Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Je to prostě mimořádná legenda a při jeho spatření unikne závistivý povzdech i naprostým amatérům. Málokdo ale ví, že se narodil ve sklepě a zaplatil to vyhlášený starý lakomec ze sousedství

20.11.2016
Je to prostě mimořádná legenda a při jeho spatření unikne závistivý povzdech i naprostým amatérům. Málokdo ale ví, že se narodil ve sklepě a zaplatil to vyhlášený starý lakomec ze sousedství

Foto: Youtube, repro

Popisek: V USA se v roce 2014 prodala v aukci motorka z kultovního filmu Bezstarostná jízda; za motocykl Harley-Davidson, na kterém se v roce 1969 proháněl Peter Fonda, zaplatil jeho nový majitel 1,35 milionu dolarů, tedy zhruba 29 milionů korun. Prostě legenda, filmová a motocyklová

Nabízí mimořádné zážitky, pohodlí a zpočátku jen výkonný a vzorný služebník se proměnil za více než století své existence v životní styl, leckdy i dost nákladný. A přitom u jeho zrodu stáli obyčejní kluci, kterým se prostě nechtělo šlapat každý den do školy na kole.

Oba byli syny přistěhovalců – Harleyovi přišli do Spojených států z Anglie, Davidsonovi zase ze Skotska. A jejich synové, William Harley a Arthur Davidson, denně šlapali do pedálů a zdolávali nekonečné kilometry kopcovité prašné cesty v Milwaukee ve Visconsinu, aby dorazili včas do školy. Není ani divu, že brzy začali přemýšlet, jak se této štrapáce zbavit a nahradit ho pohodlnějším způsobem dopravy. Odpověď byla jednoduchá: Což takhle přidělat k bicyklu benzínový motor? Od myšlenky až ke zrodu slavných jednostopých krasavců značky Harley-Davidson ale vedla v té chvíli ještě dlouhá a notně trnitá cesta. Nakonec to ale dokázali a krasavci, kteří se touto značkou honosí, berou dech nejen motocyklovým fanouškům na celém světě.

S takovou špínou museli z domu

Po maturitě nastoupili oba do továrny, Bill jako projektant a Arthur vyráběl předlohy pro součástky strojů. A po prácfi se pravidelně scházeli u Davidsonů ve sklepě, kde v práci pilně pokračovali, tentokrát už ale na svém vynálezu. Skloubit tak obrovskou vášeň s prací na plný úvazek nebylo snadné, mnohem horší než únava ale bylo nepochopení rodičů. Jejich bušení kladivem se totiž dlouho do noci rozléhalo celým domem, navíc mladí páni vynálezci všude po sobě zanechávali spoustu špíny a mastného šmíru. Navíc při jednom z pokusů o sestrojení karburátoru došlo k výbuchu, a v té chvíli už toho měli rodiče Davidsonovi právě dost. S  takovým neřádstvem prostě museli kluci z domu. A hned!

Kůlna v americkém Milwaukee, v níž se zrodila legenda

Kůlna v americkém Milwaukee, v níž se zrodila legenda

William a Arthur se přestěhovali se svými poklady do kůlny na zahradě, stále se jim ale nedařilo. Všechno, co postavili, se buď zadrhávalo, nebo nefungovalo vůbec. Pak ale přišli na spásný nápad, že by jim mohl pomoci Arthurův starší bratr Walter, který pracoval jako mechanik v Kansasu. Jenže jak ho dostat ke svému projektu? Po dlouhých úvahách mu prostě napsali: „Až přijedeš domů, můžeš se projet na našem novém vynálezu.“ Jenže když Walter dorazil, našel v dílně na podlaze jenom spoustu poházených součástek. Takové výzvě nedokázal odolat a přidal se.

Jelo to i do kopce

Ukázalo se, že standardní bicykl není dost silný, aby unesl velký motor, a tak bylo třeba nejprve postavit silnější rám, a k němu pak připojit třikrát silnější motor. Walter součástky složil a na motocyklu se poprvé i projel. Zrodil se tak první funkční motocykl, nazvaný Harley-Davidson č. 1. Dokázal vyvinout rychlost přes 60 kilometrů v hodině, a dokonce dokázal jet i do kopce! Zapálené trio amatérských konstruktérů sestrojilo již v roce 1903 v kůlně tři funkční motocykly.

Prototyp z roku 1903

Prototyp z roku 1903

První prodali kamarádovi za méně než dvě stovky dolarů, o podnikání ale tenkrát ještě vůbec neuvažovali, protože na rozjezd výroby ve velkém neměli potřebné finance. Sice pilně střádali do plechovky v kuchyni, ale jenže jim je všechny ukradla služebná Davidsonových. Chodili pak od domu k domu a žádali sousedy o půjčku, ale málokdo byl ochoten finančně podpořit takový bláznivý nápad. A pak se stal zázrak. Nakonec jim půjčil člověk, od kterého by to nikdy nečekali. Do nejistého projektu vložil veškeré úspory osmdesátiletý starý mládenec, který byl známý tím, jak celý život úzkostlivě škudlil. Vynález se mu ale velmi zamlouval, a tak díky němu měla začínající společnost Harley-Davidson konečně dost prostředků na to, aby mohla začít motocykly vyrábět.

Barák prostě zvedli a posunuli

V roce 1906 se objednávky jen hrnuly a firma se rozrostla na šest zaměstnanců. Bouda u Davidsonů už nestačila, bylo načase postavit továrnu. A tak dříve kamarádi, nyní již společníci, koupili půdu od železnice, na dohled od domova. Na místě, kde sídlí společnost dodnes – na rohu 37. ulice a Juneau Avenue. Postavili svoji první továrnu, jenže původní majitelé pozemku jim oznámili, že ji musí zbourat, protože stojí železnici v cestě. Co teď? Než by se s nimi mladíci dohadovali, vymysleli nečekaně jednoduché řešení. Prostě svolali přátele, zdvihli dům a posunuli ho o půl metru dál.

William Harley a Arthur Davidson v roce 1914 představují své motocykly

William Harley a Arthur Davidson v roce 1914 představují své motocykly

Během dalšího roku se továrna rozrůstala a zakladatelé potřebovali zkušeného vedoucího, který by měl na starost dělníky a provoz. Stal se jím starší bratr Arthura a Waltera Bill Davidson, který byl uznávaným mistrem výroby na železnici. Všichni čtyři byli ve firmě nezastupitelní. Bill Davidson byl nástrojař, Walter Davidson mechanik a strojník, Bill Harley projektant, který kreslil návrhy. A Arthur Davidson měl prý neuvěřitelnou vyřídilku, takže dokázal prodat cokoliv. Všichni pracovali sedm dní v týdnu, a když se práce dařila, nechali přivézt sud piva a oslavovali se zaměstnanci. Věděli, že jejich lidé pak budou lépe pracovat.

Zrodila se marketingová strategie

Walter Davidson se pustil do velice účinné marketingové strategie. V té době přišla do módy nová vzrušující a nebezpečná zábava – závody na motocyklech a každé vítězství znamenalo reklamu pro výrobce zdarma, i když přitom závodníci riskovali životy. Společnost Harley-Davidson nemohla zůstat pozadu. Pokoušela se překonávat rychlostní rekordy, a úspěšně! Sám Walter se stal špičkovým motocyklovým závodníkem, v roce 1908 se dokonce zúčastnil dvoudenního závodu ve státě New York, téměř šestsetkilometrové trasy v pohoří Catskill. Zvítězil a oznámil divákům, že s sebou neměl jedinou náhradní součástku. Walter a Harley-Davidson se stali senzací.

‘Harleye’ využívala americká armáda i během obou světových válek

‘Harleye’ využívala americká armáda i během obou světových válek

Motocykly Harley-Davidson jsou vyráběny od roku 1903 nepřetržitě, od roku 1907 byl vyvíjen první prototyp motoru V-Twin se dvěma válci, umístěnými do písmene V. Pohonná jednotka, motor s dvěma válci, má díky nesymetrickému střídání válců osobitý zvuk. Tyto legendární motocykly jsou někdy spojovány s desperády a zločineckými gangy, dnes jsou ale spíš životním stylem, nabízejícím pocit svobody či sounáležitosti k této legendě. Sice se jim někdy říká těžkopádné křižníky silnic, rozhodně ale není náhodou, že některé typy jsou ve výrobním programu déle než padesát let. Firma Harley-Davidson byla jedním ze dvou velkých amerických výrobců motocyklů, který přežil velkou hospodářskou krizi na přelomu 20. a 30. let minulého století, stejně jako období špatné kontroly kvality a konkurence japonských výrobců.

(Zdroj: Discovery)

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');

QRcode

Vložil: Adina Janovská