Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

#jsmetu a po nás potopa. Komentář Štěpána Chába

15.05.2019
#jsmetu a po nás potopa. Komentář Štěpána Chába

Foto: Pixabay

Popisek: Dav stejných zvěstovatelů té jediné správné cesty, identičtí a jednotní

VIDEO Po elfech, kteří se vrhli do boje se svobodou slova staletími ověřeným bonzováním, se vyloupli na světlo boží soudruzi z Člověka v tísni pod hashtagem #jsmetu. Jejich činnost je prostá, zorganizovat se jako na brigádu sklizně brambor a ovládnout tak algoritmus sociální sítě Facebook, kdy nejvíce lajkované komentáře v diskuzi jsou nejvíce viditelné. Ty méně lajkované pak zapadnou a diskuzi tak ovládne ten jediný správný názor.

Do útrob skupiny #jsmetu se prohrabal youtuber Bratříček a upozornil na jejich velmi blízké spojení s neziskovkou Člověk v tísni. Ukázal jejich metody a jak se patří se nad jejich činností pohoršil. Viz video.

Politika neziskovky

A jaké je politické přesvědčení úderné skupiny Člověka v tísni? Předpokládatelné – Evropská unie je nejlepší, migrace je přínosná, Romové jsou bezproblémoví, inkluze je prospěšná, islám je fajn, zdanění restitucí je zlo a tak podobně. Pro příklad si vezměme článek Aktuálně.cz, kde redakce reportovala o tom, kterak papež František vyzval ke vstřícnosti vůči migrantům. Postoj drtivé většiny populace v České republice je zřejmý – islámští migranti tu nejsou vítáni. A diskuze pod článkem? Člověk by pomalu získal pocit, že je na ozdravném táboře, kde pramení jen láska a nic jiného než láska.

„Papez Frantisek je neuveritelny. Esence dobra a lasky. Musi se urcite potykat se strasnou nenavisti, ale ze sveho dobra necouvne. Je odvazny a lidsky❤️ #jsmetu.“ Dosah takového zvolání? Nijaký. Argumentační poušť, jen výkřik do tmy. Ale dosah s hastagem? Převzetí diskuze, odsouvání opačného názoru na vedlejší kolej, brutální prosazování jediného správného politického smýšlení, destrukce jakékoliv diskuze a výměny názorů. Ale jsou tu i další.

Třeba Jakub Dostál, zakladatel skupiny #jsmetu, pod zmíněným článkem o papežovi a migraci připíchnul tento patetický výkřik plný slzí a dojetí: „"Migranti" - fuj, uz se mi to oznaceni hnusi, jak se zprofanizovalo, jsou lide, ktere jsem mel tu cest potkat a zit vedle nich/s nimi urcity cas. Jsou to lide, kteri nedobrovolne odesli ze svych domovu, protoze zacla valka. Prisli o sve domovy, rodiny, byli muceni, protoze se postavili rezimu a velka z nich se do sve zeme vratit nesmi. Zil jsem s lidmi, kteri 5 let ziji v cizi zemi, ve stanu, mnoho z nich nema ani topeni na zimu. V cizi zemi se neciti doma, domu se vratit nemohou. Jejich jedina nadeje je Evropa, mluvi o ni jako o zemi, ktera je stavena na solidarite, mluvi o ni s obdivem. Nemohl jsem tem lidem vypravet o tom, jaka je u nas nalada, co se s nasim kontinentem deje. Ze nas pohani strach a vnitrni neklid, ze se rozkladame sami zevnitr. Ta nadeje byla neco, co je drzelo, aby si rano mohli dat caj a cely dalsi den procekat, a byti alespon tak, se svymi bliznimi. V pritomnosti, v pokoře. Casto na ne myslim a me srdce je s nimi.“ Je v tom jeden jediný argument? Alespoň jeden? Nebo je to jen ukázka patosu, klišé a výběrového předávání informací, kdy stačí zmínit jednoho upachtěného uprchlíka, ale nepřidat stovky dalších, kteří se do Evropské unie dostali a jak se patří toho využívají?

A teď ten smysl

Marně v takové činnosti hledám smysl. Vezměme si skupinku lidí stojících na náměstí, která diskutuje podle vlastních mentálních schopností o zadaném tématu, v tomto případě o migraci. Dohadování má tu mírnější, tu vášnivější formu. A do toho si stoupne cizorodá skupinka lidí a s megafonem řve – milujeme migraci, milujeme papeže. A řvou tak, až není slyšet slova. Jaký to bude mít účinek? Změní názory těch, kteří jejich přesvědčení nesdílí? Spojí se do jednoho davu, který bude prosazovat jen lásku? Nebo je to jen silová akce, jakási obdoba ‘Putinovy trollí fabriky‘, která má prostě ovládnout diskuzi a tím marginalizovat názor oponenta?

Jak správně podotkl youtuber Bratříček – fascinující je mediální podpora této skupiny. Dostali prostor v DVTV, na Aktuálně.cz a na iHned. Což nekoresponduje s jejich silou, kdy má skupina jen několik stovek členů. Ale naprosto to koresponduje s jejich názorovým postojem ke světu. Byla by to hezká akce uvědomělých, když by si řekli – jdeme a změníme diskuze tím, že budeme obyčejně diskutovat, že dobrovolně opustíme svou sociální bublinu a pustíme se do oponentů argumenty, důkazy, fakty. Bylo by dokonce přínosné, kdyby se k něčemu takovému usebrali. Ale oni zvolili metodu brutálního nátlaku, který má oponentův názor odsunout. A to už se skutečně dostáváme někam ale úplně jinam. Jen další forma rozeštvávání.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb