Pevnost Boyard je debilní, tvrdí konkurence ústy Ondřeje Sokola. Jaká je nová show na Primě doopravdy a co jí říkají diváci?
08.09.2016
Foto: FTV Prima
Popisek: První tým v Pevnosti Boyard zabodoval. Bude se stejně dařit u diváků i dalším 'celebritám'?
Nova a Prima odstartovaly drsný souboj. Nova do něj jde s druhou řadou soutěže Tvoje tvář má známý hlas, Prima se vytasila s novinkou Pevnost Boyard. Tu sledovalo 1,3 milionu diváků, a ovládla tak sobotní večer. Nova jí na to odpověděla v neděli zcela jasně pořadem Tvoje tvář má známý hlas s 1,4 milionu diváků.
Tvoje tvář má známý hlas odstartovala druhou řadu trochu nešťastným způsobem. Rýpla si do konkurenčního pořadu. Ondřej Sokol asi neunesl, že mu před časem zkrachovalo vyjednávání s Primou o pořadu Partička, a v pořadu Tvoje tvář má známý hlas si do konkurence rýpl. V medailonku Miroslava Etzlera se vydal na horolezeckou stěnu a pronesl: „Tady je tedy adrenalinu daleko víc, než v nějaké debilní francouzské pevnosti,“ a zasadil tak konkurenční stanici pořádnou ránu.
Propadák, co překvapil
Televize Prima se ale tato slova rozhodla ignorovat a nechává za sebe raději mluvit ohlasy diváků. „Nebudeme slova pana Sokola vůbec komentovat. Pro nás jsou důležití diváci a ti svůj názor deklarovali velice jasně,“ uvedla vedoucí PR oddělení Jana Mrákotová. A co na Pevnost Boyard tedy říkají diváci v debatě na ČSFD? Pořad zde má 56 procent. „Čekala jsem, že to bude propadák, ale mile překvapilo. Samozřejmě na starou verzi, kterou mám nostalgicky spojenou s dětstvím, to nemá, ale myslím, že se Prima za tento počin nemusí stydět. Myslím, že kamenem úrazu bude především výběr ‘celebrit‘. První sestava – Prachař, Dolanský, Kotek, Leichtová a Kynychová – byla vtipná, neměla potřebu předvádět se a sebeprezentovat a fakt se snažili,“ píše paní Lenka.
Kristino, předkloň se!
Podle jiných ale byla francouzská verze lepší. „V nové PB je méně soutěží, protože hodně času zabere krafání, záběr na štíra na zdi, střih, co jste viděli, střih, co ještě uvidíte, střih, záběr na hada, střih... Jediní původní jsou Paklíč a Felindra. Boučka coby hlavního moderátora nemám rád a je to prostě pablb, tady mi však až tak nevadil a byl vlastně i milé překvapení. To mi mnohem víc vadili soutěžící nebo spíš jedinci, co se musí předvádět asi úplně všude, viz Prachař a jeho debilní kecy ‘Kristýno, když dáš hlavu nahoru, když se víc předkloníš, bude to zajímavější pro diváky.‘ Jinak to všichni brali celkem zodpovědně a doufám, že příští parta mezi sebou nebude mít taková individuální hovada, jako je Prachař,“ přeje si další divák.
Retro jede
A co na to kritika? „Retro a nostalgie byly vždy jedním z důležitých prvků kultury i popkultury. Lidé se vždy obraceli do dřívějších dob, které vypadají zastřené uplynulým časem o dost lépe než současnost, nejde o nic překvapivého. V tuto chvíli se zdá, že bychom se rádi vrátili do přelomu devadesátých a nultých let. Přinejmenším lidé ze zábavního průmyslu jsou o tom přesvědčeni,“ píše Martin Svoboda v magazínu Aktuálně.cz.
Pokémoni a Pevnost Boyard
Ve světě znovu naplno frčí pokémoni, chystají se celovečerní Strážci vesmíru, mluví se o Xeně, za pár měsíců se do kin vrací Záhada Blair Witch a našli bychom toho mnohem víc. Češi nezůstávají pozadu. Díky TV Barrandov sledují reprízy devadesátkových estrád, vrátilo se Chcete být milionářem? a nyní se TV Prima pouští dokonce do vlastní Pevnosti Boyard.
Zaměřujeme se na střední generaci
„Jde o zvláštní úkaz, protože se tu na pohled zdá, že se u nás děje totéž, co za hranicemi, i když ve skutečnosti jde o opačné posuny. Na Západě se popkultura ještě pevněji zaměřuje na dvacátníky a mladší.“ Proč? Do této doby se podle Svobody výrazné nostalgické hity, symbolizované Stallonovými Postradatelnými, vracely spíš k estetice 80. let a cílové publikum tu tesknilo po něčem, co z velké části samo nezažilo – nyní dorostlo do věku, kdy má vlastní minulost, a může tedy vzpomínat samo za sebe. Zatímco v Česku se na mladé kašle a cílí se na střední a starší generaci – reprízy Petra Novotného, oprášený Milionář a nyní konzervativní vzrušení z Pevnosti Boyard, která je proti moderním akčním soutěžním show poklidná – to vše tomu nasvědčuje.
Úspěšný pohodový pořad
A angažováním českých celebrit namísto ‘opravdových‘ soutěžících se u Boyardu zdůraznilo, co o pořadu platilo vždy – vlastně není důležité, jestli a kolik tým vyhraje, soutěží se totiž pro charitu, která sto tisíc dostává automaticky. A sice potěší přihodit pár desítek korun navíc, ale nejde už o adrenalinové vzrušení, jen o čistý relax s nádechem akce. Zatím úspěšný relax. Premiérový díl sledovalo 1,3 milionu lidí, což je slušné číslo. Opravdový úspěch však přijde až s dalšími epizodami, nyní jistě rozhodovala do značné míry zvědavost. A pořad, který není na pokračování, si stálé diváky hledá poměrně obtížně. Těžko pak odhadovat, jestli diváci vydrží. „Česká Pevnost Boyard není horší ani lepší, než její potenciál nabízí – je přesně taková, jakou ji čekáte a jakou si ji pamatujete,“ končí Svoboda.
„Vypadá jak z jiného světa, tedy z jiné doby, a to včetně retro grafiky a Honzy Rosáka, pronášejícího roztomile ochotnickou dikcí moudra. Nepřipomíná dokonce ani dnešní francouzskou verzi, jež se přece jenom pokouší modernizovat – česká show vypadá jako ta francouzská ve svých začátcích. A záleží především na náladě publika a konkurenci, jestli to ocení.“
Je retro opravdu samospasitelné, a chceme se dokola koukat na české pseudocelebrity? Podle souboje komerčních televizí to tak momentálně vypadá…
Čtěte také:
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Dáša Vrchotová