Všechny krásky mu ležely u nohou, i když už měl šest křížků na krku. Prý za to mohou mimo jiné jeho oči, které jsou nejmodřejší na světě. Krásná česká Eva se kvůli němu dokonce naučila italsky. Tajnosti slavných
24.11.2016
Foto: B.E.C. Produzione
Popisek: Franco Nero jako neodolatelný pistolník Django
I když je dělí dvaatřicet let, šarmu proslulého italského hřebce ochotně podlehla i krásná představitelka doktorky Elen Mrázové z Ulice. Temperamentnímu chlapovi s nebesky modrýma očima prý žádná neodolá a jediná žena, která to bere s nadhledem, je jeho životní partnerka.
Populární Ital Franco Nero je stejně rozpolcený jako jeho filmografie. Uměleckou nevyrovnaností trpí celá jeho kariéra – zahrál si v řadě projektů nevalné úrovně stejně jako v mnoha umělecky náročnějších dílech, v nichž ztělesňoval dva rozdílné druhy hrdinů. První kategorii tvoří mužné svérázné typy, ať už stojí na straně zákona, či proti němu. Ještě složitějšími charaktery jsou jeho postavy slabochů, rozpolcených, nervních, neustále hledajících a nenacházejících oporu a pocit štěstí.
Téměř žádné role se nikdy předem neodříkal, a tak se objevil například i ve dvou projektech Juraje Jakubiska, který ho v obou případech doslova obložil krásnými dívkami. V komedii Post Coitum dokonce před kamerou připravil o panenství Lucii Vondráčkovou, s níž si zahrál o čtyři roky později i v historickém dramatu Bathory. A v obou filmech u toho nechyběla ani půvabná brunetka Eva Elsnerová, kterou diváci dobře znají například jako právničku Elen Mrázovou z nekonečného ‘nováckého' seriálu Ulice.
Okouzlená Eva
Elsnerová se dokonce kvůli Nerovi naučila italsky. „Spřátelili jsme se při natáčení filmu Post Coitum a začala jsem jezdit do Itálie. Pak na mě najednou padla krize,“ zavzpomínala před časem v jednom rozhovoru s tím, že tenkrát mívala dvacet až třicet představení měsíčně, takže najednou měla pocit, že už nemá odkud brát. „Luplo mi v lebeni, odjela jsem a půl roku žila na jihu Itálie. Našla jsem si práci jako barmanka a hned zpočátku zjistila, že vlastně musím mít obrovskou trpělivost. Tamní lidé totiž mají na všechno dost času.“

Eva Elsnerová si s Nerem zahrála poprvé v komedii Post Coitum
V Jakubiskově kontroverzním velkofilmu Bathory pak měla zhruba čtrnáct natáčecích dní, což bylo hodně vzhledem k tomu, že za sedmadvacet dní byl film natočen celý. „Taky jsem ale působila jako překladatelka Franka Nera, který hrál uherského krále Matyáše II.“ dodala herečka, která měla za sebou s Nerem celou řadu erotických scén. K mladým a půvabných kolegyním měl prý vyhlášený krasavec, přezdívaný italský hřebec, vždy velmi něžný vztah, jak moc ale něžný byl, k tomu se žádná z nich není ochotna dodnes blíže vyjádřit. Pročpak asi…
Milovník z fotorománů
Franco Nero, vlastním jménem Francesco Sparanero, se narodil 23. listopadu 1941 v malé vesničce San Prospero nedaleko Parmy. Hercem se chtěl stát již od dětství, takže již v sedmi letech hrál ve školní inscenaci podle knihy Ference Molnára Chlapci z Pavelské ulice. Během středoškolských studií vystupoval s ochotníky, zpíval v operním sboru a o víkendech hrával v Parmě a okolí s vlastní jazzovou skupinou Gli Uragani. Se zpíváním pokračoval i později v Miláně, kde studoval ekonomii na univerzitě, prodával knihy u firmy Montedison a statoval na jevišti Teatro Piccolo. Vojenskou službu absolvoval v Neapoli, odkud často zajížděl do Říma, kde se uplatnil jako mladý milovník ve fotorománech.

Se svou životní láskou se oženil až v pětašedesáti letech
Právě tehdy udělal první krůček do světa kinematografie, když se spřátelil s kameramanem Vittoriem Storare a bratry Bazzoniovými, s nimiž se podílel jako osvětlovač a asistent kamery na natáčení dokumentárních filmů. Zpočátku se sice viděl na režisérské židli, od poloviny 60. let se ale začal uplatňovat jako neškolený epizodní herec. Mimo jiné si ho vybral i proslulý americký režisér John Huston do role Abela v nákladné historické fresce Bible. Po sérii úloh šlechetných a nebojácných hrdinů, v dobrodružných thrillerech a spaghetti westernech konečně přišla další pořádná nabídka z Hollywoodu a Franco definitivně upsal duši herectví.
Lancelotova láska
Postava rytíře Lancelota ve slavném filmu Camelot z roku 1967 změnila jeho život po všech stránkách. Nejenže byl za svůj herecký výkon nominován na Zlatý globus, ale navíc se během natáčení sblížil se svou životní láskou, o čtyři roky starší úspěšnou britskou herečkou Vanessou Redgrave. Kvůli Frankovi se rozvedla s režisérem Tony Richardsonem, s nímž měla v té době již dvě dcery, čtyřletou Natashu a dvouletou Joely, a v roce 1969 porodila Nerovi syna Carla Gabriela. O svatbě ale nepadlo ani slovo, protože se Vanessa prý vdávat znovu nechtěla. Její přátelé nicméně dlouhá léta říkali o jejim vztahu s Nerem totéž. Prý pochopila, že by úředním svazkem vztahu s italským bouřlivákem spíš uškodila. Nakonec se přece jen vzali, ale až v roce 2006.

S Vanessou Redgrave v historické romanci Camelot
Role Lancelota odstartovala Nerovu přepestrou hereckou kariéru a od té doby jsme ho mohli vidět již ve více než sto padesáti filmech. Kromě toho je ale i vášnivým milovníkem naivního umění, za nímž je ochoten cestovat klidně přes půl zeměkoule. Mimo jiné si nenechal ujít ani návštěvu ateliéru Františka Ringo Čecha, jehož obraz obohatil hercovu sbírku. Navzdory tomu, že právě tento týden slaví již pětasedmdesáté narozeniny, nehodlá Franco Nero pověsit herectví na hřebík. Letos natočil tři celovečerní filmy, příští rok se objeví v italském hororu a na rok 2018 již má podepsanou smlouvu na hlavní roli v americkém westernu. O neodolatelný pohled jeho nebesky modrých očí, kterým může konkurovat snad jen Terence Hill či nezapomenutelný Steve McQueen, tedy rozhodně nebudeme ochuzeni.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Adina Janovská