Já nemuším, já už ho vidím: Jak se natáčela slavná reklama, která běží už dvanácté Vánoce? Vyšlo najevo, že ty velké, žahnuté žuby mělo gaučové prasátko, kterého museli lákat na svíčkovou. A ten sníh byl umělý
02.11.2016
Foto: Youtube, repro
Popisek: Když se objeví tato reklama v televizi, každý ví, že Vánoce už jsou tu
Reklamy. Lezou nám na nervy a také do podvědomí. Jako třeba ta letní na Jupí s fousatým dítětem. Měla vlezlou melodii, zato jí chyběla logika. Tu ale prý v reklamách hledat nemáme, říká v rozhovoru na serveru Neovlivni.cz její tvůrkyně, Bára Novotná, která stojí i za nejmilovanější českou reklamou, která nám každoročně oznamuje, že se blíží Vánoce.
„Asi se dá říct, že to trochu rozdělilo populaci. Někdo to má vysloveně rád, někdo to nesnáší. Ale málokomu to je jedno. Což je pro nás super,“ říká Novotná o reklamě s fousatým děckem. „Abych to vysvětlila, musím se vrátit úplně na začátek. K okamžiku, kdy jsme od Kofoly, pod kterou sirupy Jupí patří, dostaly zadání.“ Ano, dostaly – Novotná totiž šéfuje reklamce nazvané Woman, ve které – jak název napoví – pracují jen ženy… „Byla v něm definovaná cílová skupina - fotky několika normálních běžných rodin a uprostřed nich Addams Family. Divné, že? A takové bylo zadání – aby celý koncept byl v něčem maličko divný, překvapivý,“ vzpomíná, jak vznikl hit letošního léta.
Ještě o fous bláznivější
„Začaly jsme hledat různé divné věci, já jsem pak náhodně našla fotku fousatého dítěte. Bylo to miminko s nalepenými fousy, všechny nás to dost pobavilo. Začaly jsme tu myšlenku rozvíjet dál, vymýšlet, co s tím, jaký příběh k tomu vymyslet. Řekly jsme si, že když může mít dítě fousy, mohlo by dělat cokoli. Tancovat, zlobit rodiče a podobně. Nakonec jsme došly k tomu, že je léto, což je období, které je o fous bláznivější, takže náš malý chlapec vidí fousy všude kolem sebe,“ vysvětluje Novotná.
Reklama logiku nemá
A vzápětí varuje: „Nehledejte v té reklamě logiku, protože tam není. Všichni se tomu hrozně diví a snaží se dobrat toho, co to tedy znamená. Přitom reklam, které jsou bez logiky, je plno, je to docela běžná věc. Vezměte si třeba Skittles. Celá značka – nejen v Čechách, ale i ve světě – má reklamy, které nedávají žádný smysl. Proč má dítě ve spotu na obličeji ty skittlsničky? Proč se dojí duha ze žirafy? To přeci nemá logiku. Je to jen bláznivé,“ popisuje, jak to chodí v reklamě.
Narostou dětem po sirupu fousy?
Češi jsou ale šťouralové a tak chtějí vědět proč a jak. „Také se ozvaly maminky; některým přišlo fousaté dítě nechutné. Jedna reakce dokonce byla, co že to prodáváme za strašnou chemii, když poté, co se dítě napije sirupu, mu narostou fousy. Chtěla bych tedy všechny uklidnit, ty sirupy jsou rozhodně bez chemie – bez konzervantů a bez umělých barviv,“ směje se.
Hit českých Vánoc
Jejím nejslavnějším dílem je ale reklama na Kofolu. Ano, ta vánoční, kde roztomilá holčička už vidí zlaté prasátko. Jen má ty „žuby žahnutý nahoru“. „Pamatuji si naprosto přesně, kde se ten nápad vzal – včetně toho, ve které restauraci jsem to vymyslela. Tehdy nám accounti předpřipravili půdu a napsali super brief – nakoumali, že koncept bude vycházet z toho, že naše české Vánoce nemusí být dokonalé, že se také může něco nepovést, může se spálit cukroví, ale stejně jsme všichni rádi, že jsme spolu. Plus jasný byl slogan – ‚Když ji miluješ, není co řešit‘,“ popisuje Novotná, jak nápad vznikl.
Od zlatého prasátka k divočákovi
„Začala jsem hledat, co všechno se může na Vánoce nepovést. Procházela jsem si v hlavě tradiční vánoční zvyky a napadl mě ten s prasátkem. Kdo se postí, uvidí zlaté prasátko. Rozvíjela jsem různé linky kolem zlatého prasátka, motivů bylo víc. Od toho, že to fakt bylo o zlatém prasátku, až k tomu, že to bude reálný čuník,“ vysvětluje.
Prase makalo za svíčkovou
Mimochodem, natáčení bylo celkem složité. „Sehnali jsme divočáka, ale šlo o prasátko, které nikdy nebylo v lese. Půjčil nám ho nějaký myslivec, který ho měl doma místo pejska. Prasátko bylo zvyklé se doma vyvalovat na gauči a my po něm najednou chtěli, aby popoběhlo – a ještě v lese. Takže bylo dost vyděšené, kde se to ocitlo. Příliš nespolupracovalo. Pak zdrhlo, naštěstí ne daleko. Museli jsme ho nalákat na svíčkovou. To nám poradil ten myslivec. Řekl, že v tuhle chvíli prasátko přivábí leda něco dobrého k jídlu. V cateringu byla zrovna svíčková. Zafungovala,“ vzpomíná Novotná.
Koza sežrala dítěti fousy
To koza z fousatého léta prý byla v pohodě, vzpomíná na další zvíře, které do reklamy obsadila. „Vlastně ne, sežrala nám jedny melounové fousy. Naštěstí jsme měly vyřezané ještě jedny. Nechaly jsme si je vyřezat od řezbářů. Což nebylo tak snadné, jak to zní – nemohly jsme pořád trefit správný tvar, aby vypadaly hezky. Nakonec jsme měly čtyři vzory fousů, až jsme přišly na to, že kníry musí směřovat nahoru, nikoli dolů, aby to vypadalo vesele a pozitivně,“ popisuje.
Nebyl sníh
Kolem slavné Kofoly prý bylo tehdy víc komplikací než jen prasátko vystrašené z lesa. „Tehdy nikde nebyl sníh. Musel se dělat umělý a nebylo jisté, jestli to bude vypadat dobře. Vůbec to nebyl radostný proces,“ vzpomíná dnes autorka reklamy.
Já nemusím, já už ho vidím, šišlá holčička už dvanáct let
„Tehdy se také počítalo s tím, že reklama poběží rok, dva. Byla koncipována jako vánoční spot, ale určitě nebylo v plánu, že by to bylo na deset let. Jenže reklama měla strašně pozitivní ohlas, tak se pouštěla dál a dál. Dokonce vím, že jeden rok už ji chtěli stáhnout, ale lidi jim začali psát, co je to za pořádky, když se blíží Vánoce a ještě v televizi neběží prasátko,“ směje se Novotná.
Její reklama letos poběží dvanáctý rok. A z neznámého Brňáka Josefa Poláška, který tehdy hrál tatínka, je dnes slavný herec. Zato představitelka holčičky, Sandra Flemrová, sice prý dál chodí po castinzích, žádná další role se ale už nedostavila…To už bývá úděl roztomilých dětských hvězdiček.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Dáša Vrchotová