Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Propastné rozdíly mezi platy seriálových herců: Rekord Bohdalové a Jiráskové ještě nikdo nepřekonal. Zdroj z televize prozradil, jak na to, třeba Brodská se přiřítila s obří kytkou

15.12.2015
Propastné rozdíly mezi platy seriálových herců: Rekord Bohdalové a Jiráskové ještě nikdo nepřekonal. Zdroj z televize prozradil, jak na to, třeba Brodská se přiřítila s obří kytkou

Autor: TV Nova

Popisek: U hvězd je výše honoráře předmětem 'vysoké diplomacie', s druhou ligou se zpravidla nevyjednává. Tereza Brodská v seriálu Dokonalý svět

Tomu dala, tomu víc, tomu málo, tomu nic… Generacemi milovaná říkanka o myšce, která rozděluje kašičku svým dětičkám podle klíče, založeného zřejmě především na sympatiích k jednotlivým potomkům, by se dala aplikovat i na ‘přidělování‘ honorářů představitelům seriálových rolí. Jak to ve skutečnosti chodí?

Rozdíly mezi jednotlivými protagonisty jsou v českých seriálových projektech leckdy až propastné, byť jednotliví herci často ztvárňují postavy, které hrají v příběhu srovnatelně významnou roli. Podle jakého klíče jsou tedy peníze z celkového měšce přidělovány a kolik vlastně seriáloví herci berou?

Scénářů je několik

Jak se získává lukrativní role v seriálu? Nahlédnout pod pokličku příprav nechal KrajskéListy.cz zdroj, který byl několik let v jedné z komerčních televizí takzvaně u toho. Jakmile se začne plánovat nový projekt, kdekdo v herecké branži zpozorní. V té chvíli přicházejí ke slovu kontakty na scenáristy, produkční, a především na vrcholné manažery, s nimiž jsou finální smlouvy podepisovány. Základních scénářů jednání je v podstatě několik a neustále se opakují dokola. Především záleží na tom, kdo o koho stojí, nakolik je konkrétní tvář u diváků populární a jak moc herec v dané situaci dobře placenou, a navíc leckdy i dlouhodobou práci potřebuje.

Jiřiny nikdo nepřekoná

Rekordu, který se ještě nikomu nepodařilo překonat, dosáhly před časem v ‘nováckém‘ seriálu Pojišťovna štěstí dvě herecké legendy – Jiřina Jirásková a Jiřina Bohdalová. Svou popularitu dokázaly zúročit honorářem ve výši 25 000 korun za jediný natáčecí den. Přišly si tak zhruba na 200 000 měsíčně, tedy na částku, kterou leckdo z normálních smrtelníků nevydělá za celý rok. Navíc bylo s oběma dámami samozřejmě zacházeno jako se vzácným porcelánem, takže se těšily kompletnímu servisu, jehož součástí byla mimo jiné i bezplatná pohodlná doprava na místo natáčení a zpět. Kouzelným zaříkávadlem, které jim tak senzační kšeft umožnil, byla skutečnost, že televize Nova vsadila na jejich popularitu, která měla významně podpořit sledovanost projektu. Podmínky si tudíž kladly ony a televize se ocitla na straně prosebníka, jenž se všemožně snažil v zájmu svého projektu plnit jejich přání.

Taktická hra nejen s čísly

Pokud ale nejde o vyložené ‘tahouny‘, jimiž byly výše zmíněné dámy pro Pojišťovnu, průběh získávání většiny rolí bývá zpravidla opačný. Poté, co některý ze známých přihraje herci informaci, že se něco děje, velmi často je nejdůležitější postup podle prastarého přísloví, že kdo dřív přijde, ten dřív mele. Základem možného úspěchu je pozvání na pracovní schůzku do některé z vyhlášených restaurací, během níž se kandidát snaží zaujmout vysvětlením, že jedině on je pro konkrétní postavu tím pravým. Své argumenty samozřejmě podpoří uhrazením účtu a leckdy i nějakou další pozorností, aby manažera, v jehož rukou spočívá finální rozhodování a také suma, která se ocitne ve smlouvě v kolonce „honorář na 1 natáčecí den“, patřičně motivoval. Vlastní podpis se pak většinou již obejde bez nějakého toho všimného. I tak ale nelze nevzpomenout například na herečku Terezu Brodskou, která během natáčení Ulice stihla na Nově i Dokonalý svět. K podpisu smlouvy na svou roli šéfredaktorky lifestylového časopisu Andrey přesto dorazila k tehdejší ředitelce marketingu s kyticí, jejíž průměr dosahoval téměř tři čtvrtě metru.

S ‘doplňky‘ se nejedná

Ve zcela jiné situaci se ocitají herci, kteří by rádi prorazili do povědomí diváků třeba z některého oblastního divadla. Někdy si na ně vzpomene samotná produkce, když hledá neokoukanou tvář nebo potřebuje nutně ušetřit, jindy se připomenou sami. Výše jejich honoráře bývá ale zpravidla určována způsobem „tolik a tolik, ber, nebo nech být“. Není tudíž nijak překvapivé, že před kamerou leckdy stráví mnohem více času za neúměrně méně peněz než žádané hvězdy. U vedlejších rolí se v současnosti pohybují honoráře kolem pěti tisíc korun za den, noví dětští herci dostávají zpravidla tři tisíce, známější o něco víc. Na první pohled to sice vypadá jako plat vskutku královský, je ale nutné uvědomit si, že tito ‘dělníci kultury‘ makají dvanáct i více hodin denně, tudíž intenzivnější než ve fabrice. A jen co padne poslední klapka, zůstanou zase stát před branami televize s prázdnýma rukama a zoufale se pídí po nějakém tom dalším kšeftu. Ještě stále máte pocit, že byste s nimi měnili?

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .cz');.

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace