Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vypukla panika. Došlo k tomu, čeho se instagrameři nejvíc báli. Ohrožený je teď i Facebook, a co když to zasáhne YouTube? Sobota Pavla Přeučila

27.07.2019
Vypukla panika. Došlo k tomu, čeho se instagrameři nejvíc báli. Ohrožený je teď i Facebook, a co když to zasáhne YouTube? Sobota Pavla Přeučila

Autor: Instagram

Popisek: „Opening nové prodejny na Zličíně je významným milníkem ve vývoji firmy Plaček Pet Products, s.r.o. Jde o 75. prodejnu Super zoo. Co do velikosti, je nová prodejna na Zličíně s rozlohou 1000 m2, největší prodejnou Super zoo. Jde o prodejnu Super zoo 4. generace!" Čímž slavný český moderátor a influencer Leoš Mareš (na snímku třetí zleva) zdaleka nekončí, firmu vychvaluje na dalších asi 20 řádcích. Pochopitelně že ne zadarmo. On se s tím ani netají

Když oznámil letos v dubnu Facebook, majitel Instagramu, že připravují jistá omezení, týkající se zobrazování počtu lajků u příspěvků, vzbudilo to na této sociální síti mírný poprask. Krátce nato, v květnu, se nová funkce, skrývající počítadlo lajků, začala testovat v Kanadě. Nyní se test rozšířil na další země, Austrálii, Nový Zéland, Irsko, Itálii, Japonsko a Brazílii a mezi influencery zavládlo doslova zděšení. Znamená to, že přijdou o své nemalé kšefty, spočívající především v příjmech od společností, jimž dělají skrytou reklamu?

Tým Instagramu zdůvodňuje svůj krok tím, že chce snížit tlak na uživatele, kteří přizpůsobují obsah svých příspěvků tak, aby vypadali před ostatními dobře. Lidé by se podle nich měli méně zaměřovat na obsah, který generuje lajky a sdílet si více autentických zážitků. „Doufáme, že tento test odstraní nátlak spojený s počtem získaných lajků, aby se uživatelé mohli zaměřit na věci, které mají rádi,“ obhajuje tento krok vedení Instagramu. Ve svém vystoupení jej zdůvodnil i Mark Zuckerberg, který uvedl: „Chceme, aby se lidé méně zajímali o to, kolik se příspěvku líbí, a více se zaměřili na spojení s ostatními lidmi.“

Influenceři jako celebrity

Pokud nevíte, kdo to influenceři jsou, vězte, že jde o dnes již populární osoby, z nichž mnohé už se řadí mezi celebrity, ovlivňující svými příspěvky na sociálních sítích velké množství lidí. Mohou to být skutečně celebrity, jako filmové hvězdy, zpěváci či sportovci, ale také normální uživatelé, kteří si na sítích vybudovali obrovskou masu fanoušků. Někteří berou své působení na těchto sítích jako zábavu, usilují o své zviditelnění a najdou se mezi nimi i ryzí exhibicionisté.

Mimoto existuje obrovské množství influencerů, kteří si ze své původní záliby udělali slušný kšeft. Předvádějí líčení, užívání zbrusu nových kosmetických přípravků, představují nové módní trendy, šaty, boty, či módní doplňky, zveřejňují své pocity a zkušenosti s užíváním domácí elektroniky, či popisují své zážitky z restaurací a hotelů. Samozřejmě, že to nedělají zadarmo. Ti z nich, kteří mají desítky nebo stovky tisíc lajků mají od společností, jejichž výrobky tak skrytě propagují, nemalé příjmy a pochopitelně dostávají jejich produkty většinou zdarma k jakémusi testování.

Panika na síti

Příspěvky na Instagramu bude i nadále možné lajkovat, ale místo konkrétního čísla však uživatelé uvidí jen jméno jednoho lajkujícího a ‘další‘. Přestože někteří marketingoví odborníci tvrdí, že na práci influencerů a tyto zaužívané formy skryté reklamy bude mít nová funkce instagramu mizivý vliv, praxe ukazuje pravý opak. Mezi influencery vypukla doslova panika. Jeden z Australanů, kterého tato práce živí, se na sociální síti doslova rozzuřil. „Bez ohledu na to, co si možná myslíte, Instagram je skutečná práce a lidé v oboru tvrdě pracovali, aby se dostali tam, kde jsou. Vložil jsem do toho svou krev, pot a slzy, abych se dostal tam, kde nyní jsem. Netrpím jen já, ale každá značka a výrobek, kterým jsem se věnoval.“

Výdělky se tenčí

Další z rozhořčených influencerů si stěžuje slovy: „Pracoval jsem na Instagramu šest hodin denně, ale teď musím pracovat osm hodin, protože počet lajků mi dramaticky klesá.“ Není divu, že se influenceři tak rozčilují. Tradičně vydělávali slušné peníze a to především na základě měření jejich sledovanosti podle počtu lajků a zejména podle odezvy. Účet s vysokým počtem sledujících ale s malým počtem reakcí by mohl být méně hodnotný než účet s nižším počtem sledujících a vysokou úrovní interakce. A tak se influenceři celkem právem obávají, že neviditelný počet lajků by mohl mít významný dopad na jejich příjmy.

Nejde Instagramu spíše o prachy?

Instagram sice tvrdí, že cílem této změny je učinit aplikaci ‘zdravější‘, ale jeho strategie může znamenat i něco jiného. A to, že jde v první řadě o kšeft. Potvrzují to i někteří marketingoví odborníci, kteří za tímto krokem vidí snahu Instagramu přelít tok peněz, plynoucí k influencerům, do vlastní kapsy. Vypadá to celkem logicky. Je nesporné, že skrytá reklama na sociálních sítích je dnes jakýmsi černým trhem, který majitelům sítí příliš nevoní. Na celém světě se v tom točí doslova miliardy. Ono to celé má i jisté právní důsledky. Existují omezení a zákony, které skrytou reklamu zakazují a provozovatelům sociálních sítí, stejně, jako je to u médií, hrozí i nemalé pokuty.

Klasická reklama není tak účinná

Mravenčí práce youtuberů či instagramerů nese mnohem lepší ovoce, než klasická reklama. Reklamní text, podle zákona výrazně označený, vidí uživatelé na první pohled jako reklamu a podle toho se řídí. Většinou vědí, že je v něm vše přikrášleno a jeho cílem je přimět je ke koupi produktu. Texty influencerů však působí na uživatele jako bezprostřední zkušenosti s daným produktem, o které se s nimi dělí úplně normální člověk, který si je vyzkoušel a na základě svých poznatků je doporučuje. Právě to je nesmírně důležité a proto si také firmy ‘své‘ influencery někdy doslova hýčkají.

Nová opatření Instagramu představují pro uživatele bezesporu obrovskou změnu fungování této sítě. Počet viditelných lajků, který byl hlavním měřítkem úspěchu mizí. Zda to bude mít pozitivní nebo negativní účinek, se teprve uvidí. Nicméně jeden z důsledků je viditelný už dnes. Podle posledních údajů začínají Instagramu v zemích, kde byla počítadla lajků odstraněna, rapidně stoupat příjmy z vlastní reklamy. A o tom to je!

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace