Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Mařenka je svazačka s rudým šátkem, Jeník disident v kožené bundě, rodiče vzorní straníci a Kecal okresní komunistické kápo... Jak nám zprznili národní poklad, Prodanou nevěstu

03.06.2016
Mařenka je svazačka s rudým šátkem, Jeník disident v kožené bundě, rodiče vzorní straníci a Kecal okresní komunistické kápo... Jak nám zprznili národní poklad, Prodanou nevěstu

Autor: Archiv

Popisek: Prodaná nevěsta po španělsku

Letos v květnu je tomu 150 let, co měla v Prozatímním divadle slavnostní premiéru komická opera Bedřicha Smetany a Karla Sabiny Prodaná nevěsta. Ta patří k největším českým národním pokladům a stále se těší obrovské oblibě. Dokonce se dá říci, že je to jeden z největších superhitů na českých jevištích. Často se hraje také v zahraničí, kde s ní ovšem někteří umělci zacházejí způsobem, který nelze označit jinak než za zprznění.

Snad málokteré dílo z světového operního fondu prošlo takovými změnami a verzemi jako právě Prodaná nevěsta. A platí to již od dob Smetanových. Podobu, jak ji známe ze současnosti, předcházel dosti komplikovaný vývoj. Nejdříve měla pouze dva akty a nejpopulárnější výstupy,  na které dnes chodí publikum především, vlastně  vůbec neobsahovala.  Původní, výrazně kratší verzi z roku 1866 například  před několika lety uvedlo jako raritu Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem. Obsahovala třeba dnes většinou chybějící  kuplet principála a Esmeraldy, kritizující společenskou přetvářku. 

Nejlepší Mařenka? Moderní!

Inscenace režisérky Karly Štaubertové se dočkala rozpaků i uznání, Petra Šimková Alvarez byla za svoji Mařenku dokonce nominována na Cenu Thálie a byla označena za jednu z nejlepších Mařenek vůbec.  Porota ocenila, že vytvořila plnokrevnou venkovskou dívku. Nutno ovšem dodat, že moderní. Jedna z recenzí zhodnotila Prodanou nevěstu z Ústí jako svérázný příspěvek do diskuse, jak inscenovat  tituly z kategorie rodinného stříbra. Tvůrci k ní rozhodně nepřistupovali s pietou a hned v úvodu nechali ženskému sboru od hlavy odletět holubičky. Všichni účinkující pak vystupovali v často bizarních kostýmech,  kupříkladu Vašek v  manažerském obleku. Pozornost vyvolala také paní Kecalová v podání mima Jaroslava Čejky. 

Svazácká Prodanka

Svérázná inscenace Severočeského divadla je však pouhým nevinným, v podstatě zábavným experimentem, ve srovnání s tím, co s Prodanou nevěstou provedli ve Španělsku. V rozhovoru pro ČT 24 jedno z kontroverzních nastudování popsal sólista opery Národního divadla Aleš Briscein, který tam zpíval Jeníka. Zatímco u nás se vždy proti sobě postaví tábory konzervativců a modernistů, v zahraničí k našemu národnímu pokladu přistupují zcela bez předsudků. Ve španělské Valencii například Prodanou nevěstu zasadili do hluboké totality, kdy byla Mařenka svazačkou s rudým šátkem, Jeník disidentem v kožené bundě, rodiče vzorní straníci a Kecal okresní kápo,  tahající za všechny nitky. Principál měl proslov podle Husáka. „My jsme se ohromně bavili, ale ve zdejších podmínkách je to těžko realizovatelná inscenace, “ líčil Briscein. 

Zlatá střední cesta

Aleš Briscein nyní hraje Jeníka v Národním divadle. V inscenaci, která nejde cestou provokativní interpretace, ani cestou konvenční nápodoby zastaralých vzorů. Příběh Prodané nevěsty je režisérkou Magdalénou Švecovou uchopen s něhou, inteligentním humorem i s pochopením pro dávno zmizelý řád života na české vesnici. Podle ředitele Národního divadla Jana Buriana se od dob prvního provedení Prodané nevěsty na této scéně odehrálo již dvacet různých nastudování, které  dosáhly více než tři a půl tisíce repríz. Kdykoliv se „Prodanka“ objeví v programu, je neustále vyprodaná.  Podle něj obliba tohoto operního evergreenu spočívá v tom, že jsou v něm věci, které Češi mají rádi.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Adéla Hofmanová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace