Žhavá část kampaně se blíží

Krev na jevišti: Herecká legenda se tak vážně zranila, že skončila na operačním sále. Nezapomenutelný člen Divadla Járy Cimrmana dokonce zaplatil úraz v divadle životem. A Lukáš Vaculík...

25.05.2016

Autor: TV Markíza

Popisek: Emília Vášáryová utrpěla při představení vážný úraz. Podle informací serveri Čas ji lékaři v neděli operovali a je ve stabilizovaném stavu.

Přímo na jevišti divadla, kterému šéfuje její švagr, utrpěla Emília Vášáryová vážný úraz. Namísto uměleckého zážitku zasahovali na jevišti lékaři a záchranáři a populární herečka musela okamžitě podstoupit náročný chirurgický zákrok.

Vysoké podpatky a sedm křížků na krku – z toho většinou nekouká nic dobrého. Na vlastní kůži se o tom bohužel přesvědčila o víkendu i slovenská legenda Emília Vášáryová. Během představení Život na trikrát v bratislavském divadle Štúdio L+S, kterému šéfuje její švagr Milan Lasica, nešťastně upadla a tak vážně se zranila, že ji záchranáři museli přímo z jeviště odvézt do nemocnice.

Všechno se seběhlo během několika vteřin. Paní Emília nešťastně zadrhla o koberec jedním ze střevíčků s vysokými podpatky, které vyžadoval její kostým. Upadla a už nedokázala sama vstát, a tak bylo představení půl hodiny před koncem okamžitě přerušeno a vedení divadla přivolalo záchranáře. Ti ji s podezřením na zlomeninu kyčelního kloubu a v obrovských bolestech převezli do bratislavské nemocnice Ružinov, kam ji doprovodila její mladší sestra a Lasicova manželka, známá herečka a politička Magda Vášáryová. Tam herečka okamžitě podstoupila sérii vyšetření, na jejichž základě lékaři zjistili, že má zlomenou stehenní kost, a tak byla okamžitě operována.

Unavená kulisa

Emília Vášáryová není zdaleka jedinou umělkyní, která při výkonu své profese utrpěla pracovní úraz. Před čtyřmi lety byla zraněna přímo na jevišti Stavovského divadla Iva Janžurová, na niž se během představení Marie Stuartovna zřítila postranní kulisa. Záchranná služba ji odvezla do nemocnice, kde lékaři během prvního vyšetření zjistili, že utrpěla šok, pohmožděniny a odřeniny a trápí ji bolesti zad, hrudníku, ruky a hlavy. K pádu kulisy došlo ve chvíli, kdy byla do výšky šesti metrů vyzdvižena zadní stěna. Boční kulisa byla zajištěna pěti bočními vzpěrami, jenže místo, kde byl připevněn poslední z pěti klíčů, kterými je kulisa připevněna k podlaze, bylo narušeno častým navrtáváním, a proto došlo k jeho uvolnění. Prozkoumání čtvrté a třetí vzpěry ukázalo, že materiál byl narušen únavou, a tak zbývající dva klíče neměly šanci dekoraci udržet.

Vražedný krok do prázdna

Jaké to je skončit nedobrovolně mezi diváky, to si vyzkoušel těsně před vánočními svátky roku 2007 legendární Jan Skopeček. „Jednadvacátého prosince jsme ve Strašnickém divadle hráli představení Údolí včel, kde hraju otce, který v průběhu hry zemře a pak chodí strašit syna. Stalo se to skoro na konci. Chodil jsem po tom jevišti snad stokrát, ale tentokrát jsem byl nepozorný, šlápl jsem do prázdna a už jsem letěl,“ prozradil později. Představení chtěl nejprve dohrát, kolegové ho ale raději nechali ihned převézt do nemocnice na Vinohradech. „Rentgen naštěstí neodhalil žádnou zlomeninu. Když to ale druhý den přišlo k sobě, byla to strašná bolest,“ dodal. Při pádu nicméně utrpěl zranění hlavy, obličej měl plný modřin, kvůli nimž se mu i špatně mluvilo. Nejbolestivější prý ale byla zablokovaná krční páteř.

Svou lásku k divadlu dokonce zaplatil životem pětaosmdesátiletý herec a dirigent Pavel Vondruška, který se těžce zranil, když 28. prosince 2010 spadl nešťastnou náhodou z pětimetrové výšky do orchestřiště Stavovského divadla během provádění zahraničních turistů po budově. Okamžitě byl převezen do motolské nemocnice, kde ho lékaři uvedli do umělého spánku, z nějž se ale probral už jen krátce. Na následky zranění bohužel 5. února 2011 zemřel.

