Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nebezpečný řidič není borec, říká nový ministr dopravy. Prozradil také, co se stalo, když přišel na ministerstvo

05.01.2015
Nebezpečný řidič není borec, říká nový ministr dopravy. Prozradil také, co se stalo, když přišel na ministerstvo

Foto: ČT

Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok chce ‘zrestartovat‘ BESIP, aby se podařilo snižovat počty tragických dopravních nehod. Stejně tak ho nenechává klidným situace na železnici, kde také počet usmrcených lidí roste.

Ministr dopravy Dan Ťok v nedělních Otázkách Václava Moravce České televize popisoval, na co se musíme připravit v roce 2015. Chystá se například měnit přemýšlení lidí, kteří oceňují nebezpečnou jízdu. Nebezpečný řidič není podle Ťoka ‘borec‘. Z ministrových úst zaznělo i poslední varování ke známé firmě. Snažil se také zbořit jeden mýtus o cenách českých dálnic. Prozradil navíc, s čím vším se setkal, když na rezort přišel.

„Co se stalo mnohým mým předchůdcům, je to, že si neuvědomili, že ministerstvo je útvar, který má stovky lidí, ale oni se obklopili asi dvacítkou nejbližších. S ostatními pak nespolupracovali. Ministerstvo nejvíc trpí tím, jak rychle se mění vedení rezortu,“ zahájil své vystoupení ministr. „Když jsem přišel na ministerstvo, tak tam lidé proti sobě bojovali nebo si dokazovali, kdo je důležitější,“ pokračoval.

V prvním kvartálu letošního roku proto chystá určité změny, které by ale měly být jediné za jeho funkční období. Následně chce dosáhnout toho, aby spolu zaměstnanci spolupracovali a pracovali ve prospěch občanů. Na to podle Ťoka možná trochu zapomínají a je třeba jim to připomínat dnes a denně. Zároveň však ujišťoval, že ministerstvo rozhodně není v rozkladu.

Toto považuji za zvláštní

Ministr chce zároveň ‘zrestartovat‘ BESIP, aby se podařilo snižovat počty tragických dopravních nehod. Stejně tak ho nenechává klidným situace na železnici, kde také roste počet usmrcených lidí. „Musíme pracovat s represí i s výchovou lidí,“ podotkl Ťok. Považuje za velmi zvláštní, když lidé oceňují překračování povolené rychlosti na silnicích. „Když někdo ujede vzdálenost mezi Prahou a Brnem za hodinu dvacet místo dvou hodin, pokud by jel povolenou rychlostí, tak my si o něm myslíme, že je to borec. To se musí změnit,“ uvedl šéf rezortu. Takové lidi je třeba veřejně odsoudit a potrestat.

Poslední varování hodlá vyslat také firmě Eurovia, kvůli údajně nebezpečným mostům na severu Moravy. Společnost prý dostane poslední varování, aby mosty opravila. Pokud s tím na vlastní náklady nezačne, stát uplatní další kroky, přičemž zaplacení nákladů bude požadovat po firmě. Eurovia má podle Ťoka čtrnáct dní na to, aby začala opravovat. „Já pevně věřím tomu, že Eurovia předloží plán opravy a my ho podepíšeme. Ale máme i plán B,“ uvedl šéf rezortu.

V letošním roce zahájíme výstavbu asi 60 kilometrů dálnic

Rád by také odstartoval stavbu dalších dvou úseků dálnice D3 v jižních Čechách. Chtěl by si posvítit i na situaci okolo D8 na severu Čech. „V letošním roce zahájíme výstavbu asi 60 kilometrů dálnic,“ prozradil. Dodal však, že v to počítá i rychlostní komunikace.

Za mýtus přitom označil často opakovanou tezi, že má Česko pomalu nejdražší dálnice v Evropě. Jako ministr dopravy to nevidí tak tragicky. „Nechci polemizovat s tím, že se dají dálnice stavět rychleji a efektivněji. Na druhé straně jsou možná poslední soutěže vysoutěženy za ceny nižší, než by měly být,“ prohlásil. Má však za to, že někdy bývají poměřovány záležitosti, které ve skutečnosti příliš poměřovat nelze.

Potýká se i s tím, jak se v minulosti zastavila výstavba komunikací. Teď se rozbíhá příprava nových projektů, aby v budoucnu bylo co stavět. Nehodlá však investovat jen tak do něčeho, co by nemělo smysl. To prý bude raději vracet evropské peníze do Bruselu. „Moje priorita je smysluplně vyčerpat co možná nejvíc. Dneska hrozí, že budeme vracet deset miliard,“ prozradil ministr divákům. V příštím programovacím období si proto chce počínat efektivněji. Jako profesionál počítá s tím, že se zřejmě nepodaří vyčerpat všech deset miliard.

Modernizace D1

V pořadu se nevyhnul ani tématu modernizace dálnice D1. Plánuje prý, aby se stavělo sedm dní v týdnu a čtyřiadvacet hodin denně. Nebude to ale hned, protože některé úseky jsou vysoutěženy ještě za starých podmínek. Nové by se mohly týkat třinácti úseků, které se budou ještě soutěžit. „U stavebních firem nebývá zvykem, aby se pracovalo na směny, ale není důvod, aby se to firmy ve stavebnictví nemohly naučit,“ poznamenal. Zřejmě to bude stát víc, ale nebude to nijak dramatické. Zdražení bude podle ministra na úrovni deseti až patnácti procent.

Situace na ŘSD

V závěru svého vystoupení si Ťok posteskl, že mu současný zákon neumožňuje odpovídajícím způsobem ohodnotit práci generálního ředitele na ŘSD. Ten prý bere osmdesát tisíc korun, což je nesrovnatelné s tím, že rozhoduje o projektech za miliardy.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Redaktor KL