Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Blanka není tunel, tvrdí Metrostav na billboardech a Pražané se už ani nediví. Kde je 17 miliard a čtyři roky skluzu, se stejně nedozvědí, zácpy navíc prý budou pořád

10.09.2015
Blanka není tunel, tvrdí Metrostav na billboardech a Pražané se už ani nediví. Kde je 17 miliard a čtyři roky skluzu, se stejně nedozvědí, zácpy navíc prý budou pořád

Autor: Markéta Vančová

Popisek: Billboard s Blankou, která prý není tunel. Zato je určitě černá díra na peníze...

FOTOGALERIE Dva týdny před plánovaným otevřením tunelu Blanka spustila firma Metrostav jistě ne levnou informační kampaň. V ní se snaží na billboardech a letácích vysvětlit nesrovnalosti, které kontroverzní stavbu provázejí. Tunel za 38 miliard se má otevřít 20. září. A to raději beze všech oslav a rachejtlí, což je u této kontroverzní stavby jen a jen rozumné…

Necelé dva týdny zbývají do několikrát odloženého otevření pražského tunelového komplexu Blanka – momentálně se mluví o neděli 20. září – a jeden z klíčových dodavatelů stavby Metrostav k tomu startuje komunikační kampaň. Především na billboardech a na internetu, a to včetně webu Blankanenitunel.cz, zkouší obyvatele a návštěvníky hlavního města přesvědčit, že Blanka, stavba za 38 miliard Kč, „není tunel“, píše odborný web o médiích a marketingu Mediář.cz.

A pokračuje: „Každý samozřejmě ví, že Blanka je tunel,“ sdělil prý David Brada, majitel komunikační agentury Cream Prague, jejíž tým kampaň vymyslel a realizuje. „Když ale chcete mluvit o tématu, které lidi tak polarizuje, musíte mít odvahu postavit produkt na hlavu. Jinak vás nikdo nebude poslouchat. Ostatně zeptejte se libovolného bývalého primátora Prahy, všichni vám určitě potvrdí, že headline naší kampaně je pravdivý.“

„Blanka se pochopitelně nerodila lehce ani rychle a my v kampani na hlavní problematické otázky otevřeně odpovídáme,“ tvrdí předseda představenstva Metrostavu Jiří Bělohlav. Jím řízená firma uznává, že stavba má „komplikovanou pověst“, v kampani nicméně tvrdí, že jde o „jednu z největších, nejmodernějších a nejbezpečnějších městských dopravních staveb na světě“.

Blanka měla fungovat už čtyři roky a stát o 17 miliard méně

Více než šestikilometrový úsek měl být v provozu už v roce 2011. Stavbu ale provází řada problémů včetně soudních. I kvůli tomu byl termín otevření tunelu několikrát odložen. Metrostav v kampani vysvětluje, co stálo za zvýšením původní ceny cca 21 miliard (s DPH) na současnou cifru téměř 38 miliard. Jsou to prý například dodatečné náklady, růst inflace i DPH. Cena však nezahrnuje napojení Blanky na křižovatku Malovanka a na Strahovský tunel.

Otevření Blanky prý nebudou provázet žádné velké oslavy

Otevření tunelu Blanka nebude provázet průjezd vozu formule, elektromobilu ani průlet miniletadla, o čemž se dřív mluvilo. „Nabízeli nám různé možnosti, jak tuto událost ozvláštnit. Vážím si všech nabídek, ale nechceme zprovoznění Blanky spojovat s ničím podobným, byl by to výsměch Pražanům,“ řekl v rozhovoru s ČTK náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Vedení města chystá na 20. září pouze komorní akci, která bude spojena s přestřižením pásky u vjezdu na Letné. Hned poté tunelem projedou první auta. Přesný čas zatím podle Dolínka není stanoven.

Problematický tunel stál 38 miliard, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun.

Technici nyní dokončují komplexní dopravní a bezpečnostní zkoušky. „V uplynulých dnech jsme úspěšně absolvovali mimo jiné zkoušky s dýmovnicemi, které měly ukázat, jak funguje odvádění kouře z technických chodeb,“ řekl Dolínek.

Magistrát svolá pracovní skupinu, na které bude jednat se všemi dotčenými městskými částmi. „Chceme zjistit, zda jsou jejich připomínky vypořádány, a že už nemají žádné požadavky,“ uvedl. Město se pak sejde ještě se zástupci radnic od Prahy 1 až po Prahu 22. „Schůzka se uskuteční kvůli návazným dopravním opatřením a objízdným trasám v případě uzavření tunelu,“ řekl náměstek. „Na následném jednání s Technickou správou komunikací a městskou policií potvrdíme termín otevření a doladíme poslední detaily,“ doplnil. Podle informací ČTK se v týdnu před zprovozněním Blanky uskuteční v tunelu velké cvičení hasičů, záchranářů a policistů.

Kritici z řad radnic, opozice i koaliční Strana zelených tvrdí, že Blanka dopravě ve městě neuleví. Poukazují na to, že neexistuje plán návazných dopravních opatření, zejména na výjezdech z tunelu. Městský okruh prozatím končí výjezdem z Blanky v Troji a jeho pokračování je v nedohlednu. Nikdo také přesně neví, co zprovoznění Blanky s dopravou v Praze udělá, magistrát podle dostupných informací nemá žádné odborné studie.

Jen otevřít Blanku nestačí, tvrdí aktivisté z iniciativy AutoMat

Rizikem zprovoznění tunelu Blanka jsou zanedbaná doprovodná opatření, tedy reorganizace povrchové dopravy. Městské části požadují desítky opatření, jež by v součinnosti s Blankou zklidnily provoz v ulicích a zabránily opětovnému nárůstu dopravy. Opatření připravených k realizaci je ale výrazně méně, než by bylo potřeba, říká iniciativa.

„Nechceme-li, aby se Praha s novou dopravní kapacitou doslova zavalila auty, je souběžná větší regulace dopravy nutná z důvodu předběžné opatrnosti. Od nefunkční regulace se dá vždycky ustoupit, naopak, když si někam pustíte moc aut, už jen velmi těžko je budete odtud dostávat pryč. Karmelitská a Smetanovo nábřeží jsou toho dlouhodobě smutným příkladem,“ říká Vratislav Filler, dopravní expert a člen sdružení AutoMat, které se snaží zlepšovat pražský veřejný prostor už deset let.

Pokud chce Praha skutečně zklidnit centrum, měla by učinit následující tři kroky:

Ihned po zprovoznění tunelu odklonit z centra tranzitní automobilovou dopravu (bez dopadu na  rezidenty). Tranzit, který v tuto chvíli ulicím Malé Strany a Starého Města vůbec nic nepřináší, bude mít dostatek volného prostoru v tunelech Městského okruhu (Strahovském a v Blance). Maximum tranzitu je třeba dostat z centra ihned - především proto, aby se do Blanky kapacity nepřesunula nově vzniknuvší doprava z vnějších částí města na úkor dopravy stávající.

Druhým zásadním krokem je v co nejkratším čase po zprovoznění tunelu realizovat alespoň pokusné zklidnění některých ulic na dotčených městských částech.

„K dočasnému zklidnění ulic pomůžou např. mobilní opatření a přemalování (například přechody, parkování, cyklopruhy), díky čemuž by v případě negativních efektů byla tato opatření snadno odstranitelná. Přesně tak to udělali například v New Yorku při zklidňování Times Square. Nemůžeme roky čekat na stavební úpravy, protože chování řidičů se změní již pár dnů po zprovoznění tunelu,“ doplňuje Marek Bělor, další člen AutoMatu.

Druhý krok je nutný proto, aby poloprázdné ulice řidiči nevyužili k novým cestám, které dosud vykonávají MHD či vůbec. Jedná se o efekt tzv. dopravní indukce (nová kapacita láká další auta ze širšího okolí), který se už v Praze při otevírání nových komunikací v minulosti výrazně projevil.

Za třetí je nutné v dlouhodobém horizontu připravit komplexní revitalizaci ulic v centru a dotčených ulic kolem Blanky tak, aby se ze současných automobilových stok změnily v městské ulice a bulváry, kde se bude dobře chodit, jezdit na kole, pobývat ve stínu stromů, sedět na předzahrádce, ale i jezdit autem.

Technická správa komunikací přitom při přípravě doprovodných opatření v minulosti ostudně zaspala. „Rozhodování o realizaci doprovodných opatření by nemělo negativně ovlivňovat to, že TSK po dva roky řadu z nich svévolně odmítala projekčně připravit,“ říká Vratislav Filler.

AutoMat mimo jiné již rok sleduje a zaznamenává intenzity provozu na území Prahy. „Jsme moc zvědavi, jak se po otevření Blanky změní dopravní zácpy na jednotlivých místech,“ uzavírá Marek Bělor.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.          

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace