Chátrající Libeňský most: Seženou se na něj peníze?
14.05.2013
Autor: MČ Praha 8
Popisek: Libeňský most pomalu ale jistě chátrá.
Libeňský most, důležitá spojnice mezi pražskými Holešovicemi a Libní, již řadu let chátrá. To se samozřejmě projevuje i na jeho vzhledu. Špatného stavu mostu si lehce všimne i laik: Oprýskaná omítka a drolící se beton, sem tam ze zdiva trčící zrezivělý železný drát nebo trám, ve spárách rostoucí plevel... a to zdaleka není vše.
Schodiště, která mají sloužit pěším, jsou uzavřena a blokují je dřevěné zátarasy. Slouží ale alespoň jako přístřešek pro bezdomovce, soudě podle všudypřítomných špinavých hadrů a pachu moči. Podle všeho ale k napravení tohoto stavu jen tak nedojde. Město, vlastník komunikace, na opravu ze svého rozpočtu nic nevyčlenilo.
Samá provizoria, žádné pořádné řešení
Špatný technický stav mostu byl důvodem, proč byla nedávno výrazně omezena maximální rychlost tramvají jedoucích po mostě i hmotnost po mostě projíždějících automibilů na maximálně šest tun. Přesto je podle mluvčí pražského magistrátu Terezy Králové most bezpečný.
„Bude to průšvih," nechal se prý slyšet radní pro dopravu Josef Nosek. Na otázku, zda město v dohledné době hodlá peníze na opravu mostu vyčlenit, radní Nosek odpovídá: „Máme peníze na věci, které jsou havarijní, nebo bez kterých to prostě nejde."
Opravy se tak například dočká Nuselský most a další finance potečou do výstavby pražského okruhu.
Město chce most opravovat už od roku 2006
Město chce most opravovat už dlouho. První vážnější debata o možné opravě se datuje do roku 2006, do doby předvolebních slibů. Tehdy bylo v plánu vyčlenit z rozpočtu města 1,5 miliardy korun právě na sanaci mostu a jeho okolí. Tenhle slib ale vyplněný nebyl a došlo pouze k dílčím nezbytným opravám a opatřením, které jsou ze své povahy provizorní. Byly instalovány podpůrné systémy. V roce 2011 bylo k začátku sanačních prací blízko. Město dokonce vyřídilo stavební povolení – jenže opravovat se nezačlo, už tehdy došly peníze.
„Stav nejvíc narušených konstrukčních částí, především kloubů rámů a hlavních kleneb je špatný," říká k aktuálnímu stavu mostu mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.
Uvažovalo se i o demolici
Problém Libeňského mostu není tedy nijak nový. Bylo k němu vypracováno i několik variant různě drahých projektů: jeden počítal s tím, že bude most renovován a okolo vznikne nová luxusní výstavba, další z návrhů dokonce počítal s tím, že by byl most zbořen a na jeho místě by vznikl úplně nový. Takové návrhy však vyvolávají odpor odborníků. "Byla by škoda přijít o tak vynikající příklad české architekrury," říká Kateřina Bečková z Klubu za Starou Prahu.
Most je v provozu od roku 1928 a postaven byl v unikátním kubistickém stylu.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.