Homosexuální manželství. Napsal názor z druhé strany a už je bez práce. Přečetli jsme
21.02.2019
Foto: Die Presse / repro
Popisek: Martin Leidenfrost. V roce 2015 dostal v rodném Rakousku významnou novinářskou cenu. A pak napsal jeden článek...
Stejně jako u nás, i v Rakousku řeší homosexuální manželství. A proces už má první veřejnou oběť. K 1. lednu 2019 totiž Ústavní soud Rakouska vynesl rozhodnutí, že manželství je svazkem dvou osob, nikoliv pouze muže a ženy. Na to konto vydal matador rakouské žurnalistiky Martin Leidenfrost polemický článek. Co ho čekalo? Podle demokratických zásad jej měla čekat diskuse, třeba i vyhrocená, divoká. A přesně to novinář i čekal. Ale nečekal, že ho vyhodí téměř odevšad, kam psal, že se mu razantně sníží výdělky, že začne z donucení uvažovat o změně zaměstnání, že bude mediálně lynčován. Ale přesně toho se dočkal.
Internetový magazín Echo24 přinesl s novinářem rozhovor. Leidenfrost se tématu homosexuality, přiznává, věnoval pouze v jednom textu, jeho doménou byly jiné obory, jiná témata, a za ně byl i uznávaný a oceňovaný. Přesto po vyjití jednoho textu je na indexu. „Ostrakizace je pro mě zničující, protože když si dáte moje jméno do Googlu, tak na vás jako první vyskočí články o homofobii. Osmnáct let jsem pracoval jako publicista, reportér i scenárista na volné noze, psal jsem všechno možné, jen jednou v životě jsem se věnoval tématu homomanželství, což mě jinak vůbec nedefinovalo,“ řekl pro Echo24 a dodal, že vlastně skončil. Smlouvu s ním rozvázaly všechny důležité deníky, byla mu zrušena smlouva o vydání knihy, kterou má rozpracovanou. Likvidace v přímém přenosu, dalo by se říct.
Lavina nenávisti
Vůči Leidenfrostovi se po vydání, v září minulého roku, vylila nenávist, hned po vydání článku v konzervativním listu Die Presse. Článek se, ač byl pouze v tištěném vydání, začal šířit po sociálních sítích. A obzvláště na Twitteru byla vlna kritiky opravdu jednostranná: „Tištěné noviny nemají takový dosah, jenže se to začalo šířit prostřednictvím levicových aktivistů a novinářů na Twitteru. Die Presse má v rakouském kontextu nejkonzervativnější čtenářskou obec, ale vylilo se to mimo ni. A zatímco do novin chodily různé názory, na Twitteru byli jen proti mně. Přesto ještě nějakou dobu trvalo, než mě vyhodili,“ přiznal Leidenfrost.
Jako klíčové označil novinář v rozhovoru to, že redakce Die Presse se svým smýšlením stáčí výhradně k pravicovému liberalismu. Přestože má většinově konzervativní čtenářskou obec. Sám sebe Leidenfrost označil za konzervativního katolíka, což prý, jak tvrdí, se v Rakousku nenosí vůbec. Problémy začaly už v okamžiku, kdy napsal článek o pochodu pro život v Rakousku, ve kterém konzervativní katolíci bojují proti potratům, proti svatbám homosexuálů a podobně. I samotná katolická církev v Rakousku se od těchto pochodů distancuje. A distancovala se i od Leidenfrosta, potvrdil novinář. Podpora od katolické církve? „Nula. Pište to klidně velkými písmeny, nula. Od obyčejných věřících, kteří nemají žádné funkce a nemají co ztratit, mnoho. Od biskupů nebo laických funkcionářů, kteří jsou v Rakousku velmi významní a vlivní, vůbec nic,“ řekl Leidenfrost.
Takový souhlas nechceme
A co souhlasné reakce, které podpořily Leidenfrostův postoj? Přišly, ale nesetkaly se s kladným přijetím. „V redakci mi na to řekli: Takový souhlas nechceme. Přitom to jsou lidé, kteří si ty noviny kupují. Redakce nestojí o své čtenáře… Možná je za tím i kalkul, že jsou to asi starší lidé a vymřou,“ tvrdil v rozhovoru novinář. Přitom, jak dodal, v Rakousku je proti sňatkům homosexuálů mezi 40 až 53 % obyvatel, ale v médiích nemá tento názor vlastně žádné zastoupení.
Další práce?
Velké redakce Leidenfrosta vypoklonkovaly. Jeho příjmy se snížily o tři čtvrtiny, těžko s nimi vyžije. Na základě kauzy kolem článku o homosexuálních sňatcích dostal a přijal nabídky z několika konzervativních levicových periodik. „Komentáře už psát nesmím, jedny německé noviny si daly i takovou podmínku, že u nich můžu publikovat reportáže jen tehdy, když nebudu nikde jinde psát komentáře,“ řekl novinář v rozhovoru.
+
Na případu se odhaluje pokrytectví těch, kteří mají plná ústa svobody slova, přesto plíživě zavádějí do veřejné diskuse témata, o kterých se polemizovat nesmí a nebude. Zároveň na kauze Leidenfrost vidíme, kam se naše civilizace pomalu posouvá a co za pár měsíců nebo let čeká i nás.
–
Hyperkorektnost, kdy lze už jen souhlasit a za nesouhlas se nechat profesně zlikvidovat. To není demokracie, není to svoboda. Něco je tu neskutečně špatně a měli bychom se toho nejen bát, ale velmi silně proti tomu křičet, bránit se. Případ Leidenfrosta je exemplárním příkladem demokracie, která sebe sama velmi efektivně ničí .
|
Vložil: Štěpán Cháb