Česká pošta jede pořád ty samé výmluvy. Kvalita je ale stále otřesná. Přečetli jsme
23.07.2018
Foto: Facebook
Popisek: Že by se chystalo balónové bombardování balíky a úředními dopisy?
Je tu léto, prázdniny a s nimi jako vždy kritika České pošty, jejíž služby jako vždy pokulhávají. Tentokrát je to prý ale extra síla. Pošta nedoručuje, nezvoní se zásilkou u dveří, jen vhodí oznámení a „postižený“ musí šupat na poštu, kritika se na ni valí ze všech stran. MF Dnes se problému a České poště podívala na zoubek, nic objevného nezjistila, jde pořád o to samé – kvalitu zaměstnanců České pošty. A ta významně pokulhává.
Kdo z nás se někdy nesetkal se šlendriánem České pošty? Bez jejích služeb se totiž ani ve třetím tisíciletí a věku internetu prostě neobejdeme, zejména naše úřady tvrdí, že co je psáno, to je dáno a bezpapírově to prostě nejde. Co se balíčků týká, existuje naštěstí alternativa. Přesto o služby pošty je a bude zájem a budeme je prostě potřebovat. Pošta sice zavedla nejrůznější nové služby, ty ale nefungují právě dobře.
Inovace
Až nedávno zavedla s velkou slávou možnost platit na poště kartou, slibuje, že balík vám pošle do ruky, kam si budete přát, ale skutečnost bohužel pokulhává, to se rok od roku nemění. Co se ovšem změnilo, je to, že si lidé už nechtějí nechat podobné lumpárny líbit: „Zatímco dříve to neřešili, nyní, jak se stížnosti medializují, přibývá těch, kteří je podají taky,“ potvrzuje v MF Dnes tuto situaci tiskový mluvčí pošty Matyáš Vitík. Lidé si tedy nejenom stěžují na poště, ale své stížnosti zveřejňují i v médiích, což dodává ostatním odvahu.
Bál se psů za plotem
Velmi často se stává, že poštovní doručovatel se ani neobtěžuje na adresáta zazvonit a pokusit se mu zásilku předat. Místo toho vhodní jen oznámení, že je zásilka na poště k vyzvednutí. O tomto problému prý pošta ví: „Opět jsme proškolili naše doručovatele, že se musí učinit pokus o doručení, aby se už v budoucnu tato situace neopakovala,“ uvedl v MF Dnes Matyáš Vitík. Jak se zdá, proškolení nezabralo, protože na nedoručování zásilek si stále stěžuje mnoho lidí. Tímto problémem se dokonce zabývá telekomunikační úřad, který by měl každý případ prověřit.
Třeba to, když se pošťák vymlouval, že do schránky poštu nehází, protože ho ohrožují psi: „Úřad na místě prokázal, že domovní schránka je umístěna 62 centimetrů od plotu vysokého zhruba 110 centimetrů, který ohrazuje pozemek, na němž se pohybují dva psi, kteří však ani při vyvinutí dostatečného úsilí nejsou schopni oplocení překonat a ohrozit doručovatele na zdraví či životě,“ cituje MF Dnes kontrolní zprávu úřadu.
180 reklamací za den
Počet stížností na poštu není rozhodně zanedbatelný: „V roce 2013 dostala pošta bezmála 48 tisíc reklamací na dodání poštovní zásilky, o dva roky později jich už bylo skoro 58 tisíc a loni už 66 tisíc. V průměru 180 reklamací každý den. Pošta jich uznává každý rok jen necelou třetinu,“ uvádí MF Dnes. Lidé si stěžují nejenom u pošty, ale také na celou instituci u telekomunikačního úřadu, těchto stížností je ale jen hrstka a potrestání pošty spíše k smíchu: „Loni úřad zahájil jen 18 řízení, osm ukončil a dal České poště šest pokut za celkem 25 tisíc korun,“ stojí v MF Dnes. Například za nedoručení balíku z ciziny, dostala pokutu 3000 korun.
Doručovatelka miliony nevyhrála
Pošta se brání, že řeší dlouhodobě problém se zaměstnaností – ve zkratce nejsou lidi: „ Jen v Praze a ve středních Čechách momentálně chybí 8,5 procenta doručovatelů. Jinde je to ještě horší a v celém Česku chybí poště zhruba 11 procent doručovatelů, což jsou stovky lidí,“ píše MF Dnes. „Zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců je jednou z priorit nového vedení České pošty,“ slibuje Vitík.
To ale stávající zaměstnanci České pošty kvitují s úšklebkem. Na svého chlebodárce rozhodně ódy nepějí. Dozvíte se to, že pracují za hluboce podprůměrnou mzdu, jejíž složky jsou prý vázány na prodejní úspěchy doručovatele, konkrétně na to, kolik v minulosti prodal pošťák losů a uzavře pojistek. Dozvíte se třeba to, že si doručovatelka několik losů musela koupit sama, aby splnila plán. Miliony bohužel nevyhrála.
+
Česká pošta, jako veřejná služba nenavázaná na soukromníka, je potřebná. Je to zkrátka prodloužená ruka státu, kterou může úřední cestou profackovat občany. Krom jiného má velký význam pro menší městečka a vesnice, protože jinde nepodáte balík ani dopis. Pobočku si tam troufne otevřít jen Česká pošta. Soukromému doručovateli se pobočka na vesnici se sto padesáti obyvateli prostě nevyplatí, tak ji tam neotevře. Česká pošta musí i přes ztráty otevřít i tam. Takže je to i služba obyvatelům, kterým by ziskuchtivý tržní kapitalismus prostě nedal tu možnost.
-
Podívejme se trochu do minulosti. Přibližně do roku 2000 bylo vše jakž takž v pořádku. Proč? Každá vesnice, každá městská část, měla svou doručovatelku, která s taškou na kolečkách nebo na kole, objížděla svěřený rajón. Pravidelně, každý den. Byla, krom doručovatelky, i vrbou. Znala se s místními, mluvila s nimi, byla s nimi. Byla součástí komunity, dalo by se říct. A teď? Doručovatelky dostaly automobily, rajón se jim zmnohonásobil co do objemu zásilek i co do rozlohy. Není tedy výjimkou, když jedna doručovatelka musí za den rozvozit zásilky i do desíti vesnic nebo obvodů. Předtím měla jednu vesnici, jeden městský obvod. Byla součástí života vesnice. Teď musí rychlostí Nikiho Laudy z Formule 1 projet všechny adresy a nepoznat nikoho a nic. Je cizí, rychlá, netrpělivá.
Doručovatelky plnily svým způsobem i funkce sociální pracovnice nebo mobilního psychologa. Byl čas zastavit se u stařenky, předat jí drby z druhé strany vsi, dát si panáka u dědouška odvedle, nebo znát důchodce z okraje vesnice a vědět, že je na tom blbě a vzkázat to jiným z vesnice, kteří se o něj mohli postarat. A stížností bylo jistě méně. Protože lidé na svou doručovatelku prostě nepráskali. Byla to jejich doručovatelka. Na tu cizí, netrpělivou a rychlou napráskají první poslední. Vedle toho je pak nekonečný tlak vedení pošty, které nepochválí, ale neustále buzeruje, nadává, vyhrožuje a trestá. K tomu z důstojné práce doručovatele dělají podomní prodejce kravin a blbovin. Chyba je ve změněné koncepci celé pošty. Uštvaná doručovatelka prostě nebude oblíbená.
|
Vložil: Michaela Špačková