EXKLUZIVNĚ Pojďte se s námi podívat na nové stanice metra. Jsou hezké, až tedy na Veleslavín. Tam úřadoval pes a radila mu kočka
03.04.2015
Autor: Jiří Vanča
Popisek: Takhle vypadá zvenku stanice Motol. I o té se vedou spory...
FOTOGALERIE Cestujícím v Praze se o Velikonočním pondělí otevře nový úsek linky metra A se čtyřmi stanicemi. Podívejte se do fotogalerie, vypadají docela pěkně, uvnitř dodržují tradiční vzhled pražského metra, zvenku jsou architektonicky střídmé a zapadají do okolní zástavby. Což je v pořádku, protože metro není katedrála, jak to vnímali (ne)blahé paměti náš vzor - Sověti, ale užitková stavba. S jedinou, zato dost podstatnou výjimkou. To je stanice Nádraží Veleslavín, první, kterou uvidí cizinci, již tam dorazí autobusem z Letiště Václava Havla. Ti se tedy podiví…
Cestující ve směru na letiště (a z letiště) budou na autobusy od pondělí přestupovat ve stanici Veleslavín. Jenže: Ze stanice metra vedou eskalátory pouze do vestibulu, chybějí ale z vestibulu na nástupiště autobusu číslo 119, který pendluje mezi Ruzyní a Veleslavínem. To je problém číslo jedna. Důvod? IDnes.cz psala něco o tom, že v roce 2008 prý letiště „nedalo požadavek“. Což nám silně připomíná dětskou výmluvu „mami, víš, mně to nenapadlo“. Jenže projektanti snad už z dětských botiček vyrostli, že…
Pražští kuliové
Řešení se našlo a je dost legrační. Lidem budou s kufry do schodů zdarma pomáhat nosiči, kteří budou pracovat ve třísměnném provozu denně od 5:00 do 22:00. Letiště za ně zaplatí desítky tisíc měsíčně, jak sdělil ČTK mluvčí Michal Řehořek. Prý se zvažuje i uniforma pro tyto novodobé české kulie. Tak si představte, jak se tam na těch poměrně úzkých schodech (máme jejich snímek ve fotogalerii) budou rychlostí blesku proplétat mezi cestujícími, obtěžkáni obrovskými kufry… Úplné indické Dílí.
Další problém patrně bude, že zrovna na Nádraží Veleslavín má metro dva východy, mířící na autobusové nádraží (další dva pak na tramvaj), které nejsou prakticky označené, takže se budou chudákům cizincům jen těžko hledat. Projektanti postavili také výtah. Do něj se ale vejde jen pár lidí, obzvláště budou-li mít objemná zavazadla. Ústí na povrch navíc pěkně daleko od autobusů. Naštěstí alespoň zabodoval Dopravní podnik hl.m.Prahy, který vestibul a automaty na jízdenky opatřil i anglickými cedulemi.
I stanice Motol sklidila kritiku
Výstavba začala v roce 2009 a Praha za nový úsek prostřednictvím dopravního podniku zaplatí kolem 20 miliard korun. Na dostavbu může získat z EU více než sedm miliard korun, s čerpáním evropských peněz ale zatím nezačala.
Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy Praze chybí přímé spojení na ruzyňské letiště. Podobně v minulosti vyvolalo kritiku prodloužení metra C do Letňan. Kvůli vysokým nákladům a nízké obsazenosti sem dosud jezdí soupravy v omezeném režimu. Také do nových stanic metra A pojede v některé časy jen polovina souprav. Změny nastanou i v povrchové dopravě, což už vyvolalo značný odpor cestujících i městských částí.
Shrnuto, podtrženo
Na novém úseku metra budou k dispozici čtyři nové stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Ne všechny vlaky ale budou jezdit mezi těmito stanicemi. Od 6:00 do 9:30 v úseku Petřiny - Nemocnice Motol a od 9:30 do 20:00 v úseku Dejvická - Nemocnice Motol pojede pouze každý druhý spoj.
Dostavba metra A se potýká s problémy. Ministerstvo dopravy, které přerozděluje evropské peníze na stavbu metra, v roce 2013 zkrátilo dopravnímu podniku strop pro čerpání evropských dotací o 25 procent. Hrozí tak, že Praha nevyčerpá všechny peníze ze sedmimiliardové dotace. Navíc podmínkou získání EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, byla stavba autobusového terminálu a záchytného parkoviště P+R na Dlouhé míli v rámci takzvané Buštěhradské železniční dráhy. Příprava ovšem ještě ani nezačala. Na konci uplynulého roku zahájil Nejvyšší kontrolní úřad kontrolu stavby. Zabývá se jí i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Pražské metro se třemi linkami ročně přepraví stovky milionů cestujících. V roce 2013 to bylo 584 milionů cestujících, v průměru tedy 1,6 milionu denně. Vedení města dlouhodobě plánuje stavbu čtvrté trasy do Písnice, která bude označena jako D.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová