Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Cynická hvězda Adina Mandlová: Vždycky jsem byla spíš kurva než herečka. Proč střídala slavná prvorepubliková filmová herečka jednoho milence za druhým? Její tajemství bylo odhaleno

21.06.2016
Cynická hvězda Adina Mandlová: Vždycky jsem byla spíš kurva než herečka. Proč střídala slavná prvorepubliková filmová herečka jednoho milence za druhým? Její tajemství bylo odhaleno

Foto: NFA

Popisek: Byla sexsymbolem 30. let, sklízela úspěchy na každém kroku a muži jí padali k nohám. V soukromí si ale Adina Mandlová vypila kalich hořkosti až do dna.

Přátelé i kolegové Adiny Mandlové se téměř jednohlasně shodují, že byla mimořádně inteligentní a vtipná. A také že to s muži opravdu uměla a většina z těch, na které se zaměřila, jí podlehla. Její až příliš uvolněné mravy ale možná nejvíc ovlivnilo to, že partner, jehož opravdu velmi milovala, ji zradil a opustil.

Jedním z nejdůležitějších mužů její kariéry i soukromí byl Hugo Haas. Podle legendárního režiséra Otakara Vávry vše, co byla, z ní udělal právě on. „Naučil ji mluvit, hrát, oblékat, i její pověstnou sebeironii,“ cituje Vávru autor knihy „Čemu se smála Adina Mandlová“ Ondřej Suchý. Jeho vliv byl patrný na všem, co dělala. Když později poskytovala už jako filmová hvězda rozhovory novinám a časopisům, dělala si legraci z novinářů, čtenářů i sama ze sebe. Například na otázku, co děláte se svým volným časem, upřímně odpověděla: „Vstávám k polednímu, koupu se, jím, učím anglicky, chodím na flámy a jdu si lehnout.“

Promyšlený kalkul

Mandlová si Haase vyhlédla v době, kdy působila jako manekýna v prestižních módních salónech a již byl v té době úspěšným filmovým milovníkem. Zjistila si, že každý večer chodí do Lucernabaru, a se svou kamarádkou si záměrně sedla ke stolu blízko pánského WC. Kalkulovala s tím, že až půjde Haas na toalety, musí si jí všimnout. Její kalkul jí stoprocentně vyšel. Když se z WC vracel, skutečně se za ní ohlédl a usmál se. Otakar Vávra vzpomíná, že se k němu krátce nato nastěhovala. Seznámil ji s řadou významných lidí a dal jí lepší hereckou školu, než by získala studiem na konzervatoři. Haas svoji milenku tak prosazoval, že odmítal účinkovat ve filmech, pokud v nich Mandlová nehrála s ním. Pilně však na sobě pracovala, učila se jazyky a četla světovou literaturu.

Cynická kráska

Haas ji ale také naučil flámovat a v neposlední řadě i poněkud vulgárnímu humoru. S naprostou samozřejmostí ve společnosti vyprávěla nemravné vtipy a byla díky tomu velmi oblíbená. Fotograf Karel Hájek zavzpomínal v knize Stanislava Motla „Mraky nad Barrandovem“, jak Mandlovou jednou navštívil v její garsonce a byl překvapen tím, že filmová hvězda bydlí tak skromně. Herečka na jeho podiv reagovala: „Já tady nic víc nepotřebuji. Mám to akorát na šoustání.“ Ještě cyničtější byla v době, kdy se těsně po válce musela zpovídat před různými soudy a komisemi z toho, jak se chovala za protektorátu. Když byla obviněna, že v době okupace porušila etiku české herečky, zareagovala: „Já byla vždycky spíš kurva než herečka.“ Před hysterií té doby ji pak, podobně jako Lídu Baarovou, zachránil útěk do ciziny.

Konec velké lásky

Hugo Haas ale nakonec Mandlovou opustil kvůli své nastávající ženě, baletce a příležitostné herečce Marii Bibikoff. Adina se o ní potom vyjadřovala nepříliš lichotivě a těžce nesla, že byla vystřídána ženou, která podle ní byla „nic“. S Haasem se rozešla ve zlém, jeho manželka připomíná, že jakmile na někoho zanevřel, už o něm nikdy nemluvil. „To se stalo také s Adinou, ačkoliv předtím s ní rád hrával. Když jsme pak byli v Americe, jednou mu poslala svoji fotku. Hugo ji zahodil a já jsem jí napsala takový vysvětlující dopis, že H. teď moc pracuje a nemá čas,“ prozradila Suchému po letech Bibi Haasová. Adina Mandlová se po rozchodu s Haasem také vdala. Její první manželství s malířem Zdeňkem Tůmou skončilo po roce tragicky, když Tůma spáchal sebevraždu. Poté se o ni pokusila i ona sama. V Anglii se poté vdala ještě třikrát, víceméně šlo o sňatky z rozumu. Paradoxně nejdéle vydržel ten poslední, který uzavřela s homosexuálně orientovaným módním návrhářem Benem.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Adéla Hofmanová