Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Bude rok 2018 očekávaným milníkem rozvoje elektromobility v ČR?

komerční sdělení 31.07.2018
Bude rok 2018 očekávaným milníkem rozvoje elektromobility v ČR?

Autor: ABB

Popisek: Miroslav Kuželka

Elektromobilita v ČR do roku 2015 tak trochu přešlapovala na místě a hledala sama sebe. Hodně se o ní mluvilo na různých přednáškách, konferencích, vytvářely se různé strategie a koncepce. Vše se ovšem pohybovalo více v teoretické rovině než v praxi, „na ulici“. Pár rychlodobíjecích stanic se sice postavilo, ale do reálné elektromobility to mělo zatím daleko.

Bylo jasné, že nastal čas, aby do hry vstoupily silné energetické společnosti s konkrétními propracovanými projekty a stát se svou koncepcí a finanční podporou. Jde totiž o zvládnutí sofistikovaných moderních technologií v krátkém čase, koncepci v dlouhodobém horizontu, topologické plánování sítě v rámci celé ČR, roaming mezi operátory dobíjecích služeb a v neposlední řadě i o úpravu související legislativy.

Velcí hráči na trhu

V roce 2016 své projekty odstartovaly společnosti ČEZ a E.ON. Od této doby můžeme již mluvit o skutečném rozvoji elektromobility v ČR. V té době byl již k dispozici na MPO také schválený národní akční plán čisté mobility, který se stal základním kamenem a který se nadále rozvíjí, jak přicházejí požadavky na nové služby a technologie. V letošním roce vyhlásilo Ministerstvo dopravy první dotační výzvu projektu na výstavbu národní dobíjecí sítě. Celý projekt v horizontu několika let zajistí dalších cca 500 rychlodobíjecích stanic na území ČR. Také město Praha přišlo s vlastním projektem 59 rychlodobíjecích stanic na území hlavního města.

Občas se na různých webových portálech dočteme negativní komentáře, které kritizují stát a energetické společnosti za pomalost v oblasti rozvoje elektromobility a nabízejí tzv. „rychlá a levná řešení“. Tyto komentáře dle mého názoru, tvrdí Miroslav Kuželka, vycházejí z „neznalosti„ celé problematiky, jinak si to nedovedu vysvětlit.

Stát a jeho snaha

Z pohledu Miroslava Kuželky se stát, tedy zmíněná ministerstva, a energetické společnosti zhostily tohoto úkolu velmi profesionálně a první výsledky jsou již vidět. Desítky plně funkčních stanic s dobrou topologií rozmístění, jasná koncepce a významná finanční podpora projektů ze strany státu jsou toho důkazem. Např. zmíněný dotační program OPD2 z dílny MD ČR je bez nadsázky bezprecedentně největší v celé EU a Miroslav Kuželka věří, že posune elektromobilitu v ČR během několika málo let na úroveň těch nejvyspělejších zemí. Kuželka se osobně na projekt OPD2 dívá s velkým respektem. Se stejným respektem se bude dívat i na operátory, kteří jednotlivé výzvy získají a zrealizují, budou to pro ně velmi náročné projekty, a to ve všech směrech.

Z fondů EU

Rychlá a levná řešení jsou obecně velmi nebezpečná, protože většinou nefungují. Vzhledem ke spolufinancování těchto projektů prakticky výhradně z fondů EU také existují určitá pravidla, která přiznání dotací podmiňují, zejména udržitelností projektu, jeho funkčností a harmonogramem výstavby. Jednoduše řečeno, pokud stanice nebudou fungovat, resp. budou fungovat špatně, nebudou postaveny v termínu atd. dotace jednoduše nebudou přiznány a investor ponese náklady ke své tíži včetně negativní medializace. To může v důsledku u takto velikého projektu negativně ovlivnit nejen investora samotného, ale hlavně pohled široké veřejnosti na elektromobilitu jako takovou.

Subjekt, který využije některý s dotačních programů na sebe automaticky bere veliký závazek i společenskou zodpovědnost. Prostor pro chybu je zde tedy prakticky nulový.

