My cestovní ruch podporovat chceme a musíme, protože jeho přínos pro národní hospodářství je nepopíratelný, říká ministryně Šlechtová. A dodává: Máme nový dotační program
30.11.2016
Foto: MMR
Popisek: Ministryně Karla Šlechtová
ROZHOVOR Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) má na první výzvu 300 milionů korun v rámci „Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech“. Ten se v letech 2016 - 2020 zaměří zejména na zlepšení základní a doprovodné infrastruktury a nově i na rozvoj marketingových aktivit.
„Jedná se o nový program financovaný ze státního rozpočtu, který je tvořen dvěma podprogramy. Podprogram Rozvoj základní a doprovodné infastruktury navazuje na úspěšný podprogram Cestování dostupné všem (Národní program podpory cestovního ruchu). Podprogram zaměřený na podporu marketingových aktivit destinačních společností v regionech „Marketingové aktivity v cestovním ruchu“ je úplnou novinkou. To proto, že Evropská unie nám v rámci programového období 2014 až 2020 přímé prostředky na cestovní ruch již neposkytne," říká ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. „My však toto klíčové odvětví podporovat chceme a musíme, protože jeho přínos pro národní hospodářství je nepopíratelný. Podíl cestovního ruchu na hrubém domácím produktu byl v posledních letech 2,8 procenta, jeho podpora se vyplácí, musí však být rozvíjeny smysluplné, kvalitně zpracované projekty,“ dodává ministryně.
Na jaké konkrétní aktivity je tedy program cílen především?
Cílem je především zvýšení potenciálu a konkurenceschopnosti regionů a regionálních destinací, usnadnění pohybu návštěvníků v nich. Podpora má dvě části, jedna se týká základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu, druhá marketingových aktivit destinačních společností. Jde například o pořízení zařízení na úpravu běžkařských tras nebo jiná doprovodná infrastruktura pro cestovní ruch např. expozice. Je možné uplatnit i prvky smart projektů, jako jsou solární lavičky, kde si lze zároveň dobít mobilní telefon, ale slouží i k přenosu dat o teplotě vzduchu či kvalitě ovzduší. Ministerstvo bude dotovat také třeba navigační systémy pro hendikepované osoby, značení turistických a běžeckých tras, vybudování odpočívadel a hygienických zařízení nebo zavádění karet destinace, které umožní návštěvníkům čerpat slevy na vybrané služby cestovního ruchu. V neposlední řadě nám jde i o podporu investičních příležitostí, rozvoje malého a středního podnikání v regionech, místních služeb - kterým čilý cestovní ruch bezesporu prospívá.
Podle zveřejněných informací ministerstvo uhradí až polovinu nákladů z celkového rozpočtu každé akce. Bude tomu tak pokaždé, nebo lze získat na některé projekty i vyšší podíl státních peněz?
Výše dotace bude tvořit vždy maximálně polovinu uznatelných výdajů, zbytek budou vlastní zdroje žadatele. Jde nám totiž také o motivační aspekt, kde se každý úspěšný žadatel podílel i svými penězi. Myslíme, že to zlepšuje zejména udržitelnost a delší dobu trvání projektů, a přinese to kvalitnější podnikatelské záměry. Nechceme jenom poskytovat dotace nebo půjčky bez dlouhodobého pozitivního efektu pro daný region. Hotelů, akvaparků nebo nedostatečně využitých golfových hřišť máme z minulého programového období dost. Za to nás také Evropská komise velmi kritizuje.
Kdo konkrétně má šanci tuto podporu získat?
Žádat o ni mohou v rámci podpory základní a doprovodné infrastruktury podnikatelské subjekty, samosprávné celky s výjimkou statutárních měst a městských částí, dále jejich organizace, mikroregiony, provozovatelé turistických infocenter, nevládní neziskové organizace provozující aktivity v cestovním ruchu. Nově mohou být příjemci také tzv. destinační společnosti v rámci nově spuštěného podprogramu Marketingové aktivity v cestovním ruchu. Budeme podporovat jen ty destinační společnosti, které již existují. Všechny subjekty vyjma měst a krajů předkládající žádosti do programu musí a budou muset prokázat podnikatelskou historii a finanční zdraví - tedy bezproblémové hospodaření a bezdlužnost.
Další výzvy budou vyhlašovány na stejné oblasti podpory a budou určeny stejným příjemcům?
„To ještě uvidíme, nejprve chceme vidět, jaká bude poptávka, o jaké aktivity budou mít žadatelé zájem. Tomu uzpůsobíme nabídku v dalších výzvách,“ vysvětlila závěrem Karla Šlechtová:
Zatím je tedy struktura dotovaných programů a podprogramů následující:
1. Rozvoj základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu:
Dotační titul č. 1 - Podpora nadregionálních aktivit
Dotační titul č. 2 - Rozvoj základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu
Dotační titul č. 3 - Rozvoj veřejné infrastruktury cestovního ruchu
2. Marketingové aktivity v cestovním ruchu:
Dotační titul č. 1 - Marketingové aktivity na úrovni krajů
Dotační titul č. 2 - Marketingové aktivity na oblastní a lokální úrovni
Žádosti pro první zatím zveřejněnou výzvu lze podávat od 1. prosince 2016 do 6. ledna 2017. Dotace musí být vyčerpána do konce příštího roku.
Komerční sdělení
Vložil: Anička Vančová