Poslanci chtějí omezit reklamu na půjčky
21.06.2018
Foto: Archiv
Popisek: Peníze, ilustrační foto
Všudypřítomné reklamy, ve kterých lidé jásají, protože si polepšili a vyřešili své životní problémy pomocí půjčky, by se mohly stát minulostí. Týkalo by se to nejen televize, ale i internetu nebo například billboardů. Pokuta za porušení by přitom mohla být poměrně odstrašující.
S návrhem na omezení reklamy na úvěrové produkty přišli koncem května letošního roku poslanci KSČM. Podle nich propagace půjček přispívá k zadlužování lidí, přičemž zadluženost v Česku je už na velmi vážné úrovni. Na přelomu roku 2017 a 2018 se zadlužení obyvatel vůbec poprvé přehouplo přes dva biliony korun. Zákaz by se podle původního návrhu týkal bankovních i nebankovních poskytovatelů.
Po komunistické straně přišli s obdobným návrhem i lidovci. Ti si ale chtějí posvítit především na spotřebitelské úvěry a také rychlé půjčky různého druhu. Úvěry na bydlení by byli ochotni z tohoto nařízení vyčlenit. K podání návrhu je přitom vedou podobné důvody jako komunisty.
Strach z rostoucích dluhů a exekucí
Obavy ze stavu zadluženosti českého národa a z množství exekucí už před časem přiměly k jednání Českou národní banku. V roce 2016 došlo k razantnímu zpřísnění podmínek pro poskytovatele nebankovních půjček. Ti už musejí být vybaveni licencí od ČNB a jsou povinni své klienty řádně prověřovat. To znamenalo značné omezení např. pro oblíbené půjčky bez registru a podobné snadno dostupné produkty. Další zpřísnění postihlo hypotéky. Omezení reklamy se jeví jen jako další a svým způsobem pochopitelný krok v nastoleném trendu.
Nesouhlasí AKA ani banky
Asociace komunikačních agentur neboli AKA s vyjádřením našich politiků nesouhlasí. Považují řeči o vlivu reklamy na zadlužování za plané a nepodložené. Podle nich naopak reklama zvyšuje informovanost o podmínkách půjček a lidé budou více ohroženi tím, že z neznalosti skočí na lep nepoctivému nebo drahému poskytovateli. Nedostatečnou možností srovnávání by se otevřel větší prostor černému trhu.
Problém by mohl představovat taky rozpor s unijním právem. Zakazování reklamy by mohlo být hodnoceno jako nepřípustné zasahování do volného pohybu zboží a služeb. S návrhem pochopitelně nesouhlasí ani bankovní ústavy. Podle odpůrců omezení reklamy je český úvěrový trh již dostatečně regulovaný a spotřebitele chrání mimo jiné zákon proti klamavé reklamě.
Jak najít půjčku, když zmizí reklamy?
Pokud by reklamy na půjčky skutečně zmizely, budou se muset zájemci aktivněji věnovat vyhledávání optimálních nabídek. Hledat půjčky je přitom možné například pomocí online srovnávacích kalkulaček, které umožňují získat velmi relevantní výsledky při zadání požadovaných parametrů půjčky. Zkušenější a rozumní uživatelé se tudíž bez reklam jistě neztratí. Problém s nalezením poctivé a výhodné půjčky mohou mít ti, kteří tyto možnosti neznají.
Komerční sdělení
Vložil: Markéta Vančová