Žhavá část kampaně se blíží

19 let po smrti Voldemorta a 70 let před Harrym Potterem: Fanoušci stříhají metr, v září tu vyjde divadelní hra s Harrym, v listopadu pak film z potterovského světa mudlů a čarodějů. Máme detaily

14.08.2016

Autor: Archiv

Popisek: Harry, Ron a Hermiona na divadelních prknech: Po 19 letech

FOTOGALERIE Před devíti lety vyšla poslední kniha o Harry Potterovi. Spisovatelka J. K. Rowling tvrdila, že už se ke světu čarodějů a mudlů vracet nebude a začala psát detektivky pro dospělé. Ty sice zaznamenaly také velký úspěch, i když se autorka zprvu schovávala za pseudonym, po čaroději s klikatou jizvou na čele se jí ale asi stýskalo. A tak tu máme další knihu ze světa obrýleného Harryho. A pottermánie se rozjíždí na plné pecky.

Nový kousek se jmenuje Harry Potter a prokleté dítě, ale nejde o román, nýbrž o divadelní hru, odehrávající se 19 let po konci série. Harry Potter je v ní unaveným úředníkem a problémy řeší jeho mladší syn, který studuje v Bradavicích a bojuje s tím, že je synem slavného otce – a samozřejmě nejen s tím, ale i se synem dávného otcova protivníka Draca Malfoye.

Harry Potter a prokleté dítě vyjde v nakladatelství Albatros 24. září; čeští fanoušci se tak společně s těmi německými dočkají vydání ve svém jazyce jako první v pevninské Evropě. Knižní vydání scénáře divadelní hry Harry Potter And The Cursed Child – Parts One and Two, která měla premiéru 30. července v londýnském West Endu, do češtiny přeložil Petr Eliáš (původní, skvělý překladatel Pavel Medek bohužel již zemřel).

4,5 milionu výtisků

Česky se knihy dočkáme v září. Zatím je možné v Neoluxoru za pouhých 599 Kč pořídit originál v angličtině. Ten je světovým hitem - americké nakladatelství Scholastic minulý týden na pulty knihkupectví v USA a Kanadě poslalo 4,5 milionu výtisků. Na divadelní hru, které se běžně tisknou maximálně v nákladu 5000 kusů, je to podle deníku Wall Street Journal patrně rekord. Pořád ale nedosahuje 12 milionů výtisků, jež do knihkupectví mířily před devíti lety, když vycházel poslední knižní díl ságy.

Nejprodávanější kniha roku, ne-li desetiletí

Přesto je už nyní pravděpodobné, že nový Harry Potter bude v USA nejprodávanější knihou roku. Podle autorky J. K. Rowling, která tento měsíc oslavila jedenapadesáté narozeniny, divadelní hra ale rozhodně nezačíná novou potterovskou ságu. „Nikdy jsem nechtěla napsat další román. To, co jsem měla shromážděné o příští generaci Potterů, se ale ideálně vešlo do formátu divadelní hry," řekla spisovatelka agentuře Reuters.

Pět hodin v divadle?

Hra se momentálně hraje v Londýně, vstupenky do divadla jsou vyprodané do příštího jara, v srpnu do prodeje zamíří dalších 250 tisíc vstupenek na reprízy až do prosince 2017. Divadelní hra Harry Potter a prokleté dítě je rozdělená na dvě části. V knižním vydání má 343 stran, v londýnské inscenaci trvá i s přestávkou neskutečných pět hodin. Lístky stojí od 30 do 130 liber (zhruba 960 až 4200 Kč). Představení u britských a amerických kritiků sklidilo vesměs pochvalné recenze. „Před 20 lety začala jedna generace díky Harrymu Potterovi číst. Prokleté dítě by mohlo totéž udělat pro divadlo," napsal americký kritik Matt Trueman.

Kdo se hry chytí u nás?

J. K. Rowling již minulý měsíc uvedla, že doufá v brzké inscenace hry v zahraničí. „Rádi bychom, aby se hrála i jinde než jen v Británii a v Americe. Je to ale velký a náročný kus, takové představení se nedá vyrobit přes noc," dodala producentka londýnské inscenace Sonia Friedman – kdo by se Harryho Pottera mohl chytit u nás? Že by Hudební divadlo v Karlíně? Takový Noid Bárta jako stárnoucí Harry a po jeho boku třeba Lucka Bílá jako Hermiona – kterou v Anglii hraje černoška, k čemuž se Rawling vyjádřila, že vlastně nikde v potterovské sáze není nic, co by tomu odporovalo - ? To by jistě byl hit.

Potter míří i do kin

Potterovská mánie neutichne ani na podzim. 17. listopadu začnou také česká kina promítat film Fantastická zvířata a kde je najít, který rovněž vychází z předlohy J. K. Rowling a odehrává se ve světě čar a kouzel – pro změnu sedmdesát let před událostmi z Harryho Pottera.

První část magické trilogie diváky zavede do New Yorku dvacátých let dvacátého století, kde mladý čaroděj Newton Scamander pracuje na učebnici Fantastická zvířata a kde je najít, učebnici, kterou mimochodem, jak potterologové dobře vědí, používal i Harry, Ron a Hermiona ve škole. Mladý magizoolog zjišťuje, že život je pro kouzelníka na americké půdě mnohem složitější než v jeho domovině. Příběh není přímým předchůdcem původní bradavické ságy, i tak ale fanoušci doufají, že se na plátně mihne známá tvář v podobě mladého Brumbála, jenž ostatně ke knize Fantastická zvířata a kde je najít napsal předmluvu. V roli Scamandera se představí britský idol Eddie Redmayne, nositel Oscara za roli postiženého fyzika Stephena Hawkinga ve filmu Teorie všeho.

Miliardový potterovský průmysl J. K. Rowling v posledních dnech prostě opět vzkvétá. Knih o čarodějnickém sirotkovi s klikatou jizvou na čele se ve světě prodalo více než 450 milionů kopií, přeloženy byly do 78 jazyků. Filmy na motivy knih o Harrym vydělaly po světě přes sedm miliard dolarů (více než 170 miliard Kč). A vypadá to, že příval peněz hned tak nevyschne… Na to, že to celé začalo jako dojemná historka o nezaměstnané mamině, co si smolí pohádky na ubrousky v kavárnách, slušné, že?

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Dáša Vrchotová