Podobnost čistě náhodná

Není náhodou, že výstavba dobíjecí infrastruktury připomíná masivní výstavbu mobilních telefonních sítí, kterou známe z konce 90. let. Koncepce a hlavně celková náročnost bude velmi podobná. Tato skutečnost jasně ukazuje, že elektromobilita bude pouze pro silné a stabilní hráče schopné nést rizika, ochotné investovat nemalé prostředky v dlouhodobém horizontu a následně celý systém aktivně rozšiřovat a rozvíjet v návaznosti na technologický posun v automobilovém průmyslu.

Velmi brzy (v řádu let) vznikne inteligentní globální rychlodobíjecí infrastruktura schopná obsloužit stále rostoucí množinu inteligentních elektromobilů. Tyto dva světy budou vzájemně propojeny a budou tvořit jeden vysoce inteligentní globální systém tzv. elektromobilních služeb.

Nové platformy

Již existují nové platformy služeb, jako například autonomní plánování dobíjení na trase, které bude jednou z hlavních funkcionalit nově přicházejících elektromobilů, stejně jako vyrovnání účtu za dobití u stanice, které za vás provede vůz sám. Ten se tak s přibývajícími schopnostmi bude stávat stále více „službou“ resp. vaším partnerem a průvodcem na cestách než krabicí na 4 kolech, jak to vnímáme nyní. Ruku v ruce s tím jde i koncept zcela autonomních vozidel, která již v pilotních projektech fungují, kde už na vlastního uživatele (řidiče) vlastně „moc práce“ nezbývá, a bude se tak moci soustředit na jiné činnosti.

Žádné sci-fi

Nejde o žádné vize, nebo sci-fi, ale o velmi blízkou realitu. ABB dobíjecí stanice s implementovanou technologií Ability™ Solutions jsou na spuštění těchto služeb již připraveny. Největší tuzemská automobilka ohlásila postupný nástup několika plně elektrických verzí v příštích 5 letech. Již bylo komunikováno v médiích, že by se mělo jednat o 4 až 5 elektrických modelů s významným podílem produkce. Navíc její největší lokální konkurent již vozy v prodeji má. To vše dává rozhodně velký potenciál pro rozvoj elektromobility u nás. V ČR si nemůžeme dovolit být v technologickém skluzu. Těžko si představit, že v globalizované EU si např. německý řidič nedobije vozidlo v ČR ve stejném komfortu jako ve své zemi. Elektromobilita jednoduše nezná hranice, stejně jako je nezná internet.

 

800 stanic

„Před dvěma lety jsem v jednom ze svých publikovaných článků,“ říká Miroslav Kuželka, „odhadnul počet rychlodobíjecích stanic pro komfortní pokrytí ČR na cca 800 v horizontu několika let. Pokud sečteme to, co je v této chvíli již postaveno resp. naplánováno a na co jsou nově alokovány dotační výzvy, zdá se, že můj odhad byl docela přesný.“

A dále pokračuje: „Často zdůrazňuji slovo „rychlodobíjení“, protože právě na této technologii záleží, jak rychle se elektromobilita rozvine. Čas jsou peníze a důležité jsou 3 klíčové parametry. První je nabídnout srovnatelný čas dobíjení, jaký je při tankování spalovacích vozidel, druhý je srovnatelná cena elektromobilu s klasickým spalovacím vozem a třetím je dojezd na jedno nabití. Ve všech 3 parametrech šlapeme spalovací technologii na paty a je to jen otázka několika málo let, kdy se karta zcela obrátí a technologie z 19. století skončí tam, kam již po cca 170 letech zaslouženě patří, tedy v technických muzeích. Nové vysoce výkonné nabíjecí systémy ABB již dnes dovedou do elektromobilu poslat během 8 minut energii na dalších 200 km jízdy. Tento segment nadále bude pro silné a stabilní technologické dodavatele, kterým ABB rozhodně je.“

Komerční sdělení

Vložil: Redaktor KL

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace