Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Určete vzdálenost, kterou ujede cyklista mezi body A a C, přičemž nad ním krouží čáp v bodě B… Komentář Štěpána Chába

komentář 25.05.2018
Určete vzdálenost, kterou ujede cyklista mezi body A a C, přičemž nad ním krouží čáp v bodě B… Komentář Štěpána Chába

Autor: Youtube Repro

Popisek: Výsledky mohou být různé

Při spatření podobné slovní úlohy jsem si vždycky řekl – počítejte, počítejte, já se cítím být spíše tím cyklistou, který jede z bodu A do bodu C a místo sledování ubíhajících kilometrů sleduje okolní přírodu, sem tam zastaví, lehne si do trávy, strčí si stéblo trávy do pusy a pozoruje, jak po obloze plují mraky. Je to také úhel pohledu. Jedna pětina maturantů, kteří si zvolili matematiku jako maturitní předmět, test nezvládla a proletěla. Čtvrtina z nich ji zvládla jen na čtyřku. Fajn přístup.

Za tři roky má být matematika povinným předmětem k maturitě pro všechny. Čísla maturantů bez maturity nám tak exponenciálně vzrostou. Už teď by tento exponenciální růst mohl Cermat zařadit do testů. Pohořet by mohli studenti i na slovní úloze – vezměme, že procentuální zastoupení lidí s přísně analytickým myšlením je ve společnosti 12 %, 14 % dokáže zapřít vlastní osobnost a prostě se matematické dovednosti mechanicky nadrtit, zbytek společnosti není schopen ani toho. Proveďte výpočet, jehož výsledkem bude snížení ekonomiky České republiky v rámci zavedení nesmyslné zkoušky z matematiky plošně pro všechny, kdy neúspěšných zkoušek z matematiky bude každoročně mezi 54 a 74 %.

Slovní úloha pokračuje

Do výpočtu musíte zahrnout tu skutečnost, že každý člověk má svou individualitu a schopnosti věnovat se výrazně svému předmětu zájmu, kterým nutně nemusí být matematika. Vypočítej, kolik nadějných botaniků povinná zkouška z matematiky pohřbí. Ve výpočtu uveď další obory lidské činnosti, které budou ochuzeny o lidský materiál kvůli maturitě z matematiky. Do vzorce zahrň i absurditu toho, že drtivá většina oborů lidské činnosti nevyžaduje znalosti vyšší matematiky, ale pouze kupeckých počtů.

Dále ve vzorci nezapomeň na proměnnou, která říká, že drtivá většina učitelů neumí matematiku podat studentům tak, aby v ní nalezli zalíbení, ale podává ji tak, že se jí studenti bojí, vyhýbají se jí a radši vyrazí na učňák, než aby se potýkali se čtyřletou hrůzou z toho, že prolétnou u zkoušek z matematiky. Ve výpočtu by měla zaznít i skutečnost, že školský systém a princip testů z Cermatu se snaží společnost unifikovat, udělat z ní jednolitou masu, aniž by se jakkoliv přihlédlo k jedinečnosti toho kterého člověka. Výsledek výpočtu by měl odrážet míru hlouposti Cermatu a jeho pochybných postupů při ověřování znalostí studentů.

Krásná matematika

Matematika je fascinující obor, nádherný obor, který zušlechťuje logické myšlení, analytické myšlení. Vášeň pro matematické zákonitosti a dokonalou posloupnost kroků při výpočtech se dá vyvolat v každém. Sakum prásk v každém. Ovšem ne každý ji dokáže předat tak, aby vůbec nějaká vášeň mohla vypučet. Problém suchých a nezajímavých matikářů, kteří suše a nezajímavě předají matematiku jako suchou a nezajímavou, rezonuje napříč všemi školami. Nedokáží dát studentům a žákům potřebný základ pro chápání matematiky. Učí je jen vzorce a nudné postupy. Neučí je živou matematiku. Čest a úctu výjimkám, samozřejmě. Ale přesto začne stát vyžadovat povinnou maturitní zkoušku z matematiky. 

Nejdříve vyškolte učitele, kteří matematiku dokáží předat jako fascinující předmět, nikoliv jako podvojné účetnictví, které je obrostlé nudou a hrůzou z toho, že výsledek tak nějak nebude pasovat. Pak, teprve pak můžete začít uvažovat nad zkouškou z matematiky při maturitách.

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace