Když se dostaneme do emocí, lítají z nás hrozné věci. ´Trapná padesátka´ nemá ráda dabing
09.02.2018
Foto: ČT
Popisek: Klára Melíšková exceluje v seriálu Dabing Street, sama ale v reálu dabing ráda nemá
Herečka Klára Melíšková má velmi úspěšné období, točí film, seriály, hraje v divadle. Nejnověji ji můžeme každé pondělí vidět v oblíbeném seriálu Dabing Street, o kterém si povídala s Jiřím Kubíkem ve Výzvě Seznamu.
Není to přitom tak dávno, co jsme Kláru mohli vidět v jiném komediálním seriálu Trapný padesátky, nebo v krimi Případ pro exorcistu. Je jí zkrátka všude plno, ale podle Kláry Melíškové je to spíš náhoda: „Je to šťastné období, ale není to tak, že bych šla z role do role. Točím tak jednu, maximálně dvě věci do roka. Teď se to zrovna sešlo, že to pustili najednou a vypadá to, že jdu z role do role. Trapné padesátky se točily před rokem a půl, Dabing street se točil před půl rokem,“ uvedla ve Výzvě Klára Melíšková.
Petr Zelenka s tím měl velkou práci
Seriál Dabing Street se zatím těší značné popularitě, našel si opravdu hodně fanoušků, diskutuje se o něm na internetu. Podle Kláry Melíškové se jeho úspěch dal čekat: „Už když jsme Dabing Street točili, tak jsme si říkali, že by to mohlo lidi bavit. Už proto, že si s tím dal Petr Zelenka tak velkou práci. Měl zkušenost už před pěti lety, když jsme dělali to představení pro Dejvické divadlo. Takže měl z čeho vycházet. My jsme také měli z čeho vycházet, protože ty role jsme znali už z divadla, kde to pět let hrajeme. Všechno se jen rozkošatělo.“ Hra prý není se seriálem zcela totožná: „V divadle můžete shledat nějakou podobnost až v 10. - 11. díle. Jinak jsou to nové situace. Postavy zůstaly.“
Dabing ji nebaví
Sama Klára Melíšková k dabingu vztah nemá: „Já neumím dabovat. Mě to vlastně nebaví. Nekoukám se na dabované filmy. Myslím, že to ubírá polovinu toho, co ten film může předat.“ Dabing prý nedávno zkoušela, ale nebylo to ono: „Já jsem teď byla na konkurzu na Cate Blanchett ve filmu Thor, když jsem slyšela, že Cate mluvila mým hlasem, tak jsem řekla, opovažte se mi zavolat,“ smála se ve Výzvě.
Půl zkoušky na záchodě
V seriálu se líčí dabingové prostředí jako poměrně drsné, kde o vypjaté momenty není nouze, což je prý typické i pro divadlo: „Takhle to během zkoušení je. Já třeba zažívám při každém zkoušení tak vypjaté emoční stavy, že se to nedá srovnat s mým normálním životem. Není čas, takže se stává, že se křičí a brečí. Při Gonzagovi (představení v Dejvickém divadle Vražda krále Gonzaga – pozn. red.) jsem byla jednu zkoušku takové melancholičtější, tak jsem strávila půlky zkoušky na záchodě. Pomůže mi, když se řekne, že nejsem úplně vyladěná, protože já jinak nemůžu zkoušet. Protože strašnou spoustu energie vynakládám na to, aby nikdo nepoznal, že nejsem úplně ve formě. Další energii na to, abychom mohla vůbec zkoušet. Když to pojmenuju, tak ostatní vědí, kde je nastavená laťka,“ svěřila se Klára Melíšková.
Hraje si s klíči? Je zle
V seriálu je režisér Miroslav Krobot za pěkného pruďase, jde ale pouze o roli, která se nezakládá na pravdě: „Málokdy zvýší hlas, když zvýší hlas, tak to už je něco. On když není spokojený, tak si hraje s klíči, to již víme, že je zle, že se mu to nelíbí,“ prozradila Klára Melíšková. Nicméně drsnější výrazy se prý používají běžně: „Mluvíme také sprostě. Když se dostaneme do těch emocí, tak z nás lítají hrozné věci,“ uvedla Klára Melíšková.
S vulgaritami mají někteří problém
Viktor Preiss hraje v Dabing street herce, který má problémy pronést během dabingu sprostá slova, nejde sice o jeho případ, ale i takoví Mirkové Dušínové se prý mezi herci najdou: „Myslím, že takoví herci jsou. V tomhle seriálu nebyli Jirka Bartoška a Viktor Preiss jediní oslovení herci. Byla to třetí čtvrtá volba, která padla. Bylo spousta kolegů, kteří s tím měli problém a řekli, že tohle hrát nebudou. Někteří měli problém vystupovat sami za sebe.“ Klára Melíšková sama už prý dokázala scénář vrátit: „Dvakrát se mi stalo, že jsem si přečetla scénář a řekla si, to bych neuměla zahrát, nezaktivovalo mě to, nezažehlo. Přišlo mě to plytké. Nezajímalo mě to téma, neměla jsem to kde brát.“
Hamlet na pozadí Litviněnka
Nejnověji můžeme Kláru Melíškovou vidět ve hře Vražda krále Gonzaga, ve které neváhá být sama za sebe a obnažit se až na kost: „Jirka Havelka přišel s tím, jak v dnešní době se můžeme ještě dotknout diváků. Řekl, chci, aby to bylo o případu Alexandra Litviněnka, zároveň tam budete muset vy osobně vystoupit, budete parta herců z Elsinoru, kteří přišli přehrát Hamleta,“ vyprávěla Klára Melíšková. Ta se ve hře svěřuje, že měla o sobě coby o herečce obrovské pochybnosti: „Já jsem z malého města z Roudnice nad Labem, myslela jsem si, že se na DAMU dostávají lidi jen z okruhu herců. Nemyslela jsem si, že se tam dostává normální smrtelník.“
S Dejvickým divadlem je Klára Melíšková spojená již od roku 1996, zde hrála ty největší ruské klasické role, třeba v Bratrech Karamazových nebo v Idiotovi. Ve filmu se prvně začala objevovat na začátku devadesátých let, tehdy dokonce dostala Českého lva za hlavní ženskou roli ve filmu Mistři… Klára Melíšková se před časem rozvedla, aby se na určitý čas dala dohromady s režisérem Viktorem Taušem, který se zas rozvedl se svou ženou Evou Jeníčkovou. S Viktorem Taušem Klára chvíli je, chvíli není, prozradit více zásadně odmítá.
Vložil: Michaela Špačková