Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Seriál Lynč, převýchova k tomu správnému občanství. Komentář Štěpána Chába

komentář 02.11.2018
Seriál Lynč, převýchova k tomu správnému občanství. Komentář Štěpána Chába

Foto: ČT / Michaela Bouchalová

Popisek: Štěpánka Fingerhutová a Marsell Bendig. Momentka ze seriálu Lynč, ale... slovy Visacího zámku... punk je jinde

Neodolal jsem a podíval se na část seriálu Lynč, na kterém s velkou slávou spolupracovala Česká televize a který tak byl hrazen z daní. A ano, peníze z daní mají jít i na kulturu. Není to jen samá neexistující dálnice a důchodci, musíme povznášet i duše. Ale to, jakým způsobem povznáší duši seriál Lynč, to už snad radši cpát peníze do dálnic, které se nikdy nepostaví a zůstanou tak navěky jen na papíru.

Realita podle České televize předpokládá, že problém je tam, kde je odpor. Nevidí, že ten odpor vzniká tam, kde vzlínají problémy. A svým seriálem Lynč ukazuje jen odpor. A to odpor dohnaný do absurdit, kde bílá minorita je zaplněná grázly, narkomany, dealery, devianty v rodinách plných incestu a tak podobně. A romská komunita? Milí lidé, kteří jsou v tom nevinně. Ve všem. Do těch horších situací spadli Romové jen kvůli bílým grázlům. A já si celou dobu říkal – sakra, v které realitě žiju já a v které Česká televize?

Osobní setkání třetího druhu

Půl roku jsme s rodinou žili ve Varnsdorfu. Jednoho dne se moji pubertální synáčci vydali na kole koupit si něco na zub. Když vyšli z obchodu, na jejich kole jezdil pubertální Rom následovaný halekajícími čtyřmi dalšími. Synáčci si kolo nárokovali. A výsledek? Pubertální Romové je hnali přes půl města, řvali, že je zabijí, rozkopou jim držky a tak podobně. Synáčci se vrátili domů značně rozvrácení. A bez kola. Vjel do mě vztek, vydal jsem se tedy na místní policejní stanici s úmyslem záležitost nahlásit.

A setkal jsem se s chápavým odmítnutím a poučením. Policista ve službě, kterého jsem odchytil před stanicí a svěřil se mu, mi poradil, ať na kolo zapomenu. Že už je dávno z města pryč. A pokud na tom budu trvat, tak ano, policie romského výrostka chytí, ten dostane tytyty, a dál? Dál že se můžeme rovnou stěhovat, protože se na nás místní romská komunita zaměří a svojí snahu získat kolo zpátky si vyžereme. Pěkně jsem policistovi poděkoval, šel domů a začal hledat možnosti, jak se přestěhovat. Za dva měsíce jsme na klatý Varnsdorf mávali z okna stěhováka.

Gypsy na festivalu

V začátcích kariéry Radka Bangy a jeho Gypsy.cz jsem na něj narazil na jakémsi festivalu. Za celou hodinu jeho vystoupení zazněly tři skladby, zbytek strávil hlasitými a vulgárními vagina monology po cikánsku. Řval do publika o rasismu, o bílých sviních, o tom, jak jsou cikáni utlačovaní a jak nenávidí bílou spodinu. Bylo to ubohé, trapné. Nikdo pod pódiem na začátku jeho vystoupení netrpěl rasistickými pohnutkami, nikdo po Bangovi neházel flašky, kameny. Naopak, vstoupil na pódium a strhl se potlesk. Však jeho hudba byla fajn. Po skončení jeho vystoupení byla pod pódiem čtvrtina posluchačů. Další tři čtvrtiny šly radši na pivo. V hodnoceních Bangovy kulturní vložky se nejčastěji vyskytovalo slovo „kokot“ (bez označení rasy, pěkně prosím).

Česká televize a její bagančata od hnoje

V České televizi žijí v iluzích, že je potřeba převychovat tu bílou spodinu. Ale nemám nejmenšího podezření, že něco takového potřebuje. Češi jsou obecně velmi tolerantní národ, vstřícný a ochotný naslouchat. Pokud se ovšem setkají s něčím obhroublým a tupým, mají tendence to nazvat přiléhavým slovem „kokot“, nikoliv multikulturní ráj. A nejde jinak, než souhlasit. Česká televize tak seriálem Lynč splnila několik vlhkých snů protagonistům a tvůrcům seriálu, kteří žijí v sociálních bublinách pražské umělecké sféry, a kteří svět skutečně vidí tak, jak ho ukázali v seriálu (což je děsivé) a odmítají ho vidět tak, jakým skutečně je (což je ještě děsivější). Seriál dělal z Romů nevinné oběti, z Čechů defektní pohrobky Adolfa Hitlera. Ale svět takový není.

Což takhle, milá Česká televize, udělat seriál po vzoru reality? Hezky z romského ghetta? Motivovat mladé Romy, aby se ze svých bídných podmínek snažili dostat vlastními silami? Neházet vinu na nevinné, nevytvářet oběti, tam, kde obětí není, nebo tam, kde se z viníků stávají oběti kvůli vlastní vině? Co takhle dát mladým Romům naději v tom, že se Rom dostane díky své síle osobnosti z ghetta a strhne s sebou několik dalších? Bez použití stereotypů, které zavirovaly hlavy pražské umělecké sféře. Bez dokonale demotivačního ukazovaní na bílou spodinu, ale ukazování na motivační možnosti dostat se z vlastních hoven vlastní silou a vůlí. Snad by to k Romům mluvilo rozumněji. A neprohlubovalo by to onu nevraživost. Což seriál Lynč dělá předpisově. Vyvolává nevraživost, prohlubuje ji. To tam u sepisování scénářů sedí skutečně samí scestní blbci?

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb