Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Bude rok 2018 očekávaným milníkem rozvoje elektromobility v ČR?

komerční sdělení 31.07.2018
Bude rok 2018 očekávaným milníkem rozvoje elektromobility v ČR?

Autor: ABB

Popisek: Miroslav Kuželka

Elektromobilita v ČR do roku 2015 tak trochu přešlapovala na místě a hledala sama sebe. Hodně se o ní mluvilo na různých přednáškách, konferencích, vytvářely se různé strategie a koncepce. Vše se ovšem pohybovalo více v teoretické rovině než v praxi, „na ulici“. Pár rychlodobíjecích stanic se sice postavilo, ale do reálné elektromobility to mělo zatím daleko.

Bylo jasné, že nastal čas, aby do hry vstoupily silné energetické společnosti s konkrétními propracovanými projekty a stát se svou koncepcí a finanční podporou. Jde totiž o zvládnutí sofistikovaných moderních technologií v krátkém čase, koncepci v dlouhodobém horizontu, topologické plánování sítě v rámci celé ČR, roaming mezi operátory dobíjecích služeb a v neposlední řadě i o úpravu související legislativy.

Velcí hráči na trhu

V roce 2016 své projekty odstartovaly společnosti ČEZ a E.ON. Od této doby můžeme již mluvit o skutečném rozvoji elektromobility v ČR. V té době byl již k dispozici na MPO také schválený národní akční plán čisté mobility, který se stal základním kamenem a který se nadále rozvíjí, jak přicházejí požadavky na nové služby a technologie. V letošním roce vyhlásilo Ministerstvo dopravy první dotační výzvu projektu na výstavbu národní dobíjecí sítě. Celý projekt v horizontu několika let zajistí dalších cca 500 rychlodobíjecích stanic na území ČR. Také město Praha přišlo s vlastním projektem 59 rychlodobíjecích stanic na území hlavního města.

Občas se na různých webových portálech dočteme negativní komentáře, které kritizují stát a energetické společnosti za pomalost v oblasti rozvoje elektromobility a nabízejí tzv. „rychlá a levná řešení“. Tyto komentáře dle mého názoru, tvrdí Miroslav Kuželka, vycházejí z „neznalosti„ celé problematiky, jinak si to nedovedu vysvětlit.

Stát a jeho snaha

Z pohledu Miroslava Kuželky se stát, tedy zmíněná ministerstva, a energetické společnosti zhostily tohoto úkolu velmi profesionálně a první výsledky jsou již vidět. Desítky plně funkčních stanic s dobrou topologií rozmístění, jasná koncepce a významná finanční podpora projektů ze strany státu jsou toho důkazem. Např. zmíněný dotační program OPD2 z dílny MD ČR je bez nadsázky bezprecedentně největší v celé EU a Miroslav Kuželka věří, že posune elektromobilitu v ČR během několika málo let na úroveň těch nejvyspělejších zemí. Kuželka se osobně na projekt OPD2 dívá s velkým respektem. Se stejným respektem se bude dívat i na operátory, kteří jednotlivé výzvy získají a zrealizují, budou to pro ně velmi náročné projekty, a to ve všech směrech.

Z fondů EU

Rychlá a levná řešení jsou obecně velmi nebezpečná, protože většinou nefungují. Vzhledem ke spolufinancování těchto projektů prakticky výhradně z fondů EU také existují určitá pravidla, která přiznání dotací podmiňují, zejména udržitelností projektu, jeho funkčností a harmonogramem výstavby. Jednoduše řečeno, pokud stanice nebudou fungovat, resp. budou fungovat špatně, nebudou postaveny v termínu atd. dotace jednoduše nebudou přiznány a investor ponese náklady ke své tíži včetně negativní medializace. To může v důsledku u takto velikého projektu negativně ovlivnit nejen investora samotného, ale hlavně pohled široké veřejnosti na elektromobilitu jako takovou.

Subjekt, který využije některý s dotačních programů na sebe automaticky bere veliký závazek i společenskou zodpovědnost. Prostor pro chybu je zde tedy prakticky nulový.

