Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zmatek, brutalita a zase zmatek; jako lekce dějepisu vyprávěná Quentinem Tarantinem. Jaké recenze má příběh o atentátu na Heydricha v USA a vůbec v zahraničí? Na jediném se shodují a o Geislerové píšou…

24.10.2016
Zmatek, brutalita a zase zmatek; jako lekce dějepisu vyprávěná Quentinem Tarantinem. Jaké recenze má příběh o atentátu na Heydricha v USA a vůbec v zahraničí? Na jediném se shodují a o Geislerové píšou…

Foto: Youtube, repro

Popisek: Anthropoid: Aňa Geislerová a Cillian Murphy

U českého publika má Anthropoid poněkud nevýhodu. Český divák se totiž kromě sledování filmu bude rozptylovat tím, který český herec se mihne v jaké vedlejší roli, anebo tím, jak zahraniční herci komolí česká jména, jak je z Oldřicha Oldrik a jak se Angličané poperou s nevyslovitelným názvem ulice V Holešovičkách.

Český divák má navíc ještě větší handicap. Zná zápletku, tedy většina publika ji zná, a ten, koho česká historie totálně minula, se na tenhle film asi dívat nebude. Neokouzlí ho ani kulisy magické Prahy, takže si bude muset vystačit s hereckými výkony a s tím, jak si režisér Ellis poradil s příběhem, který nám už kdysi zprostředkoval Jiří Sequens ve svém Atentátu, kde zazářili skvělí Brzobohatý a Mrkvička.

Cizinec? Ideální divák

Ideální divák Anthropoidu je tedy ten, kdo o skutečné operaci vedoucí k atentátu na říšského protektora Heydricha neví v podstatě vůbec nic a může tak s hrdiny jít až do hořkého konce v kryptě kostela…Jak tedy film vnímají zahraniční recenzenti a diváci?

Guardian chválí skoro vše, až na režii

Bohužel se zdá, že je film příliš neuchvátil, navzdory Jamie Dornanovi z Padesáti odstínů šedi. A nemůže za to silný příběh, ale slabší režie. Recenzent z britského Guardianu chválí herce včetně přesného výkonu Ani Geislerové, chválí pošmournou atmosféru pražských zákoutí, chvílí závěrečnou dramatickou přestřelku v podzemí kostela, ale jinak… „To, jak režisér Ellis vypráví svůj příběh, je prostě ploché. Postavy pronášejí repliky typu ´Marie mi dala pocítit naději‘ a tváří se u toho vážně. To, že je jejich český akcent špatně, pozná snad každý. Film připomíná Tarantinovy Hanebné pancharty, ale chybí mu talentovanější režisér, který by prostě nevyprávěl děj, ale dodal trochu energie,“ soudí kritik britského listu. Přesto je podle něj Anthropoid inteligentním, poutavým filmem.

Nudná filmařina?

Další britský kritik ze serveru EW přiznává kvalitu vlastně jen poslední půlhodině v kryptě. Zbytek filmu podle něj pouze zajímavou historickou událost redukuje na nudnou filmařinu a rozjímání o morálce, kdy se první hodina neuvěřitelně vleče a znechutí diváka už dopředu. Podle listu jde o promeškanou příležitost.  Film prý skrývá poselství o brutalitě a hrůze války, ale toto poselství je skryté pod vší tou brutalitou filmu a není na něj kladen důraz, píše recenzent. Anthropoid je prý jako lekce z dějepisu odvyprávěná Quentinem Tarantinem. Zmatek, brutalita a zase zmatek ilustrující to, že válka je peklo. Což je podle recenzenta i snímek sám.

Nejlepší film uplynulého léta, anebo propadák?

Další hodnocení na předních filmových serverech jsou také spíše opatrná. Průměrná známka se pohybuje kolem 60% (to my Češi jsme na film o něco víc hrdí, na ČSFD má 81%) a názory sahají od nadšených výkřiků  typu „Jeden z nejlepších filmů roku a nejlepší film léta“ na Movie Nation až po střízlivé výhrady listu Austin Chronicle, že „jako dokument je to mimořádná událost, kterou by však History Channel vyprávěl lépe“.

Valkýra to není

Americká média se v hodnocení pohybují kolem 50%. Hollywood Reporter v podstatě jen popsal děj a prohlásil, že „Valkýra to není“, vadí mu totiž rozvleklé tempo a malé napětí. Spolu s magazínem Variety ocenil hlavně „překvapivě intenzivní finále“ a to, že příběh není okoukaný. Zato Washington Post dává známku plných sto procent a vychvaluje oba hlavní herce, hlavně Cilliana Murphyho, kladně zmiňuje i Geislerovou a zaujala ho nervní, trhaná kamera.

Samá ruční kamera

Tu naopak považuje kritik listu Rolling Stone za jeden z největších mínusů. „Samá ruční kamera, samé mluvení, monotónní vyprávění. Jedině půlhodina v kostele prý ukazuje, jaký doopravdy byl boj za svobodu a klade otázku, jestli za to vůbec stál. Kritikovi se nepozdává ani příliš banální a očekávatelná milostná dvojzápletka…

Fantastické, píší diváci

Široká je také  škála diváckých ohlasů na serveru IMDB, najde se tu výraz „Fantastické!“ stejně jako povzdech, že i Anthropoid potvrzuje tradiční pověst měsíce srpna coby „odkladiště filmového odpadu“ čili titulů, které by v plné sezoně těžko hledaly diváky.

Příběh, který měl být vyprávěn. Jen o něco lépe

Jediné, na čem se shodnou všichni recenzenti je to, že příběh atentátu na Heydricha si zaslouží být vyprávěn, abychom si pamatovali, že kromě Francie, jejíž odboj je zmiňován a zpracováván neustále, tu byly i jiné hrdinné národy. To nás jako Čechy musí nutně těšit. Bohužel, druhá věc, na které se zahraniční novináři shodnou, je to, že režisér Ellis silnému příběhu příliš dobrou službu neudělal. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .  

Vložil: Dáša Vrchotová