Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Klidně si koupí radary za své, vybírání pokut je totiž bezva byznys. Přečetli jsme

25.06.2018
Klidně si koupí radary za své, vybírání pokut je totiž bezva byznys. Přečetli jsme

Foto: ČT 24 / repro

Popisek: Naše slovutná D1

MF Dnes se podívala na zoubek vybírání pokut tam, kde se opravuje dálnice D1 a je zde dočasně snížená rychlost. Věděli jste, že je to celkem slušný byznys? A obce ho vítají, dokonce za jeho účelem nakupují techniku a zaměstnávají nové úředníky.

Je jasné, že opravované úseky dálnice nikdo nemiluje. Ovšem kromě obcí, do jejichž katastru tyto úseky spadají. Ty jsou naopak šťastné, neboť jejich kasa se obohacuje o značné obnosy. Jak? Díky vybírání pokut za rychlou jízdu. MF Dnes problém na svých stránkách důkladně rozebírala. Zaměřila se na naši hlavní tepnu, obávanou „Dé jedničku“, která se opravuje neustále a konec jejích oprav je v nedohlednu. 

Jihlavská „investice“

Na pokutách prý vydělává například Jihlava: „Každý den až 300 pokut a každá za tisícovku,“ uvádí MF Dnes s tím, že Jihlava se dokonce nespoléhala na Ředitelství silnic a dálnic a nakoupila techniku na měření rychlosti sama: „Zatímco jinde nainstalovalo kamery Ředitelství silnici a dálnic coby správce D1, Jihlava tolik stála o měření na šestikilometrovém úseku Jihlava – Velký Beranov, že to udělala sama. Za kamerový systém s radary zaplatila 1,6 milionu a zaměstnala čtyři úředníky, kteří mají na práci jediné: zpracovávat pokuty,“ stojí v MF Dnes. Jihlavský vedoucí odboru dopravy Ján Tinka tvrdí, že nešlo jen o finanční efekt pro město: „Policie sdělila, že tam, kde se začalo měřit, řidiči zpomalili a snížila se nehodovost,“ sdělil Tinka MF Dnes a dodal: „Ve městě nám opravují Brněnský most, přes který běžně jezdí denně 15 tisíc aut a objížďka vede přes místní komunikace. Kdyby se navíc na dálnici něco stalo, byla by Jihlava totálně ucpaná a vzniklo by tady jedno velké parkoviště.“

Vyplácí se to

Drahé radary se jihlavským bohatě vyplácejí: „Každý den nám policie posílá 250 až 300 pokut z kamer a my jsme za tu dobu poslali řidičům asi tisíc výzev k zaplacení,“ říká Tinka MF Dnes. Pokuty jsou prý jednotné: „Každá pokuta je za tisíc korun, takhle se to před dvěma roky domluvilo na ministerstvu vnitra kvůli zjednodušení a zrychlení administrativy,“ uvedl pro MF Dnes. Úsek u Jihlavy se opravuje od 1. června až do poloviny července, řešit pokuty prý budou v Jihlavě až do konce roku: „Je to složité. Někdy je SPZ nečitelná, musí se to zkoušet. Když pošleme výzvu firmě, ta buď zaplatí, nebo se domlouvá, aby to zaplatil konkrétní její řidič,“ konstatoval v MF Dnes Tinka. Pokuty zde budou vybírat i další rok, kdy se bude opravovat úsek Měřín – Velký Beranov.

  

Desetitisíce pokut

Nemalé částky z pokut získala také Vlašim, kde se měří na úseku Psáře–Soutice dlouhém 7,8 kilometru, což prý pro Vlašim dělá momentálně příjem 25 milionů korun. Ne všechny pokuty jsou zaplacené, z Vlašimi jich však odešlo už 35 000! Starosta Vlašimi Luděk Jeništa MF Dnes potvrdil, že nad pokutami rozhodně nemávají rukou: „Teď začínáme posílat druhé výzvy těm, kteří nezaplatili. A k tomu obesíláme i cizince.“ S penězi za pokuty, které mají činit 259 milionů, už mají své plány: „Chceme postavit dětské dopravní hřiště, už se staví kruhový objezd, na kterém platíme osvětlení a chodníky. Chceme vybudovat sjezd do sportovního areálu, kam se nyní jezdí kolem základní školy, což není úplně bezpečné. Položíme nové chodníky a přechody se středovými ostrůvky,“ vyjmenoval pro MF Dnes.

 

Za tři týdny skoro tři miliony

Další „postiženou“ obcí je Velké Meziříčí: „V současné době je příjem města z úsekového měření již více než 8 milionů korun,“ řekl MF Dnes vedoucí tamního odboru dopravy a silničního hospodářství Jiří Pospíchal. Nemalé peníze připadnou také Benešovu: „Po půlnoci na 9. května zachytily radary první hříšníky také u Benešova. Jen do konce května jich bylo 5200, což dělá přes pět milionů jen za první necelý měsíc, pokud všichni zaplatí. Inkasuje i Humpolec, od 25. května se měří na úseku Hořice–Koberovice a radnice za první tři týdny rozeslala 2900 pokut po tisícikoruně,“ uvádí MF Dnes.

+

Je fajn, že obce mají příležitost si vylepšit rozpočet a za peníze vybrané z pokut plánují opravy silnic a jiné bohulibé aktivity. Doufejme tedy, že tyto své sliby míní obce vážně a že k naplnění slibů opravdu dojde. 

-

Kdo jezdí po „déjedničce“, ví, že jde o adrenalinovou a ne vždy bezpečnou záležitost. Nikdy nevíte, co vás na ní potká, a za jak dlouho ten který úsek projedete; cesta do Brna tak může být dlouhá dvě, ale  třeba i pět hodin. Všichni řidiči jsou pravidelně naštvaní a nervózní. Tomu, že na omezeném úseku někomu ujedou nervy a trochu více sešlápne plynový pedál, se asi dá rozumět. Nemůžeme se divit, když drastické vybírání pokut řidiče ještě více popudí.

 

 

Vložil: Michaela Špačková