ČT věnovala celé hodiny úmrtí ikony showbyznysu a podněcovala davovou psychózu národního smutku. Už toho nechte, vzkazují diváci
04.10.2019
Foto: ČT 24 / repro
Popisek: ČT 24 věnovala celý den jen úmrtí Karla Gotta. Mnozí to považují za poněkud přehnané
Dalším důkazem trendu bulvarizace České televize je způsob, jimž hlavní veřejnoprávní stanice reaguje na smrt ikony českého showbyznysu Karla Gotta. Ve srovnání s řadou významnějších osobností, které v posledních letech zemřely, mu věnuje nepřiměřený prostor, především na zpravodajském kanále ČT 24. Gottově úmrtí bylo vyhrazeno nejen mimořádné vysílání, ale také pořad 90' ČT24 a posléze i Události a komentáře. Mnoha divákům se to vůbec nelíbí a kromě jiného se pozastavují nad tím, proč se jiným významným Čechům dostalo podstatně menších poct.
Je mimo jakoukoliv pochybnost, že Karel Gott představuje v oblasti českého showbyznysu zcela výjimečný fenomén. Dalo by se pochopit, že je jeho odchodu vyhrazeno speciální vysílání na umělecké stanici ČT art a adekvátní prostor ve zpravodajských relacích, připomínající jeho senzační kariéru. Avšak věnovat mu dlouhé hodiny na všech kanálech České televize je zcela nepřiměřené, tím spíše, že některé informace balancovaly na hraně skryté reklamy, především při prezentaci jeho desek (což je komerční produkt). Někdy se dokonce aktéři některých rozhovorů reklamu ani skrývat nesnažili, třeba když Gottův kamarád Miloš Skalka jmenoval značku červeného vína, které Gott rád popíjel.
Davová psychóza
Svými pravidelnými živými vstupy z Gottovy vily na Bertramce navíc ČT společně s privátními stanicemi provokovala davovou psychózu celonárodního smutku. Moderátoři, oblečeni v černém, se snažili diváky přesvědčit, že truchlí celý národ a svévolně mluvili za všechny občany. Ne všichni přitom sdílí stejný názor, především ti, co hvězdy showbyznysu nepovažují za až tak důležité. Mimochodem, když se v roce 2005 konala celonárodní anketa na téma Největší Čech, Karel Gott v ní skončil až na 13. místě. Hlasující Češi dali svými hlasy jasně najevo, že z hlediska národního významu považují za největší Čechy císaře Karla IV., prezidenty Masaryka nebo Havla či učitele národů Komenského (plus tedy Járu Cimrmana, ten byl ale z ankety vyloučen, protože neexistoval – jinak by ji patrně vyhrál, což jistým způsobem tento národ dost charakterizuje). Ti všichni totiž jejich životy výrazně ovlivnili, zatímco Gott těšil pouze své fanoušky, reprezentující jenom určitou část naší společnosti. A to by určitě měla Česká televize respektovat. Některé reportáže namísto toho podněcovaly budování kultu osobnosti, třeba když moderátoři zjišťovali, jak velké fronty stojí u kondolenčních knih na různých místech země!
Před Gottovou vilou na Bertramce vytvořili jeho fanoušci improvizovaný památník, plný květin, svíček a vzkazů; což je naprosto v pořádku. Ale aby tam celý den ´vartovali´ novináři veřejnoprávní televize? Foto Facebook
Umělecky nejcennější éra - začátek
Aniž bych si dovolila zpochybnit Gottovu fascinující kariéru i osobnost, či fakt, že byl populární i v několika okolních státech, celosvětového významu, například na rozdíl od Miloše Formana a jiných českých umělců, nedosáhl. Nezískal žádnou prestižní uměleckou světovou cenu, v tomto směru ho zastínila i téměř neznámá písničkářka Markéta Irglová, která dostala Oscara za spoluautorství píseň k filmu Once. Zatímco Gott posbíral desítky různých cen popularity Zlatý slavík, ani jednou nebodoval v Cenách Akademie populární hudby Anděl, oceňující nejlepší interprety naší hudební scény. Členové Akademie jeho pěveckou kariéru ocenili vstupem do Síně slávy a rozhodli tak, že Gott byl sice nejslavnějším českým zpěvákem, ale ne vždy tím nejlepším. Ostatně, když o něm v České televizi promlouvají hudební kritici, většinou se shodují, že za nejvýznamnější považují začátky Gottovy éry, kdy například zpíval nádhernou skladbu Oči má sněhem zaváté. A o hitech Božského Káji v žánru německé „šlágrmuzik“ raději diskrétně mlčí. Ostatně, kdo na vlastní kůži zažil, jak si německé babičky notují „Bíne Mája“, chápe proč.
Nepřeháníte to?
Zdaleka ne každému koncesionáři České televize se způsob, jakým informuje o smrti Karla Gotta, zamlouvá a na jejích sociálních sítích dávají najevo nevoli, že se smrti populárního zpěváka celý den věnoval zpravodajský kanál ČT 24. Vedení posílali vzkaz: „Už toho bylo hodně. Všichni se můžou přetrhnout. Nechte Gotta na pokoji!“
Někteří z nich také vyjadřují nesouhlas s rozhodnutím vlády, aby byl populárnímu zpěvákovi vypraven státní pohřeb. ČT je však tradičně ignorovala, i když má být podle svého Etického kodexu fórem ke svobodné diskusi, v níž je vyjadřováno co nejširší možné spektrum názorů.
Vložil: Adéla Hofmanová