastního iPodu a e-shop Karl.com technicky navrhoval sám. Zbožňoval svoji kočku Choupette, především ale miloval svoji práci. Letos v lednu poprvé nedorazil na přehlídku Chanel v Grand Palais v Paříži, což okamžitě vyvolalo spekulace o jeho zdravotním stavu, firma ale média chlácholila tvrzením, že se jen cítí příliš unaven. Módní génius a jeden z nejvlivnějších návrhářů Karl Lagerfeld zemřel 19. února 2019 v pařížské nemocnici, bylo mu úctyhodných 85 let.

Vložil: Adina Janovská