Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kdypak nám Sinead O‘Connor ukamenují, přátelé? Komentář Štěpána Chába

komentář 29.10.2018
Kdypak nám Sinead O‘Connor ukamenují, přátelé? Komentář Štěpána Chába

Foto: Twitter

Popisek: Sinead O'Connor, tedy pardon, Shuhada´Davitt, na snímku z 25. října

VIDEO Na konci minulého týdne zarezonovala médii zpráva, že popstar devadesátek Sinead O‘Connor konvertovala k islámu. Z celého srdce jí to přeju, protože se v chápání duchovní cesty a vlastní víry plácala natolik, až několikrát skončila v drápech psychiatrů. Přitom bylo vidět, že po něčem vyšším a smysluplnějším touží neskutečně. Teď pouť po psychiatrech a vydírání vlastní rodiny končí. Protože zpěvačka konečně najde svůj klid v lůně islámu.

A ne, nemyslím to nijak dvojsmyslně. Zpěvačka se nejspíš uklidní, začne být vyrovnaná a spokojená. Proč? Protože islám předepisuje pravidla pro všechny kroky života. Jeho systém je natolik provázaný s životem člověka, že by bylo nadmíru podivné, kdyby zpěvačce zase přeskočilo. Teď bude všechno pod diktátem. Dříve nevyrovnaná O‘Connor bude mít pro všechno instrukce, říkanky z koránu, systém modlení, pravidla pro všední život, kterými se bude muset řídit, aby byla dobrá muslimka. Islám totiž nenabízí pochybnosti, ale řád. Pevný a už několik staletí dokonale neměnný. Něco jako – vyčistit si zuby před spaním – kterýžto povel od nás děti slyší každý den. Až si zvyknou.

Sinead zpíající o Bohu a pro Boha, proboha

Benevolentní křesťan

Na druhé straně je křesťanství, které zpěvačka hledala celý život. Jenže, a tady je ten rozdíl mezi muslimem a křesťanem, křesťan je svého druhu benevolentní. Přijde-li věřící za knězem s problémem, setká se často s radou – řiď se svým srdcem. Křesťanství se přes svou dogmatickou minulost přehouplo do trochu svobodomyslnější víry, která dává možnost a příležitost samostatně přemýšlet a samostatně i chápat. Ne, katolík se sám netransformoval, spíš do toho byl dotlačen evropskou civilizací, která už na nějaké pověry za středověku může tak leda nakašlat.

Ale právě ta možnost samostatně chápat a přemýšlet udělala z labilní zpěvačky exemplární příklad psychiatrie. Ona potřebovala řád a v něm chtěla najít smysl. A našla ho v náboženství, které je právě pro slabé a labilní, protože vládne nesmlouvavou a tvrdou rukou vězeňství. Nepustí člověka ani o centimetr, nedovolí ani jednu pochybnost. Všechno je dané. A právě to nejistého a slabého jedince nesmírně uklidní. Už totiž ví, že neudělá chybu, že je v náručí despotického otce, který je spravedlivý, když je všechno tak, jak diktuje. Který je trestající a mučící, když se vloudí pochybení. Ta jistota despoty, který sleduje každý krok a každý krok také hodnotí. Labilního člověka pevný a neměnný řád uklidní. Jako autistu. A Sinead O‘Connor labilní je. Proto nejspíš najde v islámu klid a mír.

Sinead O‘Connor jako šok pro islám

A právě z hledání své duchovní úlohy na světě se zpěvačka ve svém životě vrhla do mnoha vod světových náboženství. Přednost vždy získalo křesťanství v mnoha svých odvětvích, od tradičních katolíků až po nějakou obskurní křesťanskou sektu. A právě zpěvaččino hledání víry se odrazilo na jejím těle. Jen na hrudi jí hyzdí tetování s Ježíšem, jemuž krvácí srdce. Na těle má i hinduistické a buddhistické symboly. Nevím, jak by na to tatíci z islámu pohlíželi u běžné muslimky, ale u Sinead to bude, předpokládejme, v pohodě, protože Sinead je pro věc islámu tím správným PR. Každá celebrita se počítá. I ta labilněji laděná.

My ostatní se můžeme modlit, a je ale úplně jedno ke komu nebo čemu, aby se v tom islámském hnízdě děvucha rozjela. Protože jí nikdo kamenovat nebude, ostře sledovanou celebritu přeci nejde bacit beztrestně kamenem. Ale mohla by, excentrická Sinead, rozjet v arabských zemích otázky, pochybnosti, samostatnější myšlení a nejistotu už jen tím, že jí přeskočí. Jde o to, jestli Sinead O‘Connor dávno nepřekročila hranici a i despotický řád pro ní nebude málo. Pak se islám bude muset poprat s následky. Třeba se nám poštěstí a my si užijeme cirkus, aniž bychom museli platit vstupné.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb