Modré parkovací zóny? Nosek z ODS je „zas tak moc nechce“
15.03.2013
Autor: Martin Tyburec
Popisek: Dočkají se těchto modrých pruhů na silnici i obyvatelé Prahy 8?
Obyvatelé Prahy 8 se vytoužených modrých parkovacích zón asi jen tak nedočkají.
Praha 8 uspořádala v loňském roce společně se senátními volbami anketu, ve které se svých občanů ptala, zda mají zájem o zavedení takzvaných modrých zón parkování.
Výsledek byl poměrně jasný. Například v Karlíně, kde je v některých oblastech obsazenost parkovacích míst na neuvěřitelných 180 %, se pro zóny vyslovilo přibližně 67 % lidí. Místní radnice proto v září podala příslušnou žádost na magistrát, aby už letos mohla zóny zavést. To se ovšem nemusí povést. Hlavní město, které jediné může zóny zřídit, se totiž vůbec nemá k činu.
Důvodem zdržení je podle Michala Švarce (TOP 09), místostarosty Prahy 8 zodpovědného za dopravu, především neochota magistrátního náměstka pro dopravu Josefa Noska (ODS). Michal Švarc pro Krajské listy.cz doslova řekl: „Když jsem se ho ptal, jaký si představuje harmonogram, tak mi odpověděl, že to bude kolem roku 2015 nebo 2016. To si říkáte – aha, tak ten pán pro to zřejmě až tak moc nadšený není. To je samozřejmě legitimní. Přesto si myslím, že by mu na Praze 8 mělo víc záležet. Už proto, že tu býval starostou.“
Pes je zakopaný ve způsobu výběru provozovatele zón
Celá záležitost, která se kromě Prahy 8 týká i Prahy 3 a 10, se zřejmě zadrhla na výběru provozovatele zón. Ten nejenže modré čáry namaluje na silnici, ale hlavně na nich bude dál vydělávat. Část pražských radních z TOP 09 se totiž domnívá, že parametry pro výběr provozovatele (pocházející mimochodem ještě z doby primátora Pavla Béma) jsou nastaveny netransparentně a jsou ušité na míru určité firmě. Chtěli by je proto změnit. Sám Nosek s tím ale nesouhlasí. Na otázku Krajských listů.cz, zda považuje současný způsob výběru provozovatele zón za transparentní, písemně odpověděl: „Způsob výběru provozovatele tzv. modrých zón je samozřejmě transparentní. Jedná se o klasické výběrové řízení.“
Na pondělní schůzce zástupců zmíněných městských částí s radními hlavního města v čele s náměstkem pro dopravu Noskem ovšem zazněl návrh, který by mohl celou situaci provizorně vyřešit. „Pan radní pro legislativu Lukáš Manhart (TOP 09) navrhl, aby tedy modré zóny po nezbytně dlouhou dobu, než se nastaví nový systém výběru realizátora, provozovala nějaká společnost vlastněná hlavním městem. Na mysli měl pravděpodobně Pražské služby. To se mi zdálo jako dobrá možnost. Pan náměstek Nosek se k tomu ale moc nevyjadřoval a řekl pouze, že by to musel probrat ve své partaji,“ popisuje schůzku Švarc.
Žádná městská firma to neumí
Protiargument náměstka Noska se opírá především o skutečnost, že s takovou prací nemá žádná městská firma valné zkušenosti. „Je to možné, ale nebylo by to jednoduché, protože žádná ze společností vlastněných městem nikdy v minulosti nic takového neprovozovala a nemá tudíž přiděleny žádné finance, zaměstnance a nevlastní ani nutné know-how,“ napsal ještě Nosek.
Obyvatelům Prahy 8, kteří si zóny přejí, tak zřejmě kvůli neochotě náměstka Noska hrozí, že se míst na parkování před svými domy jen tak nedočkají. Jejich čekání se klidně může protáhnout o další dva roky.
Martin Tyburec
Vložil: redaktor KL1