Prostě na to dohlídneme? ANO, a nejlepší výhled je z Dubaje, že. Pirát ale upozornil na horší věci
14.12.2017
Foto: Seznam.cz / repro
Popisek: Ondřej Profant
Minulý týden spadla lávka v pražské Troji. Zraněni byli čtyři lidé, z toho dva vážně. Nehoda vyvolala tlak na magistrát města Prahy, aby proběhla hloubková kontrola všech mostů a lávek, které vedou přes Vltavu a přidružené přítoky. Pozvání do pořadu Duel serveru Seznam Zpravy.cz přijal Ondřej Profant za Piráty. Z Duelu se omluvil Petr Dolínek z ČSSD kvůli zasedání krizového štábu. K tomu je třeba říci, že krizové štáby byly zatím jen dva...
A to proto, že bezprostředně po pádu lávky primátorka Krnáčová svolala ten první, jenže měla málo času (musela na candrbál), a vzápětí zamířila na dovolenou. Takže ten druhý krizový štáb se holt konal až po více než týdnu... Již jsme o tom psali. Krnáčové Dubaj se sice hodí do titulku (je to mimořádně nevhodné a od primátorky lidsky necitlivé, ale, jak dále uvidíte, pirátský zastupitel má daleko vážnější námitky, než je nějaká dovolená...

Tato montáž obíhá internetem...
Ondřej Profant hned v úvodu rozhovoru moderátorce Duelu citoval zprávu, kterou vydali Piráti a která se dotýkala právě zmíněné lávky na Tróji. Zpráva upozorňovala na korozivní procesy u nosných lan. Profant zmínil Libeňský most, u kterého je možné ovlivnit provoz například omezením tramvají. U pěší lávky je to téměř nemožné, byť, spíše ironicky, zmínil Radotínskou lávku, u které stojí cedule s nápisem, ať lidé přecházejí jednotlivě. Profant tuto metodu označil za výsměch.
Měli jsme zasedání o rozpočtu, z Technické správy tam nikdo nebyl
„Největší problém je v Technické správě komunikací, tato organizace je správcem komunikací, včetně většiny mostů. A je to organizace, která je za to zodpovědná. My jsme tři dny před tím neštěstím měli zasedání, kde se schvaloval rozpočet. Ale nikdo z Technické správy tam nebyl a nežádal peníze, neříkal my máme tady problém a potřebujeme na to peníze.“ Pokud je ve správě špatné vedení, má se vyměnit, nečekat na to, až spadne most, komentoval incident Profant pro Duel serveru Seznamzpravy.cz.
Komunikace mezi TSK a městem
Technická správa komunikací se změnila z příspěvkové organizace na akciovou společnost, došlo k reorganizaci. To vedlo jen k tomu, že se TSK ještě více vzdálila od řízení města, řekl Ondřej Profant pro Duel. Mělo to vést k osamostatnění TSK, ale ne k přestřižení komunikace mezi TSK a městem. A právě problém obtížné komunikace, podle Profanta, musí vidět každý Pražan prakticky na každé silnici.
Zodpovědnost by měl nést Dolínek
Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek by měl, podle Profanta, převzít za stav osobní zodpovědnost, protože nebyl schopen za tři roky vyměnit vedení TSK. A narazil i na to, že Dolínek kumuluje funkce, kdy k funkci náměstka vykonává ještě práci poslance. Profant pro Duel řekl, že obě funkce jsou nesmírné závazky, které nejde dělat současně, aniž by nedocházelo k šizení jedné z nich. „Podle mě to nemůže zvládnout nikdo,“ řekl Profant a pokračoval: „Už jenom funkce radního pro dopravu je nejvýznamější fukcí v Praze, je to největší rezort, protéká jím nejvíce peněz, řídí se tam největší městské společnosti, je tam Dopravní podnik a právě TSK. A to je ohromný kus práce a na to se musí člověk plně soustředit.“ Na otázku, zda sám Profant zvládá své dvě funkce, redního a poslance, odpověděl, že právě v tuto chvíli připravuje svého nástupce a na post radního v nejbližší době podá rezignaci.
Na jeden projekt víc než jedno porušení zákona
Moderátorka Duelu serveru Seznamzpravy.cz zmínila reportáž Českého rozhlasu, kde došlo k odhalení nesmyslných nákupů elektroniky ze strany TSK. Profant přiznal, že studoval zprávu jen zběžně. Přesto označil chování TSK za problematické. „Je tam víc jak jedno porušení zákona na jeden projekt, což znamená, že vedení TSK se neřídilo zákonem, před rokem v TSK zasahovala policie, týkalo se to nejvyššího vedení této společnosti a to jsou takové varovné signály, že je tam něco špatně, že si myslím, že to dál nejde. A hlavně si myslím, že politici musí činit a zřídit tam profesionální management.“
Trafiky na Technické správě komunikací
Problémem podle Profanta je, že v TSK vznikají trafiky. Nejsou v ní odborníci, ale příbuzní politiků, známí, kamarádi nebo obchodní partneři. Společnosti nemají odborný profesionální management, ale mají vedení naplněné trafikami. Piráti mohou interpelovat na zastupitelstvu, ale jsou v opozici, takže jim máloco projde. Vládní koalice jim většinu návrhů zablokuje. Protože jsou návrhy opozice vedení města nepohodlné a tak je nezařadí, řekl Profant pro Seznamzpravy.cz.
Chybný monitoring
Monitoring stavu lávky probíhal od roku 2014. A výstupem monitoringu měly být varovné signály, ale ty nepřišly. „To se nestalo, protože se nasadil monitoring, který neměřil to, co bylo problém. Měřil pouze pohyb betonu lávky. Problém byl v konstrukci lávky. Ta byla lanová a lano se přetrhne v jeden okamžik. Odborníci na konstrukce by řekli jak na to, co se mělo měřit nebo jestli se měla lávka zavřít, to má dělat TSK, ale nedělá,“ řekl Profant pro Seznamzpravy.cz.
Konec trafikám
Piráti jsou už dlouhou dobu pro zastavení trafik. "Ta pravidla jsou dnes velmi volná a nejsou ani dodržována. Měli bychom radě uložit, aby byla zpřísněna, protože neřeší problém politických trafik," uvedl na jednání pražského zastupitelstva šéf pirátského klubu Adam Zábranský a pokračoval: „Piráti chtěli, aby o obsazování postů ve firmách zastupitelstvo jednalo, ale tento bod se nakonec na program čtvrtečního jednání nedostal. Ačkoliv jej podpořila celá opozice, zástupci koalice se zdrželi nebo vůbec nehlasovali (včetně primátorky Adriany Krnáčové). Jediný z koalice, kdo návrh podpořil, byl zastupitel za ANO Patrik Nacher.
Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .
Vložil: Štěpán Cháb