Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Český zákazník je podle nákupčích obchodních řetězců buran bez chuti, zato pěkný skrblík, který prahne po laciném tovaru… Časopis dTest porovnal 27 výrobků u nás a na Západě, je to alarmující

20.07.2016
Český zákazník je podle nákupčích obchodních řetězců buran bez chuti, zato pěkný skrblík, který prahne po laciném tovaru… Časopis dTest porovnal 27 výrobků u nás a na Západě, je to alarmující

Autor: Hans Štembera

Popisek: Zboží v českém a německém Kauflandu se diametrálně liší.

Jsou u nás potraviny ve velkých řetězcích méně kvalitní než ty od stejných firem u západních sousedů? Časopis dTest porovnal 27 výrobků a to, co zjistil, vás asi nepotěší. Češi ale zase za potraviny utrácí méně než jindy. Jenže i to má svůj důvod – kupujeme blafy.

Jak jsou na tom obecně české potraviny s kvalitou? Podíl výdajů českých domácností na potraviny a nealkoholické nápoje podle serveru Lidovky.cz poklesl z 19 procent na 17 procent. Podíl výdajů na potraviny je významným ukazatelem životní úrovně. Bohatší ekonomika má vždy nižší podíl výdajů na potraviny. Lucemburčané za ně utrácejí 8,8 procenta příjmů. Švédové 12,7 procenta. Španělé 14,4 procenta, Italové 18,8 procenta, Poláci 22,7 procenta, na druhém konci žebříčku jsou občané Černé Hory, kteří za jídlo utratí dokonce 40 procent. Hurá, potraviny jsou levnější. Jsou ale kvalitní?

V Německu mají i lančmít z masa

Sotva. Co je v českých hypermarketech vydáváno za luxus, je na západ od našich hranic v lepším případě průměr. V horším případě jde o zboží sice se západní značkou, ale vyrobené pro náš trh za použití méně kvalitních materiálů. Rozdílná kvalita byla vícekrát dokumentována chemickým rozborem. Například česká Nutella obsahuje více cukru a méně kakaa než německá, zato je asi o 15 procent dražší. Na obranu společnosti Ferrero je třeba uvést, že česká Nutella stále patří mezi nejlepší výrobky ve své kategorii. Totéž se ovšem nedá tvrdit o lančmítu značky Tulip, jehož západní verze je z masa, zatímco ta naše ze separátu, opět při vyšší ceně.

Je český zákazník buran bez chuti?

Kritizovaní výrobci většinou argumentují tím, že přizpůsobují složení výrobku chutím obyvatelstva. A proč by pak Češi masově jezdili na nákupy do Německa? Kvůli kvalitě, samozřejmě. Jenže našemu trhu vévodí několik hypermarketových sítí. A v nich několik nákupčích, kteří mají evidentní představu, že český kupec je buran bez chuti, zato pěkný skrblík, který prahne po laciném tovaru. Výsledek pak zakoušíme všichni.

Smutný konec karlovarských trojhránků

Tak třeba karlovarské trojhránky. Kdysi skvělý zákusek s chutí oříšků a kakaa. Nyní nepohledná a nechutná hnědá hmota vhodná jako pohoštění pro návštěvu, kterou už nechcete podruhé vidět. Trojhránkům nepomohl zápis do rejstříku chráněných označení původu a chráněných zeměpisných označení: kvalita jde setrvale dolů. Pomohlo by přestat je kupovat? Vám ano, jejich výrobcům by to asi bylo jedno. Hlavně, že jsou levné. Argumentem výrobců pak je mantra: Zkoušeli jsme vyrábět kvalitněji, ale zákazníci to nekupovali.

Kaufland a Billa, jiné u nás a v Německu

Na rozdíly v kvalitě potravin vyráběných pro velké řetězce či firmy pro náš a západní trh se zaměřil časopis dTest. Testům podrobil rozličné potraviny, například balené pečivo, nápoje, čokoládové pochoutky, jogurty, majonézy či šunky. U nich porovnal složení uváděné na etiketách a provedl slepý chuťový test. „U známých značek jsme ve většině případů nenašli rozdíly ve složení mezi výrobky prodávanými v Rakousku a v Česku,“ uvádí šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmannová.  Jiné složení se ale projevilo při porovnání stejných výrobků obchodních řetězců Kaufland a Billa, které jsou pro každý trh vyráběny jinými společnostmi.

V českém toastovém chlebu konzervanty a fazolová mouka

V několika málo případech ze srovnání vyšly lépe české potraviny, jindy byl obsah totožný, ale nejčastěji české výrobky vykazovaly nižší kvalitu než rakouské či německé. „Čeští zástupci měli rezervy především v obsahu důležitých složek, jakými jsou například maso a ovoce. Také jsme vypozorovali, že často deklarují i více přídatných látek. Například české toustové chleby ve srovnání s německými obsahovaly navíc konzervant a značně netradiční sójovou či fazolovou mouku. U celozrnných toustových chlebů pak byl výrazný rozdíl i v podílu celozrnné mouky. V německém byl 59%, v českém jenom 19%,“ říká Hoffmannová.

Rakouská toastová šunka nám přijde podezřele dokonalá

Máme ale i prvenství - lépe než její rakouský protějšek dopadla tuzemská majonéza Clever. Oproti rakouské deklaruje česká verze vyšší obsah tuku a vaječných žloutků, a tak nepřekvapí, že dopadla lépe i v chuťovém porovnání. Našim spotřebitelům ovšem mnohdy podle testu vyhovovaly tuzemské, méně kvalitní výrobky. „U toustové šunky Clever, která v Rakousku obsahuje 91 % masa a v Česku 72 % a zahušťovadla, vyhovovala hodnotitelům právě ta tuzemská. Rakouský výrobek se jim zdál svou barvou a vzhledem až podezřele dokonalý,“ říká Hoffmannová a dodává: „Podobně i německý vídeňský párek K-Classic obsahoval více masa a méně tuku než ten český, ale hodnotitelé přesto preferovali český párek kvůli jeho šťavnatosti.“

Co s tím?

Český konzument je tedy za prvé skeptický a za druhé méně náročný. Co s tím?  „Požadujeme přijetí opatření, aby běžný spotřebitel byl schopen již při nákupu rozlišit, že je daný výrobek na evropský trh uváděn v různých variantách, a určit, o jakou konkrétní variantu se jedná. K tomu by mu mohla pomoci třeba jasná informace na obalu výrobku. Jednáme o tom nejen s českými ministerstvy, ale i s komisařkou Věrou Jourovou a některými poslanci Evropského parlamentu,“ uzavírá vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

A tak zatím část českých zákazníků dlabe české blafy, protože na víc nemá peníze, a druhá část vyráží za nákupy do Německa…

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.                         

 

Vložil: Lucie Kolouchová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace