Teroristické útoky v Evropě jsou děsivé, horší masakry na nás ale číhají jinde. Jsou důkazem, že občané nejsou řádně chráněni a více práv mají v Česku pachatelé? Vypadá to tak
06.08.2016
Foto: Wallpaper
Popisek: Reklama na opravdu „rychlá“ auta. Ilustrační foto
Jakkoliv jsou téměř každodenní zprávy o teroristických útocích v Evropě děsivé, mnohem vážnější jsou fakta o obětech jiných trestných činů, jimž zdaleka není věnována taková pozornost. Stovky českých občanů se ročně stanou oběťmi agresorů na silnicích. Jejich vrahy jsou stále častěji zdrogovaní a cyničtí řidiči. A přibývají i vraždy, spáchané duševně nemocnými lidmi.
V posledních dnech přinesla média zprávy o tragických nehodách, které se odehrály během letošních prázdnin. V posledním červencovém víkendu na silnicích zahynulo třináct osob a stal se tak prozatím nejhorším víkendem tohoto roku. Nedávno zabil řidič matku se dvěma malými dětmi, tento týden se zase obětí masakru stali rodiče čtyř dětí, jedno z nich bylo vážně zraněno. Podle informací Deníku Blesk je viníkem muž, který již způsobil několik vážných nehod a měl dokonce přijít o řidičský průkaz. Další pachatel den nato při jízdě autem srazil lékaře, jedoucího na kole, z místa nehody ujel a poté způsobil další incident, při němž zahynul řidič a několik dalších lidí bylo zraněno.
Stále vice agresorů
Většinu nehod na našich silnicích zaviní agresívní způsob jízdy a nepřiměřená rychlost. Za posledních pět let navíc dvojnásobně stoupl počet havárií, které spáchají zfetovaní řidiči. Také v tomto případě je Česko na prvním místě v evropském žebříčku. Zatímco počet obětí nehod, způsobených pod vlivem alkoholu mírně klesá, prudce roste vliv drog, především amfetaminů. Již téměř každý desátý řidič se tak stává hrozbou pro bezpečnost silničního provozu. A další riziko znamenají řidiči, kteří při jízdě telefonují nebo píší textové zprávy, řidiči kamionů pak dokonce při řízení sledují filmy. Šokující je počínání řidičů, kteří vybržďují kolemjedoucí auta nebo po nich během jízdy střílejí.
Likvidační pokuty?
I když se u nás neustále hovoří o tom, že jsou pokuty a tresty za přestupky nízké, politici jejich zvýšení stále jenom slibují. Kritici možného zvýšení pokut se naopak nechávají slyšet, že by byly vyšší sankce likvidační. Ministr dopravy Dan Ťok připravuje zákon, podle něhož by se mohly pokuty za dopravní přestupky zdvojnásobit a jejich nejvyšší možná sazba by tak ze současných padesáti tisíc vzrostla na sto. Řidičský průkaz by díky tomu mohl být odebrán až na čtyři roky. Jenže schválení zákona je v nedohlednu, nachází se teprve ve stádiu připomínkového řízení a jeho definitivní verze se jistě neobejde bez lobbingu. Zatímco řada řidičů proti zvýšení pokut protestuje a za jednoho z viníků nehod považují katastrofální stav českých komunikací i špatné předpisy, mnoho lidí by bylo pro ještě přísnější pokuty. Například za jízdu pod vlivem drog jsou pro doživotní odebrání řidičského průkazu.
Kolik lidí ještě musí zemřít?
Stejně alarmující jsou informace o obětích útoků duševně nemocných lidí. A to nejen o vraždách, jichž se dopouští na nevinných obětech, ale i přístupu odborné veřejnosti k nim. Osoby nebezpečné sobě i svému okolí jsou často propouštěny z léčeben a jejich práva jsou tak mnohem větší než práva jejich obětí. Krajské listy.cz již v minulosti několikrát upozornily na fakt, že pokud například příbuzní chtějí včas dostat psychicky nemocného člena své rodiny na léčení, jsou v podstatě bez šancí, pokud dotyčná osoba odmítá tzv. dobrovolnou hospitalizaci. Téměř neuvěřitelný je čerstvý případ ženy, která byla z psychiatrické léčebny propuštěna dokonce proti své vlastní vůli. Přesto, že varovala lékaře, že někomu ublíží, ocitla se bez lékařského dohledu a skutečně pár hodin na to zavraždila nevinnou oběť v obchodním domě. Veřejnost se zcela právem ptá, kolik lidí ještě musí zemřít, aby se státní aparát konečně začal těmito tragédiemi vážně zabývat.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adéla Hofmanová