Podobnost čistě náhodná

Není náhodou, že výstavba dobíjecí infrastruktury připomíná masivní výstavbu mobilních telefonních sítí, kterou známe z konce 90. let. Koncepce a hlavně celková náročnost bude velmi podobná. Tato skutečnost jasně ukazuje, že elektromobilita bude pouze pro silné a stabilní hráče schopné nést rizika, ochotné investovat nemalé prostředky v dlouhodobém horizontu a následně celý systém aktivně rozšiřovat a rozvíjet v návaznosti na technologický posun v automobilovém průmyslu.

Velmi brzy (v řádu let) vznikne inteligentní globální rychlodobíjecí infrastruktura schopná obsloužit stále rostoucí množinu inteligentních elektromobilů. Tyto dva světy budou vzájemně propojeny a budou tvořit jeden vysoce inteligentní globální systém tzv. elektromobilních služeb.

Nové platformy

Již existují nové platformy služeb, jako například autonomní plánování dobíjení na trase, které bude jednou z hlavních funkcionalit nově přicházejících elektromobilů, stejně jako vyrovnání účtu za dobití u stanice, které za vás provede vůz sám. Ten se tak s přibývajícími schopnostmi bude stávat stále více „službou“ resp. vaším partnerem a průvodcem na cestách než krabicí na 4 kolech, jak to vnímáme nyní. Ruku v ruce s tím jde i koncept zcela autonomních vozidel, která již v pilotních projektech fungují, kde už na vlastního uživatele (řidiče) vlastně „moc práce“ nezbývá, a bude se tak moci soustředit na jiné činnosti.

Žádné sci-fi

Nejde o žádné vize, nebo sci-fi, ale o velmi blízkou realitu. ABB dobíjecí stanice s implementovanou technologií Ability™ Solutions jsou na spuštění těchto služeb již připraveny. Největší tuzemská automobilka ohlásila postupný nástup několika plně elektrických verzí v příštích 5 letech. Již bylo komunikováno v médiích, že by se mělo jednat o 4 až 5 elektrických modelů s významným podílem produkce. Navíc její největší lokální konkurent již vozy v prodeji má. To vše dává rozhodně velký potenciál pro rozvoj elektromobility u nás. V ČR si nemůžeme dovolit být v technologickém skluzu. Těžko si představit, že v globalizované EU si např. německý řidič nedobije vozidlo v ČR ve stejném komfortu jako ve své zemi. Elektromobilita jednoduše nezná hranice, stejně jako je nezná internet.

 

800 stanic

„Před dvěma lety jsem v jednom ze svých publikovaných článků,“ říká Miroslav Kuželka, „odhadnul počet rychlodobíjecích stanic pro komfortní pokrytí ČR na cca 800 v horizontu několika let. Pokud sečteme to, co je v této chvíli již postaveno resp. naplánováno a na co jsou nově alokovány dotační výzvy, zdá se, že můj odhad byl docela přesný.“

A dále pokračuje: „Často zdůrazňuji slovo „rychlodobíjení“, protože právě na této technologii záleží, jak rychle se elektromobilita rozvine. Čas jsou peníze a důležité jsou 3 klíčové parametry. První je nabídnout srovnatelný čas dobíjení, jaký je při tankování spalovacích vozidel, druhý je srovnatelná cena elektromobilu s klasickým spalovacím vozem a třetím je dojezd na jedno nabití. Ve všech 3 parametrech šlapeme spalovací technologii na paty a je to jen otázka několika málo let, kdy se karta zcela obrátí a technologie z 19. století skončí tam, kam již po cca 170 letech zaslouženě patří, tedy v technických muzeích. Nové vysoce výkonné nabíjecí systémy ABB již dnes dovedou do elektromobilu poslat během 8 minut energii na dalších 200 km jízdy. Tento segment nadále bude pro silné a stabilní technologické dodavatele, kterým ABB rozhodně je.“

Komerční sdělení

Vložil: Redaktor KL

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace