Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

To byli všichni při natáčení zhulení? Co se stalo slavnému režisérovi Vladimíru Michálkovi? A proč hraje Jakub Prachař dementní lopatu? Nejhorší film roku, píší diváci; známý kritik je ještě zlověstnější

08.10.2016
To byli všichni při natáčení zhulení? Co se stalo slavnému režisérovi Vladimíru Michálkovi? A proč hraje Jakub Prachař dementní lopatu? Nejhorší film roku, píší diváci; známý kritik je ještě zlověstnější

Foto: BontonFilm

Popisek: Prázdniny v Provence: Prachař, Kotek, Hádek.

„Při vzniku Prázdnin v Provence se muselo dít něco hrozně dramatického a smutného a moc by mě zajímalo, co to bylo,“ píše filmový kritik František Fuka. „Byla omylem zničena polovina natočeného materiálu? Bylo najednou nutno udělat premiéru o půl roku dříve, než bylo plánováno? Byli všichni při natáčení zhulení a opilí krásou Francie? Je celý film jen nějaký složitý prostředek, jak vyprat peníze z trestné činnosti,“ ptá se. Jak jinak si taky vysvětlit vznik téhle hrůzy…

Letní komedie anebo nejhorší letošní film?

„Komedie, která vás hodí do léta" přichází na začátku podzimu, ač jinak bývají letní komedie jaksi nastaveny na letní projekce. Jenže tenhle letní film je patrně také nejhorším letošním filmem a ani léto by mu nepomohlo. Nepomohli mu totiž ani slušní herci, o režisérovi nemluvě. Výsledek je nula nula, film, na který zapomenete, ještě než skončí závěrečné titulky.

Tvůrci lákají na Kotka, Prachaře a spol.

Podle tvůrců má film navazovat na relativně úspěšnou zimní Padesátku. „Léto neskončilo, zábava trvá. Vojta Kotek, Jakub Prachař a Kryštof Hádek se po zimní komedii Padesátka vrací na plátna kin s letní atmosférou a s francouzskou vůní v komedii Prázdniny v Provence. Režisér Vladimír Michálek je obsadil do rolí tří kamarádů a členů hudební skupiny, kteří utečou před svojí manažerkou až do slunné Francie k tetě jednoho z nich. Trochu se poflakují, hodně si užívají a taky potkají krásnou a sympatickou dívku, která umí lámat srdce. Každý z velké trojky kámošů je jiný, společně pak vrství více či méně šílené situace,“ píše distributor.

Film, ve kterém se nic neděje

Jak film vypadá doopravdy? „Film začíná tím, že se zhulení protagonisté probudí v autě před francouzskou usedlostí, vloupají se dovnitř (protože je to usedlost tety jednoho z nich), zde se znovu zhulí / opijí a usnou. Pak přijde teta, radostně je přivítá se zřejmým sexuálním chtíčem v očích, a dále se opravdu celý film SKORO NIC NESTANE. Hrdinové se poflakují, hulí, chlastají, polosrozumitelně na sebe hulákají, hihňají se, asi pět minut hrají hudbu, a je konec filmu,“ nemaže se s tím Fuka.

Trailer bohatě stačí

Trailer k filmu nevypadá špatně. Taky aby ne, když obsahuje snad více děje, než je v celém snímku. Ve filmu se totiž nevyskytuje ten voiceover, který je v traileru, takže divák netuší, kdo je kdo, a proč se děje to, co se děje.

Retardované lopaty a budžkničemové

Jedním z úplně zásadních problémů filmu je podle kritiky casting, respektive styling hrdinů. „Hlavním představitelům je mezi 28 a 34 lety, ve filmu vypadají (čistě vizuálně) ještě starší, ale přitom se neustále, bez výjimky chovají, jako kdyby jim bylo mezi 18 a 20 lety. Přitom jim podle náznaků v dialozích („15 let jsem nezaměstnanej") pravděpodobně opravdu má být něco kolem třiceti, a tudíž to asi opravdu mají být retardované lopaty a budižkničemové, kterým moc nejde ani ta hudba,“ komentuje Fuka.

Krausová měla dabla na prsa

A další obsazení? „Jana Krausová (tetička) sice vypadá na svůj věk velmi dobře, ale když ukazuje jednomu z hochů nahá ňadra (která, odvážím se tvrdit, nejsou skutečnými ňadry 62leté Krausové, neboť se nikdy nevyskytnou ve stejném záběru jako její obličej) a víceméně si říká o sex, působí to značně zlověstně,“ oklepe se kritik.

Dementní nadržené děvče?

„Zlověstně ostatně působí v tomto filmu většina vztahů muž/žena. Čechofrancouzka Sofie se seznámí s hrdiny tím způsobem, že bez pozvání a bez zaklepání vlezou do její ložnice, když telefonuje, a začnou dělat vulgární sexuální narážky (část scény je vidět v traileru), aniž by tušili, že jim Sofie rozumí. Sofie skončí hovor, odpoví jim jednou větou (která je v traileru) a následuje okamžitě střih k bazénu, kde Sofie jednoho z těchto tří kluků balí. Protože jí zřejmě svými sexuálními narážkami zaimponoval. Nemám nic proti tomu, když se v nějakém filmu vyskytuje postava dementního nadrženého děvčete, ale taková postava pak nemá scenáristické právo řešit trauma svého vztahu s matkou a dávno zmizelým otcem,“ píše Fuka.

Samá zápletka, žádná pointa

Tyto megazápletky jsou sice banální a šíleně scenáristicky neobratné, ale jsou to víceméně jediné věci ve filmu, které se dají nazvat ´zápletkami´. Kromě nich se ve filmu, jak píše Fuka, odehrají další ´scény´, jako například: Kluci vyhulí lanýže za spoustu peněz. Kluci hrají na svatbě. Do jednohubek na oslavě se omylem dostanou drogy. Jeden z kluků se vyspí s jedním z děvčat – ale žádná z nich k ničemu nevede a nemá pointu. Majitel lanýžů nijak nereaguje na to, že mu bylo vykouřeno sto tisíc. Nikdo z hostů nijak nereaguje na to, že byl na oslavě nedobrovolně zdrogován. A kluk se na konci zřejmě zamiluje do toho děvčete, se kterým se vyspal, což je značně překvapivé, protože spolu spali jen proto, že on byl ožralý a ona vystresovaná, a nestalo se mezi nimi nic dalšího.

Pane Bože, proč?

Fuka dal filmu 20%. Jen o procento si polepšil v hodnocení filmového serveru ČSFD. „Nebyl jsem v kině na ničem horším. To je opravdu film? Nechápu tu pointu a ani co měl být příběh. Ale vlastně tam žádný děj nebyl, dobře, tak se mohu smířit s tím, že to bude slepenec nahodilých, nesmyslných scének, které budou aspoň vtipné. Bohužel ukrutná bída, kde nebyl jediný okamžik, aby mi ucukly koutky. Správné slovo pro tuto slátaninu je Pane Bože proč,“ píše divák Láďa.

Prachař celou dobu jen mele

„Film o tom, jak kluci z kapely jedou do Provence a celou dobu tam chlastaj a hulí... vlastně by vůbec nemuseli jet do Francie, mohli by zůstat doma a výsledek by byl stejný.... Prachař celou dobu buď sere nebo mele hovna, Kotek pořád jenom hulí a Hádek (asi nejsympatičtější ze tří hlavních postav, protože má alespoň nějaký charakter) se pere v bazénu s vysavačem. A pak tu máme nějaké francouzské rodinné drama, přitom vlastně ani pořádně nevíme, kdo je čí matka, otec a dcera... no prostě film ad absurdum. Tu jednu hvězdičku dávám za těch pár vtipných scén (které jsou samozřejmě v traileru, takže ušetřete čas, prachy a iluze a koukněte jen na trailer),“ konstatuje divák Mirek.

Vladimíre Michálku, vážně?

Proč celý film vznikl a vážně měl vypadat takto? Těžko říct. Nejzajímavější je na něm asi jméno režiséra. Prázdniny v Provence natočil bezpochyby jeden z nejosobitějších a nejvýraznějších českých režisérů a jedna z velkých osobností českého filmu posledních dvaceti pěti let, Vladimír Michálek. Jeho „Zapomenuté světlo“ je skvělý film, který se ve své době stal senzací, získal sedm nominací na Českého lva, ale především nabídl pravděpodobně životní a stále nepřekonanou roli Bolkovi Polívkovi. Pak Vladimír Michálek pak představil vesnický eastern „Je třeba zabít Sekala“, který ani po osmnácti letech nezestárl a zůstává mezi tím úplně nejlepším, co se u nás po roce 1989 natočilo. A dostal deset Českých lvů. Naposledy Michálek oslnil sérií Mamon, která vznikla pro HBO.

„Vždycky jsem se snažil, aby moje filmy byly hodně jiné a rozdílné, abych se neopakoval a abych si zkoušel různé žánry. Ale vždycky to byly filmy vážné a dramatické,“ říká o své novince Michálek. „Zato Prázdniny v Provence jsou komedie a to je konečně ta otočka o 180 stupňů,“ pochvaluje si Michálek. Otočka to je. Jen divák se ptá: Proboha, proč? 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .     

Vložil: Dáša Vrchotová