Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Kde mají Němci vepřové, Češi kuřecí separát – prý nám víc chutná. Dělají z nás zahraniční firmy blbce úmyslně? Jasně, jde o peníze

15.03.2017
Kde mají Němci vepřové, Češi kuřecí separát – prý nám víc chutná. Dělají z nás zahraniční firmy blbce úmyslně? Jasně, jde o peníze

Autor: Youtube, repro

Popisek: Lančmít značky Tulip je jeden z výrobků, které mění složení s posunem na východ. A ne k lepšímu

„Mně osobně jako Češce nerovné zacházení se spotřebitelem velmi vadí a zcela chápu všechny, kdo se tím cítí z principu uraženi,“ říká pro iDnes.cz eurokomisařka Věra Jourová. A vydává se do boje za kvalitní potraviny i pro Čechy.

Stejné logo a název, podobný obal. Přesto rozpustná káva Jacobs Krönung koupená v Německu obsahuje o třetinu víc kofeinu než ta v Česku. Salámová pizza Ristorante: stejný obal, jen u nás, na Slovensku a na Ukrajině ho doplňuje nápis „edizione speciale“. Oproti verzi pro Německo či Francii obsahuje o polovinu méně salámu.

Lančmít je z vepřového jen někde

Luncheon Meat od dánského výrobce Tulip se pro Česko vyrábí z kuřecího separátu, pro Německo z vepřového masa. Rakouský vanilkový puding Clever obsahuje 10procentní smetanu, má více energie a méně sacharidů. Jeho slovenská verze obsahuje 13procentní smetanu. Rybí prsty IGLO hluboko zmražené ve „východní“, tedy slovenské verzi obsahují  jen 58 procent masa, originální má verze pro rakouský trh 65 procent masa…

Změna legislativy není jednoduchá

Není to žádná novinka, ale praxe, kterou několikrát kritizovala potravinářská a agrární komora nebo popularizátor gastronomie Roman Vaněk, ale se kterou české úřady nemohou samy nic dělat, protože by muselo dojít ke změně evropské legislativy. Právě na tu teď chce podle MF Dnes Ministerstvo zemědělství zvyšovat tlak. Česku se totiž zatím nedaří Brusel přesvědčit, že by se tím měl vážněji zabývat. Cílem je legislativa, která by zjednodušeně znamenala: stejný výrobek má mít po celé Unii stejné složení. Nebude to však jednoduché, což přiznává nejvýše postavená Češka v Bruselu, eurokomisařka Věra Jourová, i sám ministr zemědělství Marian Jurečka.

150 europoslanců do toho jde

Na evropské zákonodárce tlačí i sociálnědemokratická europoslankyně Olga Sehnalová. Začalo to průzkumem na Slovensku a v dalších sedmi zemích na několika málo potravinách, z kterého vyplynulo, že Coca-Cola nebo káva Tchibo Espresso chutnají v různých zemích jinak. Sehnalová iniciovala dva výzkumy, uspořádala v europarlamentu ochutnávku nápojů a jogurtů, provedla srovnávací nákup v Německu a Česku, vystupovala na konferenci v Chorvatsku. A zatím se může pochlubit číslem 150. Tolik europoslanců podepsalo poslední dokument, který se problematikou dvojí kvality zabýval. Aby ho Evropský parlament přijal, potřebuje jich však ještě víc než další dvě stovky.

Levnější a méně kvalitní potraviny pro východ?

„Argument, že někde voní to a někde něco jiného, vyvracím stále. Ale když se zeptám, jak se vám líbí jeden lunchmeat z vepřového masa a druhý z drůbežího separátu, už jsou reakce jiné,“ popisuje, co v Bruselu na chodbách zabírá.„Je to prosaditelné. Na začátku zazníval argument, že výrobky jsou v jiném složení, protože východ Evropy žádá levnější potraviny. Ale ve chvíli, kdy výrobky v Německu mnohdy stojí méně než u nás, je problém evidentně jinde než v ceně,“ říká odhodlaně další, kdo lobbuje za stejné potraviny pro celou Evropu, poslanec Jeroným Tejc.

Místní chutě?

A co na to výrobci? Klasicky mlží. „Nedomníváme se však, že omezování senzorických vlastností výrobků umělou unifikací receptur je ku prospěchu spotřebitelů. Potraviny a nápoje podléhají do značné míry místním chutím a tradicím a my bychom měli tyto rozdíly respektovat,“ argumentuje ředitel pro korporátní záležitosti společnosti Nestlé Česko Vratislav Janda.

Jde i o drogerii

Nejde ale jen o potraviny. „Podle předběžného zjištění se to netýká jen zemí Visegrádu a nejde jen o potraviny, ale například i o drogerii,“ tvrdí eurokomisařka Věra Jourová. „Mně osobně jako Češce nerovné zacházení se spotřebitelem velmi vadí a zcela chápu všechny, kdo se tím cítí z principu uraženi,“ dodává Jourová. Průzkum, který iniciovala, by měl do poloviny roku k dispozici. Výrobky porovnalo i slovenské ministerstvo zemědělství. Výsledek byl dost šílený.  V polovině případů měly potraviny od stejného výrobce, se stejným názvem i obalem jiné složení a nižší kvalitu než v sousedním Rakousku. Rozdíl byl hlavně v podílu masa, použitých tucích, konzervačních látkách, tedy éčkách a také v gramáži…

Slováci ani Češi nechtějí méně masa

„Argument, že spotřebitelé upřednostňují rozdílné chutě, neobstojí. Slovenský spotřebitel určitě neočekává umělá sladidla a barviva, více éček nebo menší podíl masa než ten rakouský,“ odmítl vysvětlení ze strany výrobce ministr Jurečka. Věra Jourová už začíná tušit, že celounijních nařízení se nedočká. A tak se pokouší o apel na národní spotřebitelské organizace.  „Pokud pod jednou značkou na společném evropském trhu prodává obchodní řetězec zboží různého složení a kvality, tak podle mého názoru spotřebitele klame. A to bez ohledu na to, že na výrobku uvádí pravdivé informace o jeho složení,“ vysvětluje Jourová, proč a za co bojuje. Za lančmít, který bude po celé Evropě z vepřového masa například.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .     

Vložil: Dáša Vrchotová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace