Určete vzdálenost, kterou ujede cyklista mezi body A a C, přičemž nad ním krouží čáp v bodě B… Komentář Štěpána Chába
komentář
25.05.2018
Foto: Youtube Repro
Popisek: Výsledky mohou být různé
Při spatření podobné slovní úlohy jsem si vždycky řekl – počítejte, počítejte, já se cítím být spíše tím cyklistou, který jede z bodu A do bodu C a místo sledování ubíhajících kilometrů sleduje okolní přírodu, sem tam zastaví, lehne si do trávy, strčí si stéblo trávy do pusy a pozoruje, jak po obloze plují mraky. Je to také úhel pohledu. Jedna pětina maturantů, kteří si zvolili matematiku jako maturitní předmět, test nezvládla a proletěla. Čtvrtina z nich ji zvládla jen na čtyřku. Fajn přístup.
Za tři roky má být matematika povinným předmětem k maturitě pro všechny. Čísla maturantů bez maturity nám tak exponenciálně vzrostou. Už teď by tento exponenciální růst mohl Cermat zařadit do testů. Pohořet by mohli studenti i na slovní úloze – vezměme, že procentuální zastoupení lidí s přísně analytickým myšlením je ve společnosti 12 %, 14 % dokáže zapřít vlastní osobnost a prostě se matematické dovednosti mechanicky nadrtit, zbytek společnosti není schopen ani toho. Proveďte výpočet, jehož výsledkem bude snížení ekonomiky České republiky v rámci zavedení nesmyslné zkoušky z matematiky plošně pro všechny, kdy neúspěšných zkoušek z matematiky bude každoročně mezi 54 a 74 %.
Slovní úloha pokračuje
Do výpočtu musíte zahrnout tu skutečnost, že každý člověk má svou individualitu a schopnosti věnovat se výrazně svému předmětu zájmu, kterým nutně nemusí být matematika. Vypočítej, kolik nadějných botaniků povinná zkouška z matematiky pohřbí. Ve výpočtu uveď další obory lidské činnosti, které budou ochuzeny o lidský materiál kvůli maturitě z matematiky. Do vzorce zahrň i absurditu toho, že drtivá většina oborů lidské činnosti nevyžaduje znalosti vyšší matematiky, ale pouze kupeckých počtů.
Dále ve vzorci nezapomeň na proměnnou, která říká, že drtivá většina učitelů neumí matematiku podat studentům tak, aby v ní nalezli zalíbení, ale podává ji tak, že se jí studenti bojí, vyhýbají se jí a radši vyrazí na učňák, než aby se potýkali se čtyřletou hrůzou z toho, že prolétnou u zkoušek z matematiky. Ve výpočtu by měla zaznít i skutečnost, že školský systém a princip testů z Cermatu se snaží společnost unifikovat, udělat z ní jednolitou masu, aniž by se jakkoliv přihlédlo k jedinečnosti toho kterého člověka. Výsledek výpočtu by měl odrážet míru hlouposti Cermatu a jeho pochybných postupů při ověřování znalostí studentů.
Krásná matematika
Matematika je fascinující obor, nádherný obor, který zušlechťuje logické myšlení, analytické myšlení. Vášeň pro matematické zákonitosti a dokonalou posloupnost kroků při výpočtech se dá vyvolat v každém. Sakum prásk v každém. Ovšem ne každý ji dokáže předat tak, aby vůbec nějaká vášeň mohla vypučet. Problém suchých a nezajímavých matikářů, kteří suše a nezajímavě předají matematiku jako suchou a nezajímavou, rezonuje napříč všemi školami. Nedokáží dát studentům a žákům potřebný základ pro chápání matematiky. Učí je jen vzorce a nudné postupy. Neučí je živou matematiku. Čest a úctu výjimkám, samozřejmě. Ale přesto začne stát vyžadovat povinnou maturitní zkoušku z matematiky.
Nejdříve vyškolte učitele, kteří matematiku dokáží předat jako fascinující předmět, nikoliv jako podvojné účetnictví, které je obrostlé nudou a hrůzou z toho, že výsledek tak nějak nebude pasovat. Pak, teprve pak můžete začít uvažovat nad zkouškou z matematiky při maturitách.

Vložil: Štěpán Cháb