Klidně si koupí radary za své, vybírání pokut je totiž bezva byznys. Přečetli jsme
25.06.2018
Foto: ČT 24 / repro
Popisek: Naše slovutná D1
MF Dnes se podívala na zoubek vybírání pokut tam, kde se opravuje dálnice D1 a je zde dočasně snížená rychlost. Věděli jste, že je to celkem slušný byznys? A obce ho vítají, dokonce za jeho účelem nakupují techniku a zaměstnávají nové úředníky.
Je jasné, že opravované úseky dálnice nikdo nemiluje. Ovšem kromě obcí, do jejichž katastru tyto úseky spadají. Ty jsou naopak šťastné, neboť jejich kasa se obohacuje o značné obnosy. Jak? Díky vybírání pokut za rychlou jízdu. MF Dnes problém na svých stránkách důkladně rozebírala. Zaměřila se na naši hlavní tepnu, obávanou „Dé jedničku“, která se opravuje neustále a konec jejích oprav je v nedohlednu.
Jihlavská „investice“
Na pokutách prý vydělává například Jihlava: „Každý den až 300 pokut a každá za tisícovku,“ uvádí MF Dnes s tím, že Jihlava se dokonce nespoléhala na Ředitelství silnic a dálnic a nakoupila techniku na měření rychlosti sama: „Zatímco jinde nainstalovalo kamery Ředitelství silnici a dálnic coby správce D1, Jihlava tolik stála o měření na šestikilometrovém úseku Jihlava – Velký Beranov, že to udělala sama. Za kamerový systém s radary zaplatila 1,6 milionu a zaměstnala čtyři úředníky, kteří mají na práci jediné: zpracovávat pokuty,“ stojí v MF Dnes. Jihlavský vedoucí odboru dopravy Ján Tinka tvrdí, že nešlo jen o finanční efekt pro město: „Policie sdělila, že tam, kde se začalo měřit, řidiči zpomalili a snížila se nehodovost,“ sdělil Tinka MF Dnes a dodal: „Ve městě nám opravují Brněnský most, přes který běžně jezdí denně 15 tisíc aut a objížďka vede přes místní komunikace. Kdyby se navíc na dálnici něco stalo, byla by Jihlava totálně ucpaná a vzniklo by tady jedno velké parkoviště.“
Vyplácí se to
Drahé radary se jihlavským bohatě vyplácejí: „Každý den nám policie posílá 250 až 300 pokut z kamer a my jsme za tu dobu poslali řidičům asi tisíc výzev k zaplacení,“ říká Tinka MF Dnes. Pokuty jsou prý jednotné: „Každá pokuta je za tisíc korun, takhle se to před dvěma roky domluvilo na ministerstvu vnitra kvůli zjednodušení a zrychlení administrativy,“ uvedl pro MF Dnes. Úsek u Jihlavy se opravuje od 1. června až do poloviny července, řešit pokuty prý budou v Jihlavě až do konce roku: „Je to složité. Někdy je SPZ nečitelná, musí se to zkoušet. Když pošleme výzvu firmě, ta buď zaplatí, nebo se domlouvá, aby to zaplatil konkrétní její řidič,“ konstatoval v MF Dnes Tinka. Pokuty zde budou vybírat i další rok, kdy se bude opravovat úsek Měřín – Velký Beranov.
Desetitisíce pokut
Nemalé částky z pokut získala také Vlašim, kde se měří na úseku Psáře–Soutice dlouhém 7,8 kilometru, což prý pro Vlašim dělá momentálně příjem 25 milionů korun. Ne všechny pokuty jsou zaplacené, z Vlašimi jich však odešlo už 35 000! Starosta Vlašimi Luděk Jeništa MF Dnes potvrdil, že nad pokutami rozhodně nemávají rukou: „Teď začínáme posílat druhé výzvy těm, kteří nezaplatili. A k tomu obesíláme i cizince.“ S penězi za pokuty, které mají činit 259 milionů, už mají své plány: „Chceme postavit dětské dopravní hřiště, už se staví kruhový objezd, na kterém platíme osvětlení a chodníky. Chceme vybudovat sjezd do sportovního areálu, kam se nyní jezdí kolem základní školy, což není úplně bezpečné. Položíme nové chodníky a přechody se středovými ostrůvky,“ vyjmenoval pro MF Dnes.
Za tři týdny skoro tři miliony
Další „postiženou“ obcí je Velké Meziříčí: „V současné době je příjem města z úsekového měření již více než 8 milionů korun,“ řekl MF Dnes vedoucí tamního odboru dopravy a silničního hospodářství Jiří Pospíchal. Nemalé peníze připadnou také Benešovu: „Po půlnoci na 9. května zachytily radary první hříšníky také u Benešova. Jen do konce května jich bylo 5200, což dělá přes pět milionů jen za první necelý měsíc, pokud všichni zaplatí. Inkasuje i Humpolec, od 25. května se měří na úseku Hořice–Koberovice a radnice za první tři týdny rozeslala 2900 pokut po tisícikoruně,“ uvádí MF Dnes.
+
Je fajn, že obce mají příležitost si vylepšit rozpočet a za peníze vybrané z pokut plánují opravy silnic a jiné bohulibé aktivity. Doufejme tedy, že tyto své sliby míní obce vážně a že k naplnění slibů opravdu dojde.
-
Kdo jezdí po „déjedničce“, ví, že jde o adrenalinovou a ne vždy bezpečnou záležitost. Nikdy nevíte, co vás na ní potká, a za jak dlouho ten který úsek projedete; cesta do Brna tak může být dlouhá dvě, ale třeba i pět hodin. Všichni řidiči jsou pravidelně naštvaní a nervózní. Tomu, že na omezeném úseku někomu ujedou nervy a trochu více sešlápne plynový pedál, se asi dá rozumět. Nemůžeme se divit, když drastické vybírání pokut řidiče ještě více popudí.
|
|
Vložil: Michaela Špačková