Řekni mi, v jaké sociální bublině žiješ, a já ti řeknu, kdo jsi… Média už nejsou, co bývala; vymyšlená informace prý táhne více než ta ověřená. A vážně papež František podpořil Trumpa?
18.12.2016
Foto: Youtube, repro
Popisek: Facebook, ilustrační foto
Po Facebooku Marka Zuckerberga se před americkými prezidentskými volbami šířila nepravdivá zpráva o tom, že Donalda Trumpa podpořil i papež František. Miloš Čermák ve svém blogu na Hospodářských novinách poukazuje na fenomén dnešní doby, na sociální bubliny. O čem že je to řeč?
Publicista popisuje, co mu řekl jeden jeho přítel lékař. „Když byl zvolen Zeman prezidentem, bavili jsme se o tom na sále. Bylo tam možná 10 lidí, ale nikdo, kdo by řekl, že Zemana volil. Letos v červnu jsem byl pracovně v Manchesteru a kolega z tamní kliniky mi tvrdil, že osobně nezná nikoho, kdo by hlasoval pro brexit. A včera mi dcera, která studuje na vysoké škole v Kansasu, zase napsala, že mezi spolužáky ani v rodině, kde bydlí, není nikdo, kdo podporoval Trumpa. Takže se ptám, jestli je to normální?"
Jak konzumujeme média?
Je. A vysvětlením je podle Čermákova blogu právě sociální bublina. Jde o to, jak dnes „konzumujeme" média. Neboli že se dozvídáme jen o části reality. Čteme jen ty zprávy, které podporují naše vidění světa. A vnímáme především ty názory, se kterými souhlasíme a které nás utvrzují v tom, co už víme nebo si sami myslíme, říká Čermák.
Žijeme v bublinách
Žijeme totiž v době, kdy velká a „seriózní“ média skončila a nastala éra malých rozdrobených zdrojů zpráv - a ty si filtrujeme, jak se nám líbí. A sociální sítě tomu krásně pomáhají. „Efektu rozdrobení společnosti na „bubliny", ve kterých na sebe lidé pokřikují to, co chtějí slyšet, ale o lidech v ostatních bublinách nemají ani potuchy, napomáhají sociální média jako Facebook a Twitter,“ vysvětluje publicista.
Kalifornská kavárna je jako ta pražská
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg by tak podle něj mohl být prominentním členem kalifornské kavárny. „Tedy kdyby něco podobného existovalo. Dá se říct, že se skoro ve všem s tou pražskou shoduje. Chce pomáhat uprchlíkům, nesnáší rasismus a xenofobii, je za rovná práva žen (a v souladu s tím nastavil pravidla ve své superúspěšné firmě), podporuje hnutí homosexuálů,“ popisuje kalifornskou idylu Miloš Čermák.
Může Facebook za Trumpovo vítězství?
Jenže právě jeho Facebook je pro zhruba polovinu dospělých Američanů hlavním zdrojem zpráv. „A právě tato sociální síť a její bubliny jsou nyní opaření z toho, že většina lidí reálné šance Donalda Trumpa podcenila. Včetně jeho příznivců. A nejen to, vážně se diskutuje také o tom, zda Facebook nemohl k překvapivému výsledku přímo dopomoci – přesně tím, že lidé měli díky své sociální bublině pocit, že všichni přemýšlí stejně jako oni,“ říká Čermák.
Šíří Facebook dezinformace?
A pak také Facebook údajně umožnil šíření nepravdivých, vymyšlených informací. Tato obvinění jsou podle Zuckerberga „poměrně přitažená za vlasy. Více než 99 procent informací publikovaných na Facebooku je autentických, dezinformace a nepravdy tvoří naprosto minimální část. Že by Facebook ovlivnil volby, je velmi nepravděpodobné,“ cituje Čermák rozhovor se zakladatelem Facebooku.
Potenciál vymyšlených zpráv je veliký
Jeho tvrzení je ale značně problematické. „Nepravdivé a vymyšlené zprávy mají mnohem větší virální potenciál než ty ověřené. Prostě proto, že ze své podstaty přinášejí něco překvapivého a senzačního, a také proto, že utvrzují část voličů v jejich názoru. Přinášejí to, co v tradičních médiích chybí, a jejich konzumenty zas už tak moc netrápí, zda je to pravda, částečná pravda, nebo lež,“ píše publicista.
Podpořil Trumpa papež?
Po lži je podle něj v dnešním mediálním ekosystému daleko větší poptávka než po pravdě. „Lži jsou totiž zábavnější a přitažlivější. Často uváděným příkladem je předvolební zpráva o tom, že Trumpa podpořil i papež František. Na Facebooku dosáhla přes milion sdílení, což znamená, že si ji přečetly určitě desítky milionů lidí. A k mnoha dalším nejen v Americe doputovala jinak,“ vysvětluje Čermák. Co na tom, že nebyla pravdivá, to už si (skoro) nikdo nepřečetl, nebylo to zábavné.
Kvalitní žurnalistika už neexistuje?
Co s tím? Kvalitní žurnalistika a ověřená fakta už dnes nefungují. Šířeny na Facebooku vypadají zprávy i „zprávy" stejně. Manažeři Facebooku si rizika situace, ve které se jejich firma ocitla, nejspíš dobře uvědomují. Jak napsal deník New York Times, hned po volbách v noci z úterý na středu mezi sebou debatovali o tom, jakou roli jejich sociální síť ve zvolení Trumpa sehrála.
Příjemná a užitečná sociální síť?
„Zuckerberg od počátků Facebooku razil tezi, že sociální síť musí mít pro své uživatele dvě vlastnosti: být příjemná a užitečná. ´Příjemná´ znamená, že nebude lidi rozčilovat ošklivým obsahem. ´Ošklivým´ ve všech smyslech tohoto slova: počínaje pornografií či násilím a konče extrémními politickými názory. ´Užitečné´ jsou zase informace, které považujeme pro nás coby uživatele za relevantní. Facebook zná naše zájmy i potřeby, ví, kde bydlíme, a dokáže tedy odhadnout, co je pro nás důležité, případně zábavné,“ říká Miloš Čermák. A daří se mu to velmi dobře, což dokazují příjmy z reklamy.
Lidé chtějí číst jen to, s čím souhlasí
V jisté studii provedené právě zaměstnanci Facebooku, vyšlo najevo, že uživatelé opravdu dávají přednost obsahu, který je utvrzuje v tom, co už vědí nebo co si myslí. Nestojí o to, ´rozšiřovat si obzory´, anebo diskutovat s těmi, kdo mají jiný názor. Bojovat se sociálními bublinami by se tedy Facebooku těžce nevyplatilo.
Zuckerberg je v šoku. A co dál?
Nutno pochválit Marka Zuckerberga, který byl z výsledků výzkumů i voleb v šoku. Oznámil, že Facebook upravuje svůj algoritmus, lidé prý nově chtě nechtě uvidí víc toho, co je nezajímá nebo co se jim nelíbí. „Jenže tím asi mnoho neovlivní. Sociální bubliny, do kterých se uzavírají lidé s podobným zázemím i smýšlením, existovaly vždy. Technologie naši civilizaci ani nezachrání, ani nezničí. Stejně jako kdykoliv v historii si k tomu budeme stačit sami,“ uzavírá Čermák.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Dáša Vrchotová