Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

„Rozpracovaná rozprcanost“, aneb kdo za to může? Čeští kuliové v metru místo eskalátorů, ostuda mezinárodních parametrů...

14.04.2015
„Rozpracovaná rozprcanost“, aneb kdo za to může? Čeští kuliové v metru místo eskalátorů, ostuda mezinárodních parametrů...

Foto: Jiří Vanča

Popisek: Stanice metra Nádraží Veleslavín

Na nejvytíženější stanici metra pro cestující z letiště a na letiště chybějí eskalátory, místo nich tam kmitají nosiči, čehož si všimla už i zahraniční média. A to se přitom stanice metra A otevírala letos o Velikonocích.

Nová stanice metra Nádraží Veleslavín byla zbudována z evropských peněz, a nyní se hledá viník, který může za chybějící pojízdné schody. Je Evropská unie takový moloch, který má pro eurodotace přísná pravidla, a proto nemohly být schody zbudovány, nebo je to klep, kterým se vymlouvají čeští amatéři neschopní schody zařídit? Pravda bude zřejmě někde uprostřed.

Projekt, projekt, projekt…

„Je pravdou, že pokud se dodá projekt, kterým se žádá o evropské peníze, a tyto jsou přiděleny, je již obtížné doplňovat do projektu změny,“ sdělila KrajskýmListům.cz úřednice z Hradce Králové, která se evropskými dotacemi zabývá. Její jméno redakce zná. „V projektu je totiž možné učinit jen určité procento změn, a pokud se na chybějící eskalátory přišlo pozdě, nedalo se nic dělat,“ říká úřednice a podotýká, že hlavní chybu tedy vidí v projektu.

Chyba je u nás, říká Zdechovský

Stejného názoru je i europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL). „Chyba je rozhodně u nás v České republice – ten, kdo to projektoval a zadával, vůbec nepřemýšlel. V žádném případě nejsme žádní otroci evropských dotací, jak v této souvislosti zaznívalo. „Je to právě Evropská unie, která přeci tlačí na to, aby veškeré veřejné stavby byly přístupné handicapovaným občanům, seniorům nebo maminkám s dětmi,“ dodal.

Jeden nesmysl přebíjí druhý

O tom, že jsme otroky evropských dotací, je však přesvědčena Andrea Holopová, která svůj názor vyjádřila pro server Reflex.cz. „Změna projektu není možná kvůli dotačním pravidlům EU. Jsme otroky evropských dotací,“ tvrdí rázně. „Letiště prý požadovalo, aby pražský Dopravní podnik zahrnul eskalátory do projektu, ale údajně už bylo pozdě, když už byl projekt v běhu. Podle předpisů na délku 32 schodů není nutné eskalátor budovat, citoval pak mluvčího dopravního podniku web Echo24.cz,“ píše Holopová. „Zdá se, že jeden nesmysl zde přebíjí druhý. Nikdo snad nepamatoval na to, že se zde budou ve velkém pohybovat cestující se zavazadly, kteří míří na letiště? Pak by byl eskalátor vhodný i na deset schodů,“ podotýká s tím, že server iDnes.cz informoval o tom, že dodatečné zařazení eskalátorů do projektu by mohlo ohrozit čerpání evropské dotace.

Čtěte také:

EXKLUZIVNĚ Pojďte se s námi podívat na nové stanice metra. Jsou hezké, až tedy na Veleslavín. Tam úřadoval pes a radila mu kočka

„Pravidla prý totiž podobné změny po dobu pěti let vylučují,“ píše Holopová. „Jak jsem řekla, muselo být tedy již vyčerpané určité procento změn projektu, nebo byly špatně nastavené podmínky,“ zopakovala královéhradecká úřednice.

Odvrácená tvář dotací

Holopová se však v kritice Evropské unie nevzdává: „Nedůstojná kauza s chybějícím eskalátorem ukazuje, jak se stáváme rukojmími evropských dotací. Kdybychom nemuseli do Bruselu tolik peněz posílat, mohla by Praha mít dost peněz na stavbu metra a nemusela by vysvětlovat, proč nemůže dodatečně zařadit do stavby jeden krátký eskalátor. Dotace nám zkrátka ukazují svoji odvrácenou tvář,“ podotýká.

Stádium rozpracované rozprcanosti

Její článek na svém facebookovém profilu sdílel i její manžel, europoslanec za Svobodné Petr Mach. A dočkal se reakcí, všech však zastávajících se Unie. „Hahaaa, to jako že se při plánování zapomnělo na střechu, je chyba EU? A ideálně bysme měli vystoupit, protože projektantova blbost je přece vina té zlé EU, že jo?“ píše ironicky Vojtěch Černý. Evropské unie se zastal i Alois Holub: „Aby tak dotace nebyla ohrožena, když podávají žádost na projekt, který sami po stavbě hned předělávají. To už by byl v Evropě fakt bordel, kdyby jim dali prachy na něco, co je ve stádiu rozpracované rozprcanosti.“

Chyba letiště, nebo Dopravního podniku?

Ohledně toho, kdo vlastně na eskalátory zapomněl, se nyní dohaduje letiště s dopravním podnikem. Podle mluvčí letiště Mariky Janouškové na chybějící pojízdné schody upozorňovali, pražský Dopravní podnik však ústy svého mluvčího Jiřího Štábla říká něco jiného. „V roce 2008 (při plánování projektu) letiště požadavek na eskalátory nemělo. A požadavek z roku 2013 je už z pohledu zadávání veřejných zakázek passé,“ řekl serveru iDnes.cz.

Letiště však i nadále chce o chybějících eskalátorech diskutovat. Podle mluvčího Štábla je však Nádraží Veleslavín pouze provizorním aktuálním řešením situace, v budoucnu by měla přepravu lidí na letiště od autobusů MHD převzít železnice.

Nová část metra trasy A vyšla Prahu na 20 miliard korun. Vzhledem k chybějícím eskalátorům je cestujícím u stanice metra k dispozici služba portýrů, kteří pomáhají se zavazadly. Služba je zdarma, letiště si na ni najalo externí agenturu, a je v provozu mezi 5. a 22. hodinou.

Vendula Kvochová

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.          

Vložil: Anička Vančová

Tagy
metro,

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace