Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Čeští piloti už mají smlouvy s konkurencí. Které zemi pochystaly ČSA kvalifikované zaměstnance zdarma jako na stříbrném podnosu?

10.11.2014
Čeští piloti už mají smlouvy s konkurencí. Které zemi pochystaly ČSA kvalifikované zaměstnance zdarma jako na stříbrném podnosu?

Autor: Csa.cz

Popisek: Většina českých kapitánů dopravních letadel už má podepsány nové pracovní smlouvy. S otevřenou náručí je přijímá ruský Aeroflot. Ostatní členové palubního personálu však budou shánět novou práci mnohem obtížněji

Desítky českých pilotů, stevardů a letušek už dostaly padáka, aerolinky tak velkoryse darují zdarma zkušené a kvalifikované zaměstnance konkurenci. Která zahraniční společnost jim otevřela náruč dokořán?

Zaměstnanci Českých aerolinií, propouštění kvůli nejnovější vlně reorganizace národního dopravce, už mají výpovědi. Největší šanci pro sehnání nového místa mají zkušení kapitáni, z nichž už část přešla k ruskému Aeroflotu. ČTK to potvrdil výkonný sekretář Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Zdeněk Kirchner. Méně kvalifikovaní piloti a letový personál jsou ale v mnohem obtížnější situaci.

Aerolinky ustoupily téměř o polovinu. Na jak dlouho?

Původně chtěl český letecký dopravce propustit více než 300 zaměstnanců. Kvůli propouštění vyhlásily koncem září odbory, zastupující letušky a stevardy, stávkovou pohotovost a vážně se zabývaly možností přejít do stávky. Tu nakonec zažehnalo dojednání kompromisního návrhu, podle kterého vedení ČSA propustilo menší počet zaměstnanců, než kolik původně avizovalo na pracovním úřadu.

Kompromisní návrh, dohodnutý s odbory, obsahoval podle informací Českých aerolinií, zveřejněných 24. října, propuštění 69 letušek a stevardů, 65 pilotů a 26 administrativních pracovníků. Ve skutečnosti je to ale zřejmě ještě trochu jinak. „O místo přišlo 57 pilotů, přes polovinu z nich odešlo dobrovolně dohodou,“ uvedl Kirchner. Téměř 47 procent pracovních míst, které chtěly aerolinky původně zrušit, bylo prozatím zachováno. Vzhledem k dlouhodobému nepříznivému vývoji hospodářských výsledků společnosti je však otázkou, na jak dlouho.

Rusové otevřeli náruč dokořán

V nejméně obtížné situaci jsou zkušení kapitáni dopravních letadel, a tak ani není divu, že většinou odcházeli z ČSA dobrovolně. Mají zpravidla již podepsané nové pracovní smlouvy, zřejmě jim stačilo jen zvednout telefon. Většina z nich míří do náruče největšího ruského leteckého dopravce.

Ruský Aeroflot na propouštění v ČSA pořádně vydělá, protože dostane de facto zadarmo vyškolené profesionály, takže nebude muset do svých nových zaměstnanců investovat. Většina českých uchazečů už má podle Kirchnera výběrová řízení za sebou a všichni prošli úspěšně. Jen pár uchazečů o práci u Aeroflotu ještě na pohovory čeká.

Palubní personál je na tom hůř

Ve velmi komplikované situaci se ocitli méně zkušení piloti, stevardi a letušky. Podle předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petry Posové totiž většina národních dopravců požaduje, aby v palubním personálu byli zaměstnáni rodilí mluvčí. Bývalí členové leteckého personálu s výjimkou kapitánů mají tudíž s hledáním nových míst problémy, takže řada letušek hledá práci mimo obor.

Letos v září České aerolinie zaměstnávaly zhruba 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a asi 270 pracovníků v administrativě, přičemž v roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím to bylo přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčích. Loni ČSA vykázaly ztrátu 922 miliony korun.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Adina Janovská

Tagy
doprava,

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace