Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

PPL, DPD, InTime a další. Dopravci a jejich otrokářský systém. Komentář Štěpána Chába

komentář 25.06.2018
PPL, DPD, InTime a další. Dopravci a jejich otrokářský systém. Komentář Štěpána Chába

Autor: Facebook

Popisek: Vůz PPL; ilustrační foto

Ten hulvát přijel pozdě a ještě byl drzý. Nebo – čekal jsem doma na balík a ani se neobtěžovali přijet. Zpětně pak tvrdili, že nikdo doma nebyl – brblání nad dopravcem je národním sportem. Nedovezl, dovezl pozdě, měl blbou náladu. Ale podívejme se na věc z druhé strany. Ze strany řidiče, který ten balík má dovést.

Drtivá většina dopravců nemá vlastní auta. Jsou ve smluvním vztahu s jinými menšími dopravci, kteří mají pár aut a ty, i s řidiči, poskytují velkým dopravcům bez aut. Řidiči jezdí pro malého dopravce na živnostenský list, potažmo v rámci takzvaného švarcsystému, kdy za zaměstnance zaměstnavatel neplatí nic, nic za něj nevyřizuje, nemá za něj žádnou zodpovědnost. Samotný švarcsystém je jednou z nejohavnějších forem zaměstnaneckého poměru. Nemnoho malých dopravců nabízí řidičům smlouvu na DPP, čili na dohodu o provedení práce.

Zkušenosti přímo od řidiče

„Zaměstnanec si v průměru na severu Čech vydělá 15 tisíc, ale za každou blbost jsou pokuty. Když přivezete zpět určitý počet balíků, u PPL je to tuším 5 balíků, jste pokutován a nikoho nezajímá, že jste dotyčného nezachytil doma a následně se mu nedovolal, nebo neměl peníze. Dávají se tam pokuty i za to, že přijdeš pozdě a dispečer tě nevidí na pracovišti a co já vím co všechno. Reálně se výplata zaměstnance pohybuje okolo 8-10 tisíc,“ napsal bývalý zaměstnanec PPL s tím, že on pracoval u dopravce na DPP, nikoliv na živnostenský list.

„Co je horší, je to, že pracuješ s hotovostí, takže v pátek, když už si vyflusanej, se někde sekneš a už ti zase padá výplata. V případě, že dluh, který vznikl tím, že ses sekl, neuhradíš z vlastní kapsy, tuším do 24 hodin, tak ti k tomu PPL připočítá další peníze a dluh stoupá. Což jako chápu, protože přece jen PPL přichází tímto o peníze, ale to, jak stoupá dluh, je prostě masakr. Máš dané km, kterých se musíš držet, protože dopravce vzhledem k pokutám též šetří a Xkrát se mi osobně stalo, že jsem zůstal někde viset a tankovalo se z tržby, ale zase to potom dopravce musel doplatit a kdyby né, tak PPL ti naúčtuje další prachy za nevyrovnanou sekeru. Já osobně jsem zažil X kolegů, kteří jezdili i několik měsíců zadarmo, protože pokuty a semtam nějaká sekera, která se prostě stane, ho totálně zruinovala a byly nuceni žít z toho, co posbíraly bokem.“

Ve Francii už by probíhaly demonstrace

Hodnota člověka je pracovním systémem dopravců (a nejen dopravců, samozřejmě) snižovaná na mezní hranici únosnosti. Neustálé útočení na hranici, kdy se mi zaměstnanec začne nebo nezačne hroutit pod náporem požadavků a sankcí. Neustálé útočení na hranici, kdy to vzdá a řekne si, že na sociálce mu bude prostě lépe. Ale co zákon dovolí, toho se firmy chytí. Proto jedou i na vlně švarcsystému, který hází odpovědnost zcela na řidiče. Pokud by byl někdo trestaný za překračování Zákoníku práce, tak řidič. Případně malý dopravce. PPL, DPD či InTime jsou mimo hru, oni nikoho nezaměstnávají. Jen si smluvně najímají malé dopravce, kterým ovšem nahodí takové podmínky, jejichž splnění se blíží k otrokářskému systému. Odchytil jsem si řidiče PPL, vše výše popsané mi potvrdil. 

„Právě kvůli těmto podmínkám a věčného doprošování o výplatu jsem s tím sekl, i když práce s lidma mě bavila, baví mě řídit a bylo to jako stvořené pro mě,“ ukončil svou litanii na Facebooku bývalý řidič pro PPL. Stres, pokuty, stres, šílené podmínky, stres, tresty, stres. Ve Francii už by probíhaly obrovské demonstrace, v Německu by došlo k bojkotu služby, v Anglii by si o takového dopravce ani hrábě neopřeli. Ale u nás se střídají kluci u volantu, najímají se Ukrajinci. Dovolit firmě chovat se jako dráb, je zkrátka špatně. Různě po internetu jdou nalézt desítky přímých zkušeností řidičů velkých přepravních služeb. Podobnou buzeraci, i když z trochu jiného úhlu, zažívají i řidiči České pošty.

Proč tolik stresu?

A tak se tak, nedá mi to, musím pozastavit nad tím, proč to děláme? Proč se, pro Krista pána, honíme jako veverky? Proč je neustávajícím cílem lidstva, dohnat sama sebe do nějaké formy otroctví? Tak nějak mi to nedává smysl. Všechno to stresování je pouze dokonalé nepochopení toho, proč tu jsme. Demonstrace nevypuknou, ani k bojkotu nedojde. Jedinou věcí, kterou každý z nás může udělat, je dýško. Dávejte řidičům tučné tuzéry. A neřvěte na ně. Buďte na ně milí.

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace