Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nač sedět roky v lavici, když na to stačí pár týdnů? Komentář Štěpána Chába

komentář 11.05.2018
Nač sedět roky v lavici, když na to stačí pár týdnů? Komentář Štěpána Chába

Autor: Pixabay

Popisek: Škola jako zloděj času a života

Dostala se mi do rukou bakalářská práce ke korektuře. Zvláštní záležitost. Jsem nyní neautorizovaným odborníkem na policejní potápění. Z fleku můžu jít složit oponenturu a dostat bakalářský titul. Až na tu praxi, tedy. Ta mě trochu děsí. Tak mě tak u těch oprav napadalo, jak je ten systém zkoušek a dlouhého martyria před nimi zdlouhavý a nenaplňující.

Protože, když to tak vezmeme, složit bakalářské, doktorské, magisterské nebo inženýrské dovednosti by mělo jít i bez předcházejícího několikaletého vysedávání ve škole. Škola by pro takové „rychlostudenty“ mohla zavést konzultační dny. A kdo by měl zájem prokázat své vědomosti a dostat na ně státní razítko, může to zvládnout za pár týdnů. A to obzvláště, když se jedná o jeho zájmový obor. Někdo se prostě potápí s radostí a už odmala. U technických oborů by pak součástí zkoušek byla samozřejmě i přísná zkouška z praxe. Výjimku by samozřejmě měly obory, kde je nutná častá a odborná praxe pod dohledem. Ale i to by šlo vykoumat.

Jak se hledá mrtvola pod vodou

Utkvěl mi systém hledání mrtvol pod vodou. Dělá se stylem „letadla“. Policejní potápěč drží v jedné natažené ruce návodčí provaz, který mu ukazuje směr, druhou ruku má rozpaženou, aby obsáhl co největší prostor. A šmejdí po dně vodní hladiny. Přičemž viditelnost může být, a většinou je, nulová, takže jede vlastně naslepo. Komická chvilka – v drtivé většině policejní potápěč najde mrtvolu tak, že do ní narazí hlavou, nebo ji podpluje a ona na něj „nasedne“. Důvod? V bakalářce se tvrdilo, že utonulí lidé jsou k vidění na dně většinou na všech čtyřech. Dost nepříjemná představa.

Odborníci bez štemplu

Kolik amatérských historiků, botaniků, zoologů, potápěčů, techniků nebo třeba trenérů se prohání po republice. K uznání jejich dovedností a vědomostí chybí tři, pět nebo šest let na denním nebo dálkovém studiu. Jistě, zkoušky mohou složit z fleku, ale systém jim to nedovolí. A je jasné i proč. Trh práce by se tak přeplnil lidmi, kteří něco umí a mají to zároveň potvrzené státem. Trh práce by se přehltil. Zároveň by ubylo studentů, protože ne každý se chce co týden dostavovat na hovory od katedry a dálkově se snažit o zlepšení své kariéry. Nemluvě o denním studiu. Kdo na to má, že jo. Radši do kolbenky a poplatit nějaké ty složenky. Ona by odpadla i důležitost profesorské profese. Profesoři by se stali jen zkoušejícími. Protože by po nich nikdo nevyžadoval nic jiného, než jen mlčet a sem tam položit doplňující otázku.

Internetové možnosti

A přitom Internet samotný je univerzitou, která nabízí všechny obory, všechny vědomosti, všechny informace. Stačí jen natáhnout ruku a brát. Přesto se lpí na zkostnatělém systému, který člověku sebere ze života tolik let, kolik trvá samotné studium. Pět let na magistra? Proč? Při představě, že oborem student žije, že se o něj zajímá dlouhodobě, aktivně a s nadšením? Proč mu nedovolit, aby pro společnost tvořil už v okamžiku, kdy je mladý, nadšený? Nebo vrátit starším jejich ukradená léta bolševikem, kdy se kvůli kádrovému profilu nedostali dál, než kam jim soudruh povolil a kteří za svůj život odbornost získali i bez štemplu? Nebo dát člověku, co prostě v škole sedět nechce, možnost v ní nesedět, ale jet si po svém?

Stejný princip by šel uplatnit už u středních škol. Mít tu možnost obejít otupující nudu školy. Vyhranit se oborově. Neztrácet čas, když život za chvíli končí.

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace