Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pochopila, jaké výhody má krásná žena. Začínala v šesti letech v kuchyni, pak ovládla celý svět. Tajnosti slavných

12.09.2019
Pochopila, jaké výhody má krásná žena. Začínala v šesti letech v kuchyni, pak ovládla celý svět. Tajnosti slavných

Foto: repro/virgin.com

Popisek: Legendární Estée Lauder svůj věk důsledně tajila

V dokonalém světě bychom měli být hodnoceni podle své duše, ten současný konzumní ale mnohem více zajímá, co vidíme v zrcadle. Geniální obchodnice to dobře věděla, a tak se plánovitě stala ztělesněním ženské krásy i chodící reklamou na vlastní byznys.

Zakladatelka světoznámé kosmetické firmy se stala jedinou ženou, kterou časopis Time vybral v roce 1998 mezi dvacet nejvlivnějších obchodních géniů dvacázého století. A přitom pocházela z úplně obyčejných poměrů. Na rozdíl od většiny svých vrstevnic ale Estée Lauder měla ještě něco navíc – nestačilo jí pouze snít. Ona si své sny také plnila. A založila kosmetickou firmu, z níž se stal celosvětově známý a uznávaný gigant. „Nestala jsem se úspěšnou tím, že bych si to přála nebo v to doufala, ale tím, že jsem na tom pracovala,“ prohlásila cílevědomá dáma, jejíž jméno se stalo synonymem krásy.

Začínala v kuchyni

Josephine Esther Mentzer se narodila 1. července 1908 v newyorském Queensu do židovské rodiny, která emigrovala do Spojených států z někdejšího Rakousko-Uherska. Její otec Maxmilian Mentzer pocházel z Holic u Dunajské Stredy, matka Rosa ze Sátoraljaúhely vyrostla na slovensko-maďarských hranicích. A přestože byla starší než manžel, byla prý velmi krásná a stala se pro svoji dceru vzorem. Otec vlastnil v Queensu železářství, v němž malá Esther pronikala do tajností obchodu. Více než obchod ji ale zajímalo, co dělal její strýc John Schötu. Byl totiž chemik, vyráběl pleťové krémy a podle své neteře byl ve výrobě kosmetiky hotový kouzelník. Již jako malá začala Esther doma v kuchyni napodobovat jeho postupy a v roce 1914 vyrobila své první čtyři receptury na pleťové krémy, které předala přátelům. A protože měla krásnou a čistou pleť, stala se chodící reklamou na své produkty.

Dívka, která věděla, co chce

Dívka, která věděla, co chce
(foto - repro/esteelauder.cz)

Krém, nebo majonéza?

Tak úplně nenápadně rozjela byznys, který postupně nabral obrovských rozměrů. Když se v roce 1930 provdala za účetního Josepha Laudera, pomohl jí rozjet obchod ve velkém stylu. Za peníze, které vydělala prodejem krémů, založila vlastní firmu a po narození prvního syna Leonarda začala v roce 1930 prodávat kosmetiku ve velkém. A jméno Esther si poupravila na Estée. V té době nikdo neměl ani ponětí, že své krémy stále ještě míchá po nocích v kuchyni. O tom, že její přípravky byly opravdu kvalitní, svědčí i příhoda jednoho zákazníka, který si spletl manželčin krém s majonézou a přidal ho do salátu. Estée se tomu jen zasmála a prohlásila: „To je v pořádku. Moje krémy se skládají jen z přírodních ingrediencí.“

Napoprvé to nevyšlo

Od začátku měla přesnou představu, čeho chce v kosmetickém průmyslu dosáhnout. Uvědomovala si, že žena má na sebe čas pouze deset minut ráno, a pak až večer, a přitom si přeje mít po celý den mladistvou a zářivou pleť. Proto se snažila vyvinout přípravky, s nimiž se dalo potřebného efektu dosáhnout rychle. S tím, jak se její firma rozrůstala, soustředila se stále víc na kariéru, na což nakonec doplatilo její manželství s Josephem. V roce 1939 se rozvedli, po čase ale k sobě znovu našli cestu. V roce 1942 se vzali podruhé, krátce nato se jim narodil druhý syn Ronald, a zůstali pak spolu až do Josephovy smrti v roce 1982.

Za Josepha Laudera se provdala dvakrát

Za Josepha Laudera se provdala dvakrát
(foto - repro/businessinsider.com)

Vůně na celý život

Časem Lauderovi svoji firmu zmnohonásobili a proměnili ji ve společnost, která vnesla nový, svěží vítr do kosmetického byznysu. Kromě pleťových krémů začali vyrábět i další produkty, především parfémy. „Vůně krásné ženy je jednou z věcí, které si nesmazatelně vryjeme do paměti a které nám ji připomínají i po smrti,“ tvrdila žena, která přikládala vzhledu velký význam. Dodržet ale tohle její krásné pravidlo je stále náročnější, bohužel nám v tom brání samotný současný kosmetický průmysl. Když si nějakou vůni oblíbíte, zkuste ji sehnat i za deset let. Kromě několika kousků skutečné klasiky, jakou je například legendární Chanel No. 5, se vám to stěží podaří. „V dokonalém světě bychom všichni měli být hodnoceni podle krásy naší duše. Ale v našem světě, méně perfektním, má krásná žena určité výhody a často i poslední slovo,“ napsala Estée ve své autobiografii, která je oslavou ženské krásy. Sama po celý život důsledně dbala na to, aby nebylo prozrazeno skutečné datum jejího narození. To vyšlo najevo až po její smrti v dubnu roku 2004.

První marketing

Estée se nesnažila radit ženám, jak být krásná, ale jak krásnou zůstat. A to se jí dařilo. Navíc ale byla také výjimečně šikovná manažerka. Záleželo jí na tom, aby měla k zákazníkům osobitý přístup, vždycky jim chtěla vyjít vstříc a pokoušela se vytvářet krémy podle jednotlivých typů pleti. Jako první ji také napadlo rozdávat vzorky zdarma a k nákupům začala přidávat i dárečky. Konkurenti se jí kvůli tomu smáli a byli přesvědčeni, že tak velmi rychle zruinuje vlastní podnikání. Efekt byl ale přesně opačný, než očekávali. Koncem čtyřicátých let už byl podomní prodej kosmetiky v USA ‘out‘, začaly vznikat kamenné prodejny a Estée se nejprve usadila na slavné newyorské Páté avenue. Časem pronikla i do jiných měst a zemí, zisky rychle rostly a brzy ovládla nejvyhlášenější obchodní domy na světě.

Chodící reklama na vlastní produkty

Chodící reklama na vlastní produkty
(foto - repro/esteelauder.cz)

Jak se rodí ideál krásy

Zaměstnávala desetitisíce lidí, založila výzkumné laboratoře a začala spolupracovat s profesionálními dermatology. „Mějte oči otevřené a neustále se učte nové věci,“ říkávala svým zaměstnancům. Měla přirozenou autoritu, trpělivě je školila a osobně se objevila za pultem v téměř každém nově otevřeném obchodě. „Volejte, faxujte a řekněte o našich výrobcích ženám,“ říkávala svým prodejcům a tato její rada pro přímý marketing se stala zlatým pravidlem. Kromě řízení firmy neúnavně pracovala na vytvoření nového ideálu krásy. Trvala na tom, aby modelky, které dělaly reklamu jejím produktům, byly opravdu nádherné, aby se k nim zákaznice snažily přiblížit. A sama dělala své firmě tu nejlepší reklamu. Až do vysokého věku byla vždy krásná a perfektně upravená a stala se ztělesněním amerického snu. „Ať už jste předsedou představenstva, nebo jenom na něj chce zapůsobit, potřebujete vždy kromě síly a moudrosti i krásu a ženskost,“ radila ženám.

Mladší synek na Nově

Kromě byznysu byla pro ni vždy nesmírně důležitá i její rodina a své děti vedla k disciplíně a získání co možná nejlepšího vzdělání. Její starší syn Leonard byl v minulosti výkonným ředitelem společnosti, mladší Ronald, prominentní filantrop a developer, se stal mimo jiné i majitelem největší české komerční televize Nova. Oba synové se oženili a dali Estée čtyři vnoučata a šest pravnoučat. „Moje matka se vášnivě zabývala třemi oblastmi – rodinou, skvělou firmou, kterou vybudovala, a snahou, aby se kosmetika a parfémy rozšířily ke všem ženám na celém světě,“ prohlásil Leonard po její smrti. „Byla inspirací pro ženy, kterým její kosmetika přinášela radost, také pro zaměstnance našich firem a především pro rodinu, které poskytovala neutuchající lásku a podporu.“

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská