Televizní publikum zažije o prázdninách souboj oblíbených socialistických a kapitalistických televizních hitů. Mimořádně odporný projekt versus Dietl
24.06.2015
Foto: Ilustrační foto Pixabay.com
Popisek: V prázdninovém programovém schématu jsme si už u našich televizí zvykli na leccos. Prapodivný souboj seriálů, který naplánovaly Česká televize a Nova letos, však bude mimořádně nezáživný.
Na to, že televizní stanice vždy naservírují divákům o prázdninách velký výprodej svých pořadů, jsme si zvykli. Letos se v tomto směru obzvlášť činí Česká televize. Ta dokonce nasadila reprízy starých televizních seriálů, natočených ve své socialistické éře, i do hlavního času. Kvůli tomu dojde k několika kuriózním soubojům. Ve stejnou dobu, kdy privátní televize Nova vysílá nekonečný paskvil Ordinace v růžové zahradě, například Česká televize uvede legendární Nemocnici na kraji města.
A bude to jistě velmi zajímavý souboj. O srovnání těchto dvou seriálů bylo napsáno a řečeno mnohé. Cynické srovnání zveřejnil před časem web Extra.cz. Za jeden z deseti důvodů, proč je Nemocnice mnohem lepší než Ordinace, uvedl, že ji napsal geniální Jaroslav Dietl, zatímco Ordinaci píše „deset chudáků“. Velmi tvrdou kritiku schytala Ordinace v růžové zahradě od mediální odbornice Ireny Reifové. Ta si myslí, že je to „mimořádně odporný projekt“, a argumentuje následovně: „Je to neonormalizační seriál. Znovu jsme svědky toho, že se seriál používá k prosazování určitých myšlenek, kterým dává moc. Ordinace jednoznačně buduje lékařskou ideologii a prosazuje stereotypní představy o nadřazenosti a podřízenosti v oblasti péče o lidské tělo a jeho zdraví. Lékaři jsou všemocní a skvělí, pacienti jsou na druhou stranu neinformovaní, hloupí a musí lékaře na slovo poslouchat. Řada dílů vstoupila do ideologického boje na straně lékařů; nabídla příběhy, v nichž se jevily jako oprávněné například medikalizace porodů či předepisování hormonální antikoncepce,“ uvedla v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Jde o majetek...
Reifová také při analýze českých seriálů, natočených v minulosti a současnosti, zmínila zajímavý fakt. Podle ní se od dob Života na zámku jejich děj soustředí na hromadění či správu majetku. To platí rovněž o Ordinaci, kde je častým námětem děje privatizace kamenické nemocnice. Toto aktuální téma nechybělo ani v Nemocnici na kraji města po dvaceti letech. Třináctidílný projekt, který vznikal velmi složitě, napsal scenárista Petr Zikmund. Česká televize musela získat souhlas nejen majitelky autorských práv Magdaleny Dietlové, ale také hlavních protagonistů, například Ladislava Chudíka, Josefa Abrháma, Ladislava Freje, Josefa Vinkláře, Ivy Janžurové, Hany Maciuchové, Elišky Balzerové nebo Jany Štěpánkové. Připomeňme, že právo natočit pokračování Nemocnice se neúspěšně pokoušela získat i TV Nova.
Hotový hřbitov herců
Nakonec Nemocnici pod dvaceti letech natočil pro ČT Hynek Bočan. Ale výsledek mnohé fanoušky, kteří jej napjatě očekávali, hodně zklamal. Podle nich byla Zikmundova verze utahanější a nudnější než slavný Dietlův originál. „Špatně napsané, mizerně zrežírované.“ Potvrdilo se prý, že ne každý je nahraditelný, a shodli se na tom, že komerční kalkul vzkřísit televizní trhák opět nevyšel. Rozčarování přinesly i výkony herců, které proti těm dřívějším vyhasly. Jeden z kritiků je dokonce zhodnotil jako “hotový hřbitov herců“. A další se netají rozhořčením: „To není Nemocnice na kraji města, ale na pokraji útoků rozzuřených diváků.“ Jiným lidem se zase nelíbilo ideologické vyznění. Nasáklo prý kapitalismem jako hnusná houba. Schytala to také dějová linka s romskou rodinou a homosexuálním synem. Snad jen některé dialogy, nechtěně parodující slavné Dietlovy scény, sklidily ohlas. Třeba ta, když Blažej říká Ině: „Mlč, nikdy jsi toho moc nenamluvila.“
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adéla Hofmanová