Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Místostarosta Lachnit: Nepochopil jsem, co vede zástupce exekutivy k domněnce, že úředník daleko od občanů ví lépe, co lidé potřebují, než oni sami!

05.06.2014
Místostarosta Lachnit: Nepochopil jsem, co vede zástupce exekutivy k domněnce, že úředník daleko od občanů ví lépe, co lidé potřebují, než oni sami!

Autor: Archiv

Popisek: JUDr. Petr Lachnit, místostarosta Prahy 5

„Samospráva spolu se státní správou tvoří veřejnou správu. Už jenom to slovo charakterizuje účast, zájem nebo postavení veřejnosti,“ začíná svou dnešní úvahu JUDr. Petr Lachnit, 1. zástupce starosty MČ Praha 5. A pokračuje…

Státní správu vykonávají jmenovaní úředníci. Dobří nebo horší. Mají na to vzdělání, kvalifikaci. Zákon jim určuje jejich pravomoci. Většinou jsou nám sympatičtí, když nám vyhoví. Pokud nevyhoví, těžko uznáváme jejich profesionalitu.              

Samosprávu vykonávají volení politici. Jejich prostřednictvím tedy sami občané. Proto je jedním ze základů demokracie samospráva.              

Bez nadsázky můžeme říci, že míra samosprávy je určující pro míru demokracie. Proto považujeme samosprávu za tak důležitou pro výstavbu společnosti. Občané mají právo rozhodovat nebo spolurozhodovat o otázkách a řešeních, která se jich bezprostředně dotýkají.              

Současná neúnosně vysoká centralizace státní správy a minimalizace kompetencí samosprávy je často vysvětlována a omlouvána nedostatkem odbornosti volených funkcionářů – poslanců, zastupitelů. Úřednické odbornosti? Vždyť oni přece nejsou úředníci – jsou zástupci lidu! Oni nemají razítkovat. Oni mají rozhodovat o zájmech občanů, svých voličů. Nepochopil jsem, co vede zástupce exekutivy k domněnce, že úředník daleko od občanů ví lépe, co lidé potřebují, než oni sami! Evidentně mu představitelé státu prokazují větší důvěru, než občanům. Nelze se divit, že občané oplácejí stejným – nedůvěrou v představitele státu.

Demokratická politika se nemůže dělat bez účasti občanů             

Může se samozřejmě stát, že orgány samosprávy nerozhodnou dobře. Ovšem totéž se stává i úředníkům a placeným politikům. Mezi oběma případy je z hlediska důsledků velký rozdíl. Pokud špatně rozhodne orgán samosprávy, je jasné, kdo za to odpovídá. Není pochyb, že mu to voliči ve volbách dají najevo. Tuto možnost ale občané vůči státní správě nemají.              

Všichni velmi často a rádi mluví o nutnosti decentralizace. Fakticky jsme bohužel svědky opačného trendu. Stálé posilování centralizace a snižování kompetencí orgánů samosprávy.                

Stejně nedemokratické je snižování počtu zastupitelů. Nejde o to, zda nižší počet zastupitelů zvládne stejný rozsah práce. Pravděpodobně ano. Problém spočívá v zastoupení zájmů různých skupin občanů. Čím méně zastupitelů, tím méně jsou nebo budou zastoupeny rozdílné názory občanů. Patrně to může vést ke zvýšení efektivnosti práce, ale určitě to povede ke zúžení pohledů na zájem společnosti a tím samozřejmě ke snížení míry demokracie.              

V zemích s rozvinutou demokracií je běžným nástrojem referendum. Právě proto, že vrcholná politika nedokáže přesně kopírovat názorový posun společnosti, v zásadních nebo nových otázkách se vrcholná politika zajímá o názor občanů s ochotou ho respektovat. Nemysleme si, není to laskavost. To jen politikům v těch demokraticky vyspělejších zemích už dávno došlo, že je lepší se dopředu zeptat lidí na názor, než potom zaplakat nad volebním výsledkem. Zdá se totiž, že dělají politiku s delší perspektivou, než je u nás zvykem. Nestačí jim zdar jednoho volebního období.              

Je jasné, že demokratická politika se nemůže dělat bez účasti občanů. Jenom ta účast občanů na politickém dění se nesmí omezit jen na docházku k volbám!

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Anička Vančová

Tagy
Lachnit,

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace