Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Když se celý svět přestane na 10 let vyvíjet, staneme se lídry v inovacích. Komentář Štěpána Chába

komentář 06.02.2019
Když se celý svět přestane na 10 let vyvíjet, staneme se lídry v inovacích. Komentář Štěpána Chába

Foto: Pixabay

Popisek: Česká republika a její future - houbou se dá vždycky krásně smazat a napsat

Andrej Babiš s velkou slávou uvedl do praxe svou PR akci „The Czech Republic: The Country for the Future“ stanovením cílů, kterých máme do roku 2030 dosáhnout, abychom se stali lídry ve vývoji a inovacích pro celý svět. Ambiciózní plán. Velmi ambiciózní plán, když nakoukneme jaké cíle si Babiš a jeho tým odborníků zvolil a jak jich chce dosáhnout.

Mnohé z cílů i metod, jak jich dosáhnout, jsou výborné. Některé méně. Ve zprávě je kladen důraz na Průmysl 4.0 a nutnost se mu nebránit. Zároveň je zmiňována i naše pozice montovny, kterou nám za vynaložení veškerého úsilí daly předchozí vlády svými investicemi a pobídkami. Pojďme se podívat konkrétně na každý jednotlivý krok, který má vést k tomu, abychom se stali těmi na špici, těmi, kteří určují směrování světa.

Financování a hodnocení výzkumu a vývoje

Cíl – zvýšit plynutí peněz do vývoje a inovací z veřejných financí. Ale jelikož jsme na chvostu EU ve státní podpoře výzkumu a vývoje, troufám, že tady nebudeme nikterak průrazní. Spíš jde o to, neuříznout si ještě větší ostudu tím, že na ten vývoj fakt nedáváme prakticky nic a že u nás má vývoj a výzkum velmi špatné podmínky. První bod zprávy je tak pouze reakcí na současnou prachbídnou situaci.

Polytechnické vzdělávání

Z mého pohledu komický bod zprávy. Ale jelikož jsme národ, který si hoví v absurdním humoru, musí tam ten bod prostě být. Prioritou je zavést, jak píše zpráva, na základních školách průřezový předmět „Člověk a technika“. A to s důrazem na praktickou část výuky, kdy se u dětí má pěstovat manuální zručnost, kritické myšlení a technická tvořivost. Komické s ohledem na to, že k předmětu chybí aprobace, učitelé nejsou na nic takového připraveni. Aprobovaná učitelka, která učí matematiku, prostě nepopadne do ruky své technologické vědomosti a dovednosti a nezačne je předávat žákům. Protože jí takové vědomosti a dovednosti prostě chybí. A tak bude stát před žáky při předmětu technika a nebude vědět kam s rukama. Bude se řídit nějakým manuálem, který vzejde z rukou byrokrata MŠMT a děti tím získají kulové. Rozhodně ne technologické dovednosti, manuální zručnost. Nejde jen říct – zavede se předmět Technika – a čekat, že si to školy nějak zařídí. Nezařídí, budou improvizovat, z toho většinou nic dobrého nevzejde. A to vůbec nezmiňuji, a bojím se zmínit, kde na to vezmeme peníze, abychom vybavili učebny pro praktickou výuku techniky. Protože něco takového prostě nejde učit z papíru.

Další body u vzdělání jsou trochu zajímavější. Spojení studia s podporou startupů, propojení s firmami a přitáhnutí špiček technologického výzkumu do školství. Ale tady bych šel, narozdíl od zprávy, do detailu. U startupů začít už od středních škol, dát možnost rozjet svůj byznys nebo inovativní přístup, nabídnout studentům finanční podporu pro rozjezd startupu. Protože to je motivce k nezaplacení. A právě taková motivace, která ze studentů bude dělat partnery do diskuse, nikoliv jen posluchače, má potenciál skutečně něco dokázat. Ale zase – bez zbytečné byrokracie. Rychlost, efektivita, to je základ. Vytvořit na krajích fond, z kterých mohou školy bez průtahů čerpat finance na projekty.

Špičky technologického výzkumu, jestli nějaké přijdou, budou umístěny výhradně na přednášky vysokoškolských oborů. Ale bylo by daleko vhodnější je dopřát základním a středním školám. Tady ale zazní protiargument, že není dost technologických špiček, které by byly ochotné jezdit pravidelně na všechny základní a střední školy. A od toho tu je samotný technologický rozvoj, online výuka, kdy jeden geniální člověk může učit v jednu chvíli všechny žáky příslušného ročníku. A může jim ukazovat kouzla techniky, vzrušení z toho, že něco lze udělat, stvořit, pochopit. Aby mohly vyvolat nadšení pro techniku a vývoj u dětí, a tím je nasměrovat správným směrem, musí se začít od základů. Vysokoškoláky už není potřeba motivovat, ti už si za tím papírem jdou cílevědomě. To na základních a středních školách ztrácíme největší potenciál.

Národní startup a spin-off prostředí

Cílená a ucelená podpora pro nové nápady, nové postupy. Je, na státní úrovni, velmi chaotická a neefektivní. Zpráva si klade za cíl právě systematičtější podporu startupů. Jak jsem psal kdysi – každý jednotlivý člověk by měl dostat třikrát za život možnost předstoupit a říct – mám dobrý nápad, chci ho rozjet, zlepším tím společnost. V tu chvíli by se měl státní aparát přetrhnout v tom, aby jej podpořil. Namísto toho neustále skloňuje slova – plná zaměstnanost – neproplatí člověku nic navíc, procpat se skrze státní podporu k dotaci na zlepšení, to aby si vzal člověk půlroční dovolenou i s týmem právníků, kteří jej tou džunglí provedou. Bez záruky výsledku, samozřejmě. Ale právě tímto přístupem se ve střetu s nástupem Průmyslu 4.0 dočkáme katastrofy. Nebudeme připravení. Plná zaměstnanost ve smyslu práce ve fabrice by se pro stát měla stát noční můrou.

Ale tady by se mohl stát inspirovat soukromým sektorem. A to například Vodafonem a jeho programem na podporu inovací z řad mladých lidí. Tady se, milý státe, inspiruj, u soukromých společností. Bez zbytečných zádrhelů může člověk předestřít svou vizi. Nemusí zdolat Mount Everest formulářů, přeprat stovky nevlídných úřednic a čekat a čekat a čekat dlouhé měsíce na (většinou) zamítavý postoj, protože ve formuláři B38/8 udělal chybu a nevyplnil číslo velikosti svých bot. Když zefektivnit, tak sakra efektivně, že jo.

 

Celá zpráva o inovacích a vývoji má celkově devět bodů. Dosud jsem stihl probrat tři, zbývá jich šest. A jsou tam další špeky, nad kterými je nutné se pozastavit. Proto si dovoluji vás pozvat na zítřejší den, kdy budeme pokračovat.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb