Povodňové pojistky dosáhnou 7,5 miliardy korun. Jak je uplatnit?
10.06.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: Na co si dát pozor při hlášení škod? Všechno nafoťte
Velkou část účtů za letošní velkou vodu zaplatí tuzemské pojišťovny. Pro ty je katastrofa těchto rozměrů obrovskou zátěží, ale i zlatým dolem. Noví klienti se totiž jenom hrnou. Celkově asociace pojišťoven odhaduje téměř 100 tisíc pojistných událostí spojených s povodněmi. Nejvíce jich je ze středních Čech a z Ústecka. Jak správně postupovat pro rychlé vyřízení vaší pojistné události, se dozvíte v následujícím článku.
Stále nekončící srážky a na některých místech republiky dokonce krupobití. Vytopené domy, podmáčené sklepy, zničená zemědělská půda. Taková je realita poloviny června v Česku. Podle meteorologů má navíc dál pršet, a tak se dá očekávat, že škody ještě porostou. Jen Česká pojišťovna měla přitom k nedělnímu poledni nahlášeno zhruba 9500 škod za celkem 700 milionů korun. Polovina škod je ze Středočeského kraje, převážně z okresů Praha-západ, Benešov, Příbram a Nymburk.
Při záchraně majetku nezapomeňte zachránit pojistné smlouvy
Česká asociace pojišťoven proto radí, jak správně postupovat při řešení škodní události způsobené povodní a záplavou. Důrazně přitom všem doporučuje, aby v rámci možností zabezpečili kromě ostatních cenností i všechny pojistné smlouvy. Mnohdy se totiž stává, že právě tyto cenné dokumenty voda zničí, čímž se situace klienta výrazně komplikuje.
Pro rychlé vyřízení doporučují pojišťovny následující postup:
Co nejdříve nahlaste pojistnou událost své pojišťovně – uveďte číslo pojistné smlouvy (pokud to není možné postačí jméno a rodné číslo) stručný popis pojistné události, přibližný rozsah škody, datum, kdy k události došlo, a kontakty, na kterých vás pracovníci pojišťovny zastihnou.
- Udělejte všechna opatření k zabránění zvětšování rozsahu škody.
- Dříve, než začnete pohromu likvidovat, pořiďte řádnou fotodokumentaci škody.
- Vypracujte seznam zasažených věcí s uvedením ceny, stáří a rozsahu poškození věcí.
- Je-li to možné, zajistěte doklady k zasaženým věcem (účty, záruční listy atd.).
- Zasažené věci, u kterých je to možné, ponechejte v původním stavu pro prohlídku pracovníkem pojišťovny, elektrické spotřebiče zabezpečte pro posouzení odbornou opravnou.
Nepodceňte fotodokumentaci
Z hygienických, bezpečnostních a jiných důvodů je samozřejmé, že je poškozený nucen zahájit úklid a opravy techniky, likvidaci potravin, případně uhynulých zvířat dříve, než se dostaví likvidátor pojišťovny. Právě pro tyto případy je třeba mít podrobnou fotodokumentaci škod i doklady o pořízení poškozeného, zničeného či ztraceného majetku. Jejich předložení likvidaci rozhodně usnadní. Uhynulá zvířata je třeba z hygienických důvodů co nejrychleji odstranit. Kafilerní službu lze kontaktovat přes obecní úřad. Ta vydá potvrzení o převzetí uhynulého kusu.
Podle mluvčího České pojišťovny Tomáše Zavorala pracují nyní pojišťovny ve zvláštním režimu, jejich kontaktní centra pracují i o víkendu, v terénu jsou stovky zaměstnanců. Těm vypomáhají i jejich kolegové z nezasažených oblastí. Napilno mají ale i jejich kolegové, kteří se starají o nové klienty. Denně se totiž ozývají stovky lidí, kteří se nechávají nově pojistit. Finančně únosná je ale většinou jen pojistka proti povodni mimo zátopovou oblast.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.