Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak by přežil Stephen Hawking českou základku? Komentář Štěpána Chába

komentář 16.03.2018
Jak by přežil Stephen Hawking českou základku? Komentář Štěpána Chába

Autor: Facebook

Popisek: Stephen Hawking si užil i stav beztíže

Ti géniové. Zatímco drtivá většina z nás věnovala snad až přehnanou vědeckou pozornost tomu, kterak se zalíbit opačnému pohlaví, géniové rozebírali svět na atomy a pokoušeli se pochopit jeho zákonitosti. My jsme se zarputile drželi na stromech, ohledávali si srst a vyzobávali blechy, géniové žili věděním. Je štěstí, že v mnohých lidech škola nedokáže zabít jejich touhu vědět, znát, zkoumat, chápat, snažit se chápat. Onen základní kámen, být zvědavý, musí být u géniů ohromný, nesmírný, nekonečný jako vesmír sám. Zemřel Stephen Hawking. Slezl ze stromu už ve svém mládí, protože mu prostě zvědavost nedala.

V jednadvaceti letech mu diagnostikovali nemoc zvanou ALS. Ta napadá nervový systém a vede k celkové paralýze. A všichni máme před očima Stephena Hawkinga, jak vypadal. Zkroucené nepohyblivé torzo, domlouvající se počítačovým hlasem. Pro drtivou většinu z nás by byla diagnóza rozsudkem smrti. Lékaři Hawkingovi dávali dva, maximálně tři roky života. My ze stromů bychom upadli do depresí, pití, do sebelítosti, do hrůzy z blížící se smrti. Hawking pracoval na promoci. A i přes své postižení šel spolu se svou zvědavostí za věděním.

52 roků přesluhoval

14. března tohoto roku zemřel. V šestasedmdesáti letech. Tedy o 52 roků později, než předpovídali zaříkávači hadů v bílých pláštích. Za sebou nechal přes 200 vědeckých prací o vesmíru, o času, o prostoru, většinu zpracoval do populárně naučné formy, aby tomu prostě dokázal porozumět i běžný člověk, který ze stromu neslezl, protože neuměl, nechtěl, nebo mu to nedovolili. I přes populárně naučnou formu, sdělenému my ze stromů budeme rozumět jen s vynaložením veškerého úsilí. Jsme kvůli tomu blbci? No, v porovnání s Hawkingem dokonalí. Mimochodem, Hawking prodal víc knih o fyzice než Madonna o sexu, nejznámější je jeho Stručná historie času.

Humor, který oživoval

Ale stejně, jako nežil v depresích ze svého onemocnění, nežil ani v nadoblačné aroganci. Miloval humor, černý humor obzvláště, byl sarkastický, cynický a kde mohl, tam vystřelil vtip. Například při udílení ceny za celoživotní dílo, které přebíral z rukou britské premiérky Theresy May v roce 2016: „Každý den se zabývám složitými matematickými otázkami, nežádejte mě ale prosím, abych vám pomáhal s Brexitem.“

Zvídavost génia

Ano, někdo je natolik výjimečný, jedinečný, že dokáže svým myšlením, svou nekonečnou zvídavostí, ovlivnit celý svět. Géniové jsou ale vzácní, zoufale vzácní. Génius má nutkavou potřebu zajímat se o existenci, chtít ji pochopit nebo zobrazit nevšedním způsobem. Obyčejní lidé ji nemají. Proč? Proč, když v každém, naprosto v každém člověku ta zvídavost je? Každé dítě se třese na nové otázky, nové informace, na nové pochopení. Dětská zvídavost je nekonečná, stejně jako je nekonečná zvídavost génia.

Škola masovým vrahem zvídavosti

Rozdíl je možná v jediném, v géniovi zvídavost nikdy neumlkla. V dětech postupně umlká, hasne, umírá. A právě tady by měla být hlavní role školy – probouzet zvídavost, udržovat zvídavost, podporovat zvídavost. Žádné dítě, a ani žádný génius, není zvídavý ve všech otázkách života, vesmíru a vůbec. Hawking miloval teoretickou fyziku, těžko po něm chtít sepsání opery nebo rozbor stavby rostlin. Měl svou genialitu, která chtěla znát a chtěla vědět vše dostupné z oboru matematiky a fyziky. A tyto obory byl pak schopen rozvíjet. Jak to, že Hawkinga nikdo neodsuzuje za to, že nesepsal geniální operu? Vždyť to byl génius, neměli jsme mu trpět to, že v něčem až tak geniální nebyl. A ani nemohl být.

Musíš umět všechno!

Ale podívejme se na školu. Tam je po dětech požadováno, aby zvládly všechny obory lidské činnosti. Na průměrné úrovni, nikoliv na té pokročilé. Ale přesto. Už u dítěte lze objevit jeho zvídavost, jeho obor. Ale škola, obzvláště ta základní, tuto funkci neplní a plnit nechce. Nejsme univerzální tovární výrobek. Nikdo z lidí není. Škola to z nás ale dělá. Univerzální tovární výrobek použitelný k čemukoliv, jehož hodnota je ovšem snížena o tu univerzálnost. Devět řemesel, desátá je bída, dalo by se zneužít moudro předků. A to je škola. Škola jako vyšitá.

O co tím přicházíme? O další Stepheny Hawkingy? Ani náhodou. Každý není génius. Je jich zoufale málo. A tak to bude. Ale přicházíme tím o nadprůměrné odborníky, přicházíme tím o šťastné lidi, přicházíme tím o lepší osud lidstva, protože školou umlčujeme zvídavost a tím umrtvujeme v dítěti jeho přirozenou moudrost a tíhnutí k určitému oboru lidské činnosti.

 

Vložil: Štěpán Cháb

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace