Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

PPL, DPD, InTime a další. Dopravci a jejich otrokářský systém. Komentář Štěpána Chába

komentář 25.06.2018
PPL, DPD, InTime a další. Dopravci a jejich otrokářský systém. Komentář Štěpána Chába

Foto: Facebook

Popisek: Vůz PPL; ilustrační foto

Ten hulvát přijel pozdě a ještě byl drzý. Nebo – čekal jsem doma na balík a ani se neobtěžovali přijet. Zpětně pak tvrdili, že nikdo doma nebyl – brblání nad dopravcem je národním sportem. Nedovezl, dovezl pozdě, měl blbou náladu. Ale podívejme se na věc z druhé strany. Ze strany řidiče, který ten balík má dovést.

Drtivá většina dopravců nemá vlastní auta. Jsou ve smluvním vztahu s jinými menšími dopravci, kteří mají pár aut a ty, i s řidiči, poskytují velkým dopravcům bez aut. Řidiči jezdí pro malého dopravce na živnostenský list, potažmo v rámci takzvaného švarcsystému, kdy za zaměstnance zaměstnavatel neplatí nic, nic za něj nevyřizuje, nemá za něj žádnou zodpovědnost. Samotný švarcsystém je jednou z nejohavnějších forem zaměstnaneckého poměru. Nemnoho malých dopravců nabízí řidičům smlouvu na DPP, čili na dohodu o provedení práce.

Zkušenosti přímo od řidiče

„Zaměstnanec si v průměru na severu Čech vydělá 15 tisíc, ale za každou blbost jsou pokuty. Když přivezete zpět určitý počet balíků, u PPL je to tuším 5 balíků, jste pokutován a nikoho nezajímá, že jste dotyčného nezachytil doma a následně se mu nedovolal, nebo neměl peníze. Dávají se tam pokuty i za to, že přijdeš pozdě a dispečer tě nevidí na pracovišti a co já vím co všechno. Reálně se výplata zaměstnance pohybuje okolo 8-10 tisíc,“ napsal bývalý zaměstnanec PPL s tím, že on pracoval u dopravce na DPP, nikoliv na živnostenský list.

„Co je horší, je to, že pracuješ s hotovostí, takže v pátek, když už si vyflusanej, se někde sekneš a už ti zase padá výplata. V případě, že dluh, který vznikl tím, že ses sekl, neuhradíš z vlastní kapsy, tuším do 24 hodin, tak ti k tomu PPL připočítá další peníze a dluh stoupá. Což jako chápu, protože přece jen PPL přichází tímto o peníze, ale to, jak stoupá dluh, je prostě masakr. Máš dané km, kterých se musíš držet, protože dopravce vzhledem k pokutám též šetří a Xkrát se mi osobně stalo, že jsem zůstal někde viset a tankovalo se z tržby, ale zase to potom dopravce musel doplatit a kdyby né, tak PPL ti naúčtuje další prachy za nevyrovnanou sekeru. Já osobně jsem zažil X kolegů, kteří jezdili i několik měsíců zadarmo, protože pokuty a semtam nějaká sekera, která se prostě stane, ho totálně zruinovala a byly nuceni žít z toho, co posbíraly bokem.“

Ve Francii už by probíhaly demonstrace

Hodnota člověka je pracovním systémem dopravců (a nejen dopravců, samozřejmě) snižovaná na mezní hranici únosnosti. Neustálé útočení na hranici, kdy se mi zaměstnanec začne nebo nezačne hroutit pod náporem požadavků a sankcí. Neustálé útočení na hranici, kdy to vzdá a řekne si, že na sociálce mu bude prostě lépe. Ale co zákon dovolí, toho se firmy chytí. Proto jedou i na vlně švarcsystému, který hází odpovědnost zcela na řidiče. Pokud by byl někdo trestaný za překračování Zákoníku práce, tak řidič. Případně malý dopravce. PPL, DPD či InTime jsou mimo hru, oni nikoho nezaměstnávají. Jen si smluvně najímají malé dopravce, kterým ovšem nahodí takové podmínky, jejichž splnění se blíží k otrokářskému systému. Odchytil jsem si řidiče PPL, vše výše popsané mi potvrdil. 

„Právě kvůli těmto podmínkám a věčného doprošování o výplatu jsem s tím sekl, i když práce s lidma mě bavila, baví mě řídit a bylo to jako stvořené pro mě,“ ukončil svou litanii na Facebooku bývalý řidič pro PPL. Stres, pokuty, stres, šílené podmínky, stres, tresty, stres. Ve Francii už by probíhaly obrovské demonstrace, v Německu by došlo k bojkotu služby, v Anglii by si o takového dopravce ani hrábě neopřeli. Ale u nás se střídají kluci u volantu, najímají se Ukrajinci. Dovolit firmě chovat se jako dráb, je zkrátka špatně. Různě po internetu jdou nalézt desítky přímých zkušeností řidičů velkých přepravních služeb. Podobnou buzeraci, i když z trochu jiného úhlu, zažívají i řidiči České pošty.

Proč tolik stresu?

A tak se tak, nedá mi to, musím pozastavit nad tím, proč to děláme? Proč se, pro Krista pána, honíme jako veverky? Proč je neustávajícím cílem lidstva, dohnat sama sebe do nějaké formy otroctví? Tak nějak mi to nedává smysl. Všechno to stresování je pouze dokonalé nepochopení toho, proč tu jsme. Demonstrace nevypuknou, ani k bojkotu nedojde. Jedinou věcí, kterou každý z nás může udělat, je dýško. Dávejte řidičům tučné tuzéry. A neřvěte na ně. Buďte na ně milí.

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb