Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Místostarosta Lachnit o Galerii Prádelna: Nejedná se o klasickou „sterilní“ galerii, ale živý komunikační prostor

30.07.2014
Místostarosta Lachnit o Galerii Prádelna: Nejedná se o klasickou „sterilní“ galerii, ale živý komunikační prostor

Autor: Archiv

Popisek: JUDr. Petr Lachnit, místostarosta Prahy 5

ROZHOVOR Nedílnou a významnou součástí Komunitního centra Prádelna na pražském Smíchově je Galerie Prádelna. Původní idea nabídnout prostor pro prezentaci tvorby talentovaných dětí a začínajících umělců byla již dávno překonána a nyní se tam představují projekty současných i již etablovaných výtvarníků. Blíže nám o aktuálním dění vyprávěl JUDr. Petr Lachnit, 1. místostarosta MČ Praha 5, který nad akcemi galerie pravidelně přebírá záštitu.

Jaké výstavy byly dle Vás v poslední době v Galerii Prádelna nejzajímavější?

Předně bych rád zdůraznil, že galerie je hlavně součástí komunitního centra, tudíž její činnost je s ním úzce provázána a představuje další dílek celistvé mozaiky unikátního komunitně kulturního prostoru Prahy 5.

Loňský rok jsme zakončovali úspěšnou výstavou Miroslava Pangráce ml., v letošním roce se již představilo několik velmi zajímavých autorů, namátkou vzpomínám např. na fotografické výstavy Dalibora Palečka, Alexandra Ivanova nebo expozici velkoformátových fotografií z olympijských her v Soči. Velmi zajímavé a přínosné byly i dva tematické výstavní projekty spojené s doprovodným programem – „Chci vzbudit mrtvou“ o životě pěvkyně Josefíny Duškové a „Příběhy našich sousedů“ zaměřené na Prahu 5. Ještě do prázdnin měli návštěvníci možnost zhlédnout malý průřez z bohaté tvorby známého výtvarníka Vladimíra Hájka, výstava se konala k 20. výročí jeho úmrtí, a v červnu ozdobily prostory Komunitního centra Prádelna fotografie německého dokumentaristy Björna Steinze společně s díly známého hudebníka Mária Biháriho. V tomto případě se navíc jednalo o další výstup spolupráce s Anglo-Americkou univerzitou v Praze, jejíž student coby dobrovolník během letního semestru vyučoval seniory z Komunitního centra Prádelna základy anglického jazyka.

Je Galerie Prádelna v provozu i přes léto nebo zahájí novou výstavní sezónu tradičně až na podzim?

Jelikož přes celé léto funguje komunitní centrum Prádelna, je samozřejmě možné navštívit i Galerii Prádelna. Navíc se zde nabízí možnost prohlédnout si hned dvě expozice.

Od 8. července zde vystavuje svoje fotografie „sběratel geologických kuriozit“ Ivan Ježek. Jeho snímky, které dokládají, jak je nepříliš rozlehlé území České republiky bohaté na pozoruhodné doklady geologického vývoje Země od nejstarších dob, zachycují pozoruhodné útvary vzniklé během dávných, pro dnešního člověka nepředstavitelně dramatických pohybů a proměn zemské kůry - podmořské sopky, skalní útesy tvarované příbojem moří, která tu před miliony let byla a spoustu dalších jedinečných přírodních krás České republiky.

V suterénu Komunitního centra Prádelna se pak nabízí příležitost prohlédnout si unikátní nástěnnou malbu The See of Strangers vytvořenou umělkyní a psychokartografkou Jessicou Serran, jež mapuje výsledek předchozího projektu The Stranger's Message. V rámci tohoto projektu zapojila další umělkyně, Cristina Maldonado,  40 cizích lidí do vzájemného zasílání sms zpráv. Po dobu tří týdnů si tak tito lidé denně posílali textové zprávy, a tím – byť na anonymní bázi – sdíleli své životy. Jejich pocity vykresluje právě Jessicy malba. Jessica Serran je kanadská umělkyně s českými kořeny, autorka uznávaného projektu „Atlas české duše“ zachycujícího analogickým způsobem vpády do vnitřních krajin duše, kde se představy o tom, kdo jsme, srážejí s představami o tom, kde jsme, zkoumajícího průsečíky, kde se historie, kultura, státní příslušnost a identita sbíhají v psychice obyvatel. Nástěnná malba The See of Strangers představuje velmi atraktivní a prestižní příspěvek do portfolia Galerie Prádelna a další výsledek spolupráce s Anglo - Americkou univerzitou v Praze.

Jaký je smyl spojení provozu galerie a komunitního centra dohromady?

Jak jsem již zmiňoval na začátku našeho rozhovoru, Galerie Prádelna tvoří neoddělitelnou součást samotné koncepce komunitního centra coby prostoru pro komunitně kulturní činnost v nejširším slova smyslu. Nejedná se tedy o klasickou „sterilní“ galerii, ale živý komunikační prostor, kde se potkávají lidé s umělci, dochází zde k přirozenému propojování a poznávání na první pohled naprosto odlišných jedinců i skupin. Konkrétně to mohu doložit příklady z poslední doby - spontánní vystoupení romských dětí na vernisáži Mária Biháriho nebo aktivní zapojení SENzačních SENiorů do přípravy nástěnné malby Jessicy Serran, kdy klub SENSEN v Komunitním centru Prádelna pomohl s financováním nákladů na barvy. Principem umění je přece vejít do kontaktu s dílem, potažmo jeho tvůrcem, a to je možné, když se procházíte krajinami jeho „světů“ vybaveni vlastními příběhy a zkušenostmi, které sdílíte. De facto je toto i základním principem moderní komunitní práce, což snad nejlépe potvrzuje smysluplnost tohoto spojení. Navíc v poslední době se podobná interakce stává trendem i v zavedených tradičních galeriích a jsem rád, že na Praze 5 dokážeme nejen držet krok s moderními směry, ale sami objevovat nové a přínosné formy činnosti ve prospěch našich občanů.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace