Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Štěstí člověk hledá, ať je mu 60, nebo 15. Miroslav Krobot o tlaku, který mladším opravdu nezávidí

18.12.2017
Štěstí člověk hledá, ať je mu 60, nebo 15. Miroslav Krobot o tlaku, který mladším opravdu nezávidí

Foto: ČT

Popisek: Miroslav Krobot v seriálu Modré stíny

Miroslav Krobot si plní své sny, do světa právě vypustil svůj druhý celovečerní film. Po Díře u Hanušovic měl ve čtvrtek 30. listopadu premiéru film Kvarteto. Právě o něm hovořil v pořadu Výzva seznamu.

Miroslav Krobot je spjat s Dejvickým divadlem, v něm hraje, ale hlavně režíruje. Jde o divadelního režiséra velmi respektovaného, u kterého je tedy příklon k režii filmové dost překvapivý. Podle Miroslava Krobota je to ale naopak vlastně přirozené: „Ona to není nová profese. Byla to nabídka, která se dost těžko odmítala. Ta filmová režie je tak z poloviny práce s herci, z poloviny je to neznámá. To člověka vždycky lákalo,“ říká ve Výzvě Seznamu. Miroslav Krobot hrál v několika filmech, k filmové režii má prý blízko i díky Dejvickému divadlu: „My máme docela štěstí, že Dejvické divadlo tíhlo vždy k filmovému hraní,“ prohlásil. 

Film je pro mě výzva

Divadelní režisér Miroslav Krobot mluví o filmovém režírování velmi nadšeně: „Byla to pro mě výzva, protože jsem si to chtěl zkusit. Já to pořád beru jako dobrodružství, spíš si to udržuju, že je to pro mě nové. Nechám se hrozně rád překvapovat technologiemi a možnostmi, pořád odkrývám další záležitosti kolem filmové režie, protože to neumím a jsem v tom úplný nováček,“ uvedl na Seznamu. Přes to mezi divadelní a filmovou režií vnímá velké rozdíly: „Pro mě je nejtěžší vyprávět obrazem, z divadla jsem zvyklý vyprávět přes herce, ta vizuální stránka je tam druhořadá. Tady se to obrací a pro mě je důležité spojit to, co mě zajímá, herectví, s tou vizualizací.“ 

Ohlasy ze zahraničí jsou dobré

Jeho předchozí film mnoho diváků hodnotilo jako poněkud nepochopitelný. Miroslav Krobot má přesto jasné přání: „Zajímá mě to, zda to, co jsem chtěl v tom filmu říct, je také tak přijaté.“ Povídání vzniklo v době, kdy film teprve směřoval k premiéře, ale jisté ohlasy už měl: „Máme vazby ze zahraničí. Byli jsme ve Španělsku na festivalu a tam to mělo velmi hezký ohlas, i když jsem se bál španělských titulků. Teď jsme měli předpremiéru v Olomouci, kde se film točil. Tam bylo plné kino a docela se bavilo.“ 

Třicátníci to mají dnes těžší

Film vypráví o čtyřech třicátnících, co spolu hrají v kvartetu a řeší své vztahy: „My jsme s Lubošem Smejkalem nejdřív nemluvili o třicátnících. Tam šlo v první řadě o štěstí. To člověk hledá, když je mu šedesát, nebo patnáct. Nebo nějaké uspokojení. Nějaký stav, kdy je mu dobře. Ti třicátníci nám přišli zajímaví právě jako takový vzorek. To jsou lidi, kteří se rozhodují, zakládat rodiny, být sami, být s někým ve vztahu. To jsou věci pro tuhle dobu takové příznačné, tohle si každý řeší trochu bolestně a také nejistě,“ vyprávěl ve Výzvě Seznamu a dodal: „Mám dojem, že jsme to měli trochu jednodušší. Do té rodiny se každý trochu utíkal v tom mém případě za totality. Dnes je to jinak, je spousta možností, jak se realizovat. Je to daleko obtížnější pro tu generaci. Myslím, že jsou vystaveni velikému tlaku. Já si té generace velmi vážím, ale ten tlak je natolik veliký, že to opravdu nezávidím.“ 

Modely, které v sobě máme

Námět filmu vymýšlel Miroslav Krobot s psychologem Lubomírem Smékalem, se kterým spolupracovat už na Díře u Hanušovic: „Ten náš příběh je velmi dlouhý a komplikovaný. Bavili jsme se o tom, co nás dnes zajímá třeba na vztazích, na společnosti a lidech. Luboš tenkrát začal vyprávět o subpersonalitách, že v každém z nás je několik podosobností a vždy ta jedna vyskočí a druhou poníží a tak dále. Že existují modely, které v sobě máme. My jsme se to pokusili rozvést do jednotlivých postav v tom filmu. Je to kvarteto, každá ta postava je jiná. Kdybychom je složili dohromady, tak to udělá jednoho zajímavého člověka,“ řekl ve Výzvě Seznamu Miroslav Krobot. 

Miliony v kinech nečeká

Dopředu říká, že o druhé Babovřesky nepůjde, zároveň ani o čistě umělecký festivalový film: „Ani jedno, ani druhé. Tenhle film není tak atraktivní, není to akční, není tam překvapivý příběh, potřebuje určitou pozornost a možná i rozpoložení, se kterým na to bude někdo koukat. Pak má šanci,“ varuje Krobot dopředu diváky. Miliony diváků v kinech ale nečeká: „Snažili jsme se, aby ten film byl vybroušený. Čekáme od 11 tisíc do 150 tisíc.“

 

Miroslav Krobot je dlouholetý šéf Dejvického divadla. Jedno z nejmenších divadel v Praze, navíc vlastně na periférii, kam sehnat lístky je pravé umění. Tak je zdejší scéna vyhlášená. Sem si v devadesátých letech přivedl celý svůj absolventský ročník, učil totiž na DAMU. Jádro souboru je už léta neměnné a dostat se sem je pro mnoho herců velká meta. Miroslav Krobot je ale také filmový herec. Nezapomenutelný byl po boku herce Dejvického divadla Pavla Lišky coby řidič Karel v Účastnících zájezdu, nebo jako fotbalový trenér Pepík Hnátek v Okresním přeboru. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .     

Vložil: Michaela Špačková