Podplacená novinářka? Alarmující obvinění principálky Elišky Balzerové. Míří na konkrétní jména a konkrétní média
20.03.2015
Autor: Archiv
Popisek: Eliška Balzerová
Divadlo Na Fidlovačce má problémy. Jednak nedosáhlo na víceletý pražský magistrátní grant, také se hovoří o dluzích, které prý hrne před sebou. Principálka Eliška Balzerová dokonce médiím sdělila, že se situace nedá ustát a že od prvního ledna 2016 divadlo skončí. Od té doby se toho odehrálo více, pomoc nabízí Praha 4 a hovoří se i o osobním daru vicepremiéra Babiše, Balzerová ale nic nového neřekla, takže její původní ostré vyjádření o konci divadla zatím zůstává v platnosti. V rozhovoru pro iDnes.cz ale vypustila také jednu bombu…
O pomoci Andreje Babiše už jsme psali. Kromě spekulací a vyložených drbů informace vychází z jeho Facebooku, kam napsal: „Po interpelacích bylo Divadlo na Fidlovačce balzám na duši. Úžasné představení, ať to Eliška nevzdává, zkusím pomoct.“ A přidal i rozesmáté společné foto s Balzerovou. Přesto, dva miliony osobního daru jsou sice fajn, ale divadlo stojí mnohem více, obzvláště pokud je pravda, že jen dluhy činí deset milionů.

Čtěte také:
„Toto divadlo má tak velký provoz, že z nahodilé částky, navíc jednorázové, nemůže vyžít. Sedmnáct let živíme státní budovu se vším, co to obnáší - pojištění, nájem, ochrana, služby, IT. Na vše vyděláme, chtěli jsme pouze peníze na uměleckou činnost. Aby nám přispěli alespoň na dvě nové inscenace. Rozhodli, že se komisi na magistrátě naše práce nelíbí, a já nemohu udělat nic jiného, než sklonit hlavu. A kdyby se nějaké peníze na záchranu divadla přece jen našly, tak už to bude v každém případě beze mne. Mne takové rozhodnutí urazilo. A nejen mne. Strávila jsem tady dvacet let života na sklonku herecké kariéry, kterou jsem tomuto divadlu obětovala. Myslím, že naše práce po celých sedmnáct let si nezasloužila takové jednání úřadu,“ řekla k tomu Eliška Balzerová v rozhovoru pro iDnes.cz..
Na čí objednávku?
To ale není vše, co Balzerová řekla: „V srpnu minulého roku mi zavolala jedna nejmenovaná novinářka kvůli rozhovoru a následně poslala otázky, jejíchž odpovědi by divadlo poškodily. Týkaly se toho, že máme deset milionů dluhů, že se do dalších neustále propadáme. Odpověděla jsem jí, že mě to připadá jako článek na objednávku, a ona mi napsala: ´Ano. Dostala jsem to jako úkol, je mi to velmi nepříjemné.´ Proto jsem jí nevyhověla. Ona ale přesto svoji verzi zprávy vydala a od ní to převzala všechna seriózní média včetně rozhlasu a ČTK. Myslím, že ta novinářka pracovala s určitým záměrem. Špína byla vylita, a když začátkem září rozhodovala grantová komise, rozhodla v náš neprospěch. Byl to jasný záměr. Ta komise byla složena z lidí, kteří byli připraveni tento záměr naplnit. Do grantového řízení navíc za běhu vklínili další požadavky, aniž by nám to oznámili. To je jako když rozběhnete závod a uprostřed běhu změníte pravidla,“ vypustila zatím mlhavé, zato dost vážné obvinění na adresu médií i magistrátní komise Balzerová.
Grantová komise brání svou čest
Vydala tiskovou zprávu, přesněji Stanovisko komise Rady hl. m. Prahy pro udělování grantů hl. m. Prahy v oblasti kultury a umění k návrhu neudělení čtyřletého grantu Divadlu Na Fidlovačce. Stojí zde: Grantová komise hl. m. Prahy upozorňuje, že Divadlo Na Fidlovačce čerpá pro rok 2015 grant ve výši 7 000 000 Kč a může na jaře tohoto roku podat žádost na roky další. Vedení divadla má tak stále možnost zachovat kontinuitu provozu. Na bázi jednoletých grantů v Praze funguje naprostá většina divadelních subjektů.“
To, co jim principálka nejvíce vyčítá, a totiž neudělení čtyřletého grantu na další období, k tomu komise ústy teatroložky Jany Soprové a bývalého ředitele Nové scény ND Štěpána Kubišty sdělila: „Grantová komise rozhoduje o udělení či neudělení grantu na základě schváleného dokumentu o zásadách pro poskytování jednoletých i víceletých účelových dotací. Dokument, který je notifikován orgány Evropské unie, obsahuje vyvážená kritéria pro hodnocení a ze své podstaty nestraní žádnému žánru, či diváckému zaměření umění. Hodnotí se stejně společenský ohlas činnosti (návštěvnost), jako odborná kvalita projektů. Hodnotící kritéria nejsou nikdy měněna v průběhu grantového řízení. Jedinou změnou bylo před lety navýšení hranice pro poskytnutí víceletého grantu oproti jednoletému, což bylo logickým krokem pro odlišení těchto dvou kategorií. Víceleté granty jsou udělovány pouze subjektům s jasným uměleckým profilem, dramaturgickým plánem, marketingovou koncepcí a personálním zázemím. Kategorie víceletých grantů zahrnuje subjekty, které významně spoluurčují rozvoj jednotlivých uměleckých oborů a kulturní nabídku města. Patří sem subjekty, které jsou uznávanou významnou součástí pražské kultury. Vše toto musí být zřetelně uvedeno v žádosti a slouží k tomu jasně vymezené kategorie.“
A ohledně Fidlovačky pokračují: „Žádost o čtyřletý grant Divadla Na Fidlovačce nenaplnila podmínky pro jeho udělení. Jelikož si grantová komise uvědomuje váhu tohoto rozhodnutí, byla tato žádost probírána na všech rozhodovacích úrovních. Žádný z pěti přímých hodnotitelů neudělil žádosti dostatečný počet bodů, průměr tak zůstal hluboko pod stanovenou hranicí. Celá divadelní sekce grantové komise včetně deseti externích hodnotitelů jednomyslně podpořila výsledek hodnocení. Stejně tak se k hodnocení následně postavila i celá grantová komise MHMP.“
Balzerová vrací úder
„Až se z té funkce uvolním, tak ve svém volném čase napíšu knihu. Bude se jmenovat Můj život s Fidlovačkou a bude to velmi zajímavá četba. Vím, že na magistrátu jsou dodnes síly ještě z doby totality, které stále tahají za ekonomické nitky. Jsou pospojovány do husté sítě a zařídily pád našeho divadla. Jsem o tom hluboce přesvědčena a pojmenuji je. Také tu máme desku cti se jmény těch, kteří na divadlo přispěli při jeho rekonstrukci. A já se rozhodla, že sem umístíme i druhou, kde budou uvedena jména lidí, kteří se podíleli na jeho pádu. Bude to jediné moje vyrovnání účtů s těmi, kteří rozhodli předem. Bude to na očích diváků, aby věděli, kdo jejich oblíbené divadlo zavřel,“ zakončuje hořce oblíbená herečka, které se divadelní ředitelování moc nevyvedlo… Snad nestane, stejně jako byla na začátku obnovy divadla v Nuslích, na jeho smutném konci.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová