Na slavném filmovém festivalu v Benátkách promítnou nejskandálnější český film. Papež byl proti

14.07.2019

Popisek: První nahota ve filmu na světě, film Extase Gustava Machatého

O tom, že některé staré české filmy stále oslovují diváky, není pochyb. Příkladem je vynikající Spalovač mrtvol Juraje Herze, promítnutý na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Již dopředu se dalo očekávat, že zastíní mnohé snímky současných tvůrců. Zatímco se toto nejvýznamnější Herzovo dílo, díky tomu, že bylo zrestaurováno, vrátí po padesáti letech do kin, v případě slavné Extase Gustava Machatého půjde o comeback ještě výrazně delší. Tento československo - rakouský snímek byl totiž natočen již v roce 1932 a o jeho významu svědčí skutečnost, že bude promítnut v rámci zahájení letošního filmového festivalu v Benátkách.

Právě na tomto prestižním festivalu získal Machatý o dva roky později Stříbrného lva za nejlepší režii. Do dějin světové kinematografie se ovšem jeho počin zapsal spíše z jiných důvodů. Především díky odvážným erotickým scénám. Představitelka hlavní role Evy, nádherná Hedy Kiesler (později Hedy Lamarr), se v něm totiž jako první herečka na světě svlékla do naha a zdaleka nejen na okamžik. Tedy něco, co bylo do té doby ve filmu nevídané. V samotném příběhu přitom jde o vcelku banální manželský trojúhelník, Eva, trpící v manželství s lhostejným starším mužem, si najde milence, s nímž prožívá vášnivý vztah a skutečnou extázi.

Celosvětový skandál

Machatého snímek (mimochodem částí kritiky považovaný za průkopnické umělecké dílo), vyvolal takový skandál, že kvůli němu někteří diváci demolovali zařízení kin a svoji nevoli dal najevo i tehdejší papež. Adolf Hitler dokonce zakázal jeho promítání v Německu, nikoliv však kvůli hereččině nahotě, ale kvůli tomu, že měla židovský původ. V prudérních Spojených státech byl po cenzurních zásazích uveden až v roce 1938.

Ale snad nejvíce řádil manžel Hedy Lamarrové, zbrojařský magnát a jeden z nejbohatších rakouských průmyslníků Friedrich Mandl. Jeho chorobná žárlivost šla tak daleko, že se snažil skoupit všechny existující kopie, aby jeho nahou ženu již nikdo nespatřil. Nelze se divit, že mu manželka záhy utekla. Udělala dobře, protože se díky tomu dostala do Hollywoodu a hrála v několika významných filmech. Dočkala se i hvězdy na hollywoodském chodníku slávy, která ji připomíná dodnes. V poslední době je zmiňována jako spoluautorka vynálezu, na jehož principu funguje přenos dat.

Mandlová litovala

Kolem Extase se traduje řada zajímavých historek, například že roli Evy měla hrát původně Adina Mandlová, ale na doporučení svého tehdejšího partnera Hugo Haase se jí vzdala. Když zajistila, jaký poprask film způsobil, velmi prý litovala, že Haase poslechla. Sama Heda Lamarrová se později ve svých pamětech přiznala, že se nahých scén bála a protestovala proti nim. Nakonec se ale ze strachu, že přijde o smlouvu, režisérovi podvolila a nahá uběhla celých 300 metrů.

Machatý jí měl navíc vyhrožovat, že pokud by kvůli ní film zkrachoval, musela by nést odpovědnost za vzniklé škody. Režisér si zřejmě uvědomoval, že Extase má značný komerční potenciál, již v době, kdy ji začal natáčet, byla prodána do několika zemí. A je evidentní, že její nesporné kouzlo působí dosud. Navzdory tomu, že jde o černobílý snímek s minimem dialogů, drží si u českých diváků nebývale vysoké hodnocení. Zdaleka nejen kvůli erotickým scénám.