Nečekaný pád mezi diváky

Obrovské drama zažilo v prosinci 2012 pražské Divadlo Kalich, když se při představení Robin Hood utrhlo lano s Janem Křížem. Herec spadl do hlediště, kde zranil kromě sebe i pět diváků, mezi nimiž bylo i šestileté dítě. A právě to zranil na hlavě ocelový hák, který byl uvázán na konci lana. Kříž žádné vážnější zranění neutrpěl a po několika hodinách byl propuštěn z nemocnice. „Lano bylo umístěno nad uličkou, takže diváci utrpěli spíše leknutí a šok,“ dodal. Podle vyjádření odborníků byla příčinou nehody zřejmě skrytá vada materiálu.

Proklaté schody

Vážné zranění utrpěla před třemi lety během vystoupení ve slovenské Galantě zpěvačka Hana Zagorová. Osudný se jí stal pád na schodech v zákulisí, při kterém si zlomila kost v rameni. „Šla jsem se rychle převléknout do šatny, na schodech se ještě otáčím a ptám se, kde je WC, a řach, byla jsem na zemi. Všechny schody byly stejně vysoké, ale ten jeden byl nějak vyšší. Je to prokletý schod. Později jsem se dozvěděla, že se o stejný schod rozmlátil Miro Žbirka,“ prozradila. Okamžitě po pádu sice odjela do nemocnice k ošetření, pak se ale do koncertního sálu vrátila a dozpívala většinu písní. Diváci na ni trpělivě čekali a přivítali ji mohutným potleskem. „To Haně dodalo tolik energie, že i přes velké bolesti odzpívala větší část svého programu,“ prozradil médiím kapelník Jiří Dvořák.

Podobně doplatila loni v létě na krkolomné schody v zákulisí i zpěvačka Anna K. Podvrtla si nohu a při nekontrolovaném pásu utrpěla vážné zranění, kvůli němuž musela do nemocnice. „Mám otřes mozku, stehy na čele, kůžička z lícní kosti trochu chybí a taky někde na zemi musel zůstat kousek mého obočí,“ prozradila Blesku bezprostředně po nehodě.

Na jevišti cedil krev

Loni v září se bolestivě zranil při představení muzikálu Děti ráje v brněnském Bobycentru populární Lukáš Vaculík. Během scény, kdy vytahuje nůž z kapsy, aby opravil lampu, si vážně pořezal ruku přímo na jevišti. V zákulisí pak okamžitě zasáhl jeho kolega Bořek Slezáček, který mu ránu převázal. Sice hodně krvácela, takže Vaculík měl od krve i boty, přesto ale musel vzápětí znovu na scénu, takže nebyl čas volat zdravotníka. I s hlubokou řeznou ránou představení dohrál.

K naprosto neočekávanému úrazu došlo počátkem loňského listopadu v Žižkovském divadle Járy Cimrmana. Zhruba čtyřicet minut po začátku představení oznámil jeden herec divákům, že vypadl elektrický proud. Poté se vrátil a oznámil, že hlavního představitele Michala Isteníka z brněnského souboru Buranteatr zasáhl proud. Postižený putoval rovnu do nemocnice, tam ale nebyly zjištěny žádné trvalé následky a byl brzy propuštěn.

Dramata v zákulisí

Úrazy se ve stáncích umění nevyhýbají ani těm, které divák na jevišti nevidí. Například letos v lednu se vážně zranil v pražském Divadle ABC kulisák, který se zřítil při přípravě dekorací pro představení do zhruba třímetrového propadliště. Přivolaní záchranáři ho převezli do nemocnice mimo jiné s otřesem mozku, četnými pohmožděninami a zhmožděninami páteře.

Doposud asi největší drama ale zažilo jen o pár dnů později brněnské Národní divadlo, kde se při představení Je třeba zabít Sekala rozhodl jeden z techniků ukončit život skokem z provaziště. Diváci přestali hrůzou dýchat, když při scéně, kdy jdou venkované na hřbitov, spadlo náhle na jeviště lidské tělo. „Vedení okamžitě ukončilo hru a volalo policii a záchranku,“ řekl Blesku očitý svědek. Proč chtěl muž tak drasticky ukončit život, nikdo neví.

Lucie Zedníčková si pořádně naběhla. S partnerem se těšila na romantiku jako hrom, jenže se z ní vyklubala katastrofa, při níž šlo málem o život. Noční samota ve dvou se jim totiž pořádně vymstila

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adina Janovská