Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pět největších průšvihů nového pražského metra: Cestující nadávají na nesmyslné přestupy, pomalé spoje i chybějící schody. A ten osamělý portýr s kufry...

05.05.2015
Pět největších průšvihů nového pražského metra: Cestující nadávají na nesmyslné přestupy, pomalé spoje i chybějící schody. A ten osamělý portýr s kufry...

Foto: Jiří Vanča

Popisek: Stanice metra Nádraží Veleslavín

Trasa A pražského metra vede nově až do Motola. Nové stanice se otevíraly v dubnu letošního roku, a tak by se předpokládalo, že se vše připravilo precizně a byly vychytány všechny mouchy. Ale opak je pravdou. Desítky naštvaných cestujících si denně stěžují na komplikace. Přinášíme přehled průšvihů nového pražského metra:

Organizace dopravy

V úseku Dejvická – Nemocnice Motol jezdí pouze každý druhý spoj, navíc s intervalem 10 nebo 6 minut. Radnice Prahy 6 toto naprosto odmítá a žádá o okamžitou změnu v organizaci dopravy. „Vůbec nechápeme, proč se Praha 6 stává již několikátým rokem pokusným králíkem dopravního podniku a ROPIDu. Naprosto odmítáme, aby davy cestujících, kteří se chtějí dostat na letiště, musely na Dejvické vystupovat, poté čekat na nový spoj, který jezdí dopoledne v intervalu 10 minut, odpoledne 6 minut a teprve poté mohly pokračovat v cestě. Je to pro cestující nepochopitelná komplikace, která je ostudou nejen pro Prahu 6,“ řekl Ondřej Kolář, starosta městské části Praha 6.

Nesmyslné přestupy

Nové metro přineslo paradoxně na některých trasách povrchové dopravy zvýšený počet přestupů. „Například cestující na Dědinu místo přímé cesty autobusem z Dejvické nově jedou metrem do Veleslavína, pak autobusem a obdobným problémem trpí také Petřiny. Bílá Hora je téměř odstřižena od zbytku světa, bez několika přestupů se tamní obyvatelé prakticky nikam jinam než do centra nedostanou,“ uvedl Kolář.

Chybějící parkovací místa

U nových stanic metra A chybí jakákoliv parkovací místa nebo P+R. Nápor řidičů ze středních Čech, kteří pohodlně a bezplatně zaparkují u nových stanic metra, kde chybí parkovací zóny nebo P+R, se začíná projevovat a místní občané už kontaktují radnici s prosbou o řešení. „V tuto chvíli má městská část vytipované k řešení dva pozemky, kde by dočasné parkování mohlo být. Jeden pozemek je u Evropské na Veleslavíně, směrem z centra, který má v nájmu dopravní podnik kvůli rekonstrukci tramvajové trati, druhý leží v okolí Petřin. A vybírá další. Radnice usiluje o to, aby byla místa v provozu co nejdříve,“ dodal starosta Kolář.

Vyhrazený jízdní pruh pro autobus na Evropské, přestupní terminál na Vypichu

Obyvatelům i radnici Prahy 6 dochází trpělivost s nekoncepčními projekty, které dopravu spíše komplikují, než aby ji zlepšovaly. To je i případ zavedení jízdního pruhu na Evropské nebo přestupní terminál na Vypichu, kde ale není přímá návaznost na metro a musíte na jeho stanice popojet z Vypichu autobusem.

Chybějící eskalátory

V projektu, kterým se žádalo o evropské peníze, projektanti zapomněli nakreslit schody. A tím pádem skutečně chybějí. Projektanti sice svalují vinu na Evropskou unii, že nepovolila změny, to však cestujícím chybějící schody nenahradí. S velkými zavazadly jim tak pomáhají portýři. K metru si je najalo letiště, služba je pro cestující zdarma a je v provozu mezi 5. a 22. hodinou. Jak uvedl jeden z nich, Petr Matoušek, pro Novinky.cz, z jejich služeb jsou nadšeni zejména cizinci. Portýři prý většinou sami cestující oslovují. „Spíše je to naše iniciativa, protože jsou lidé stydliví,“ uvedl. Lidé se pak však prý vždy rozzáří a jsou za službu rádi. Někdo však pomoct ani nechce, jiný zase mává už z dálky. „Nabídnu pomoc i mamince s kočárkem nebo starším lidem s větší taškou,“ řekl pro server Metro Matoušek. Při návalu cestujících dva portýři často ale nestačí. Portýři pracují devět hodin, pak se střídají.

Většina cestujících tahá své kufry sama

Čtěte také:

„Rozpracovaná rozprcanost“, aneb kdo za to může? Čeští kuliové v metru místo eskalátorů, ostuda mezinárodních parametrů...

Matoušek vykonával práci jen brigádně, jinak kufry nosí zaměstnanci externí firmy. „Hlavní požadavky jsou příjemné vystupování, schopnost unést zavazadlo vážící třicet kilogramů a schopnost komunikovat v anglickém jazyce,“ vyjmenoval pro Metro nároky na nosiče Michal Řehořek z mluvčí Letiště Václava Havla Praha.

Portýři by měli unést přibližně 20 až 30 kilogramů, což je maximální hmotnost zavazadla určeného pro přepravu letadlem. Nosí žlutou reflexní vestu s označením Airport Porter, Free Service. Dále mají vizitku s fotografií, svým jménem a logem společnosti. „Náklady na tuto službu se pohybují v řádu desítek tisíc korun měsíčně. Vzhledem k tomu, že se jedná o pilotní projekt, tak službu monitorujeme a budeme ji dále vyhodnocovat,“ řekl Blesku Michal Řehořek z tiskového oddělení Letiště Praha.

Bohužel, KrajskéListy.cz navštívily stanici Nádraží Veleslavín třikrát, pokaždé v jiném čase. A zjistili jsme, že k dispozici byl vždy maximálně jeden portýr a ten stál vždy dole pod schody. Takže cestující opačným směrem, na letiště, si tahají svá zavazadla sami…

Vendula Kvochová

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.          

Vložil: Anička Vančová

Tagy
metro,